equivalentiegetal

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

equivalentiegetal

hoi,

ik heb een vraag betreft het equivalentiegetal. Ik moet voor een aantal practica de titratieformule (c.a.v=c.a.v) gebruiken en weet niet wat a is. ik weet dat dat het equivalentiegetal is en bij simpele formules bv. HCl is a=1 en bij bv. Ca(OH)2 is a=2 maar ik moet het bereken voor azijnzuur (CH3COOH) en voor oxaalzuur -> (COOH)2.2H20

kan iemand me hierbij helpen?

groetjes

Berichten: 723

Re: equivalentiegetal

Het equivalentiegetal is het getal dat bij de uitwisselende groep (is aantal specifieke vrij te stellen delen) staat. Zo heeft azijnzuur één proton, dus a = 1. Oxaalzuur kan er twee vrijstellen, dus a = 2. Bij redox wordt er gekeken naar het aantal elektronen die worden uitgewisseld.

Berichten: 3

Re: equivalentiegetal

oké dat snap ik denk ik, maar wat is het nu bij acetylsalicylzuur? Deze heeft de formule C9H8O4 of C6H4(OCOCH3)COOH denk ik.

Berichten: 723

Re: equivalentiegetal

Gewoon kijken naar het aantal protonen dat ASA kan vrijstellen en dat is 1. Dus a = 1.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: equivalentiegetal

Dat leer je het snelst door naar de structuurformules te kijken. Azijnzuur, oxaalzuur en acetylsalicylzuur bevatten allemaal 1 (of 2 in het geval van oxaalzuur) karakteristieke groep, die zuur is.

Berichten: 3

Re: equivalentiegetal

oké, bedankt

Reageer