[scheikunde] osmotische druk

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 212

[scheikunde] osmotische druk

De osmotische druk in het menselijk lichaam is 7,7 bar bij lichaamstemp.(37°C) Wat gebeurt er als men een glucoseopl (0,17mol/l) intraveneus toebrengen?

Weet iemand dit? Volgens mij zul je molaire concentratie moeten berekenen van het lichaam via principe van t'Hoff en dan kijken of concentratie gelijk uitkomen want anders plasmolyse of hemolyse van rode bloedcellen.

Kan iemand mijn vermoeden bevestigen? Kweet hier niet wat er anders zou kunnen gebeuren?

Re: [scheikunde] osmotische druk

Er zal geen goed antwoord op je vraag zijn want het menselijk lichaam is een dynamisch systeem waardoor het direct zal reageren als je intraveneus glucose toediend oa. door insuline aan te maken en vorming van glycogeen en eiwitten.

Daarnaast zal als de glucosespiegel hoger oploopt de drempelwaarde van de nieren worden overschreden waardoor de glucose direct wordt uitgescheiden.

Berichten: 723

Re: [scheikunde] osmotische druk

Gerard schreef: Er zal geen goed antwoord op je vraag zijn want het menselijk lichaam is een dynamisch systeem waardoor het direct zal reageren als je intraveneus glucose toediend oa. door insuline aan te maken en vorming van glycogeen en eiwitten.

Daarnaast zal als de glucosespiegel hoger oploopt de drempelwaarde van de nieren worden overschreden waardoor de glucose direct wordt uitgescheiden.
Stel dat hij suikerziekte heeft of een ander metaboolstoornis, waardoor het systeem niet werkt Dit lost zijn probleem niet op. Als de bloed pH te fel stijgt wordt dit ook recht gezet door ons lichaam, dat wil niet zeggen dat we pH niet kunnen bereken...

Ik denk ook dat met de van't Hoff vgl zal moeten werken. Kan het verschil in druk uitrekenen alleszins.

Reageer