stoichiometrie probleempje 2 FeCl3 + Fe

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 5

stoichiometrie probleempje 2 FeCl3 + Fe

hallo,

ik moet een FeCl2 oplossing maken met FeCl3 (hexahydraat) en ijzer.

2 FeCl3(aq) + Fe --> 3 FeCl2(aq)

probleem is dat ik niet weet hoeveel FeCl3 (hexahydraat) ik moet gebruiken.

alvast bedankt

Berichten: 6

Re: stoichiometrie probleempje 2 FeCl3 + Fe

Misschien moet je beginnen om uit te zoeken welke concentratie je oplossing moet hebben. Dat is wel handig om te berekenen hoeveel je moet afwegen.

Berichten: 654

Re: stoichiometrie probleempje 2 FeCl3 + Fe

De concentratie van je oplossing maakt maar weinig uit. De hoeveelheid ijzer(III)chloride is ook maar weinig belangrijk, je kan namelijk een overmaat metallisch ijzer gebruiken om al het ijzer(III)chloride te reduceren. Vervolgens filtreer je je oplossing en heb je een heldere oplossing van ijzer(II)chloride.

Berichten: 5

Re: stoichiometrie probleempje 2 FeCl3 + Fe

hallo, bedankt

mijn vraag was eigenlijk over het verschil watervrij en hexahydraat. ik wou de juiste verhoudingen gebruiken( Fecl3aq en Fe) maar dat maakt inderdaad weinig uit.

Ik heb het al even geprobeerd om een heldere FeCl2 oplossing te bekomen maar ze blijft troebel. ik gebruik fijne stalen schuursponsjes als ijzerbron.

als ik de oplossing filter blijft ze zwart/troebel achtig. wel zie ik de oplossing verkleuren naar geel. zou deze troebelheid te wijten zijn aan het koolstof in de stalen schuurspons? of moet ik fijner filtreerpapier aankopen? ik heb de test nu gedaan met een lege (ongebruikte) senseo-pad aangezien ik geen filtreerpapier bezit.

alvast bedankt

Berichten: 5

Re: stoichiometrie probleempje 2 FeCl3 + Fe

het probleem was de filter!!

Berichten: 654

Re: stoichiometrie probleempje 2 FeCl3 + Fe

Koffie is ook niet helder, dat is met recht zelfs een suspensie te noemen. Dat wil zeggen dat het papier hiervoor vaak nauwelijks filtert. Als je echt wil filtreren zal je toch wel wat serieuzer papier moeten nemen dan een senseodingetje.

En de oplossing wordt geel? Wat was de kleur eerst dan?

Reageer