Springen naar inhoud

[scheikunde] evenwicht

• Log in om te kunnen reageren

grietje91

grietje91

• >25 berichten
  • 59 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 januari 2010 - 23:02

hallo, ik weet niet goed of ik de volgende oefening juist heb opgelost en of mijn redenering correct is?

dit is de opgave:
Een waterige oplossing wordt bereid met de volgende initiŽle hoeveelheden: 0,080M Mg(NO3)2 en 0;075 M NH3

welke neerslag ontstaat? en wat is de pH van de resulterende oplossing?

mijn redenering:

neerslag zal ontstaan met Mg(OH)2, omdat het oplosbaarheidsproduct (dit vind ik in een tabellenboek = 1,8 x 10^-11) kleiner is dan het product van de ionen in de oplossing: (Mg).(OH-)=(0,080/2).(0,00116/2) = 2,32 x 10^-5
het aantal mol OH- heb ik bepaald via de evenwichtsreactie en zijn evenwichtsconstante

om dan de pH te bepalen heb ik het volgende gedaan:
OH- zal dus gaan reageren met Mg weliswaar in de verhouding 2/1. Dus er zal gedurende een tijd OH- aan de evenwichtsreactie onttrokken worden (omdat hij reageert met Mg) en dus zal de evenwichtsreactie gedurende die tijd aflopend zijn. Totdat alle Mg gereageerd heeft met OH- ( want OH- is overmaat aanwezig en Mg bepaalt dus einde van de neerslagvorming).
ik heb dan berekend dat 0,080 mol Mg zal reageren met 0,040 mol OH-, dus dat betekent dan dat tot hier de evenwichtsreactie ook aflopend was, dus dat er 0,035 mol NH3 nog aanwezig is en ook 0,040 mol NH4+ is gevormd.
en dan heb ik dus de pH berekend via de bufferformule, omdat er dus een buffer is gevormd

klopt dit?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures