[scheikunde] evenwichtsconstante

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 59

[scheikunde] evenwichtsconstante

ik heb een vraagje over de evenwichtsconstante.

men zegt dat de evenwichtsconstante niet verandert als de temperatuur niet gewijzigd wordt, dus bijvoorbeeld bij de verandering van de druk.

maar stel je hebt deze reactie:

2 NH3 <=> N2 + 3 H2

en het zijn dus allemaal gassen en je verandert de druk bijvoorbeeld je verhoogt de druk.

evenwichtsconstante:

Kp= p(H2)³.(N2)/ (NH3)2

dus je verhoogt de druk, dit betekent dat het evenwicht verschuift naar links, maar dat betekent toch dat de Teller groter wordt en de Noemer wordt kleiner, dus de verhouding blijft hetzelfde.

is dat dus daarom dat Kp niet verandert?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] evenwichtsconstante

In jouw geval verandert K wel degelijk o.i.v. veranderende totaaldruk.

http://en.wikipedia.org/wiki/Equilibrium_c...sure_dependence
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 6

Re: [scheikunde] evenwichtsconstante

Ik geloof dat de K alleen verandert wanneer de partiele druk (van een van de reactiegassen) verandert. Wanneer de totale druk verandert maar de partiele druk van de stoffen blijft gelijk (bijv door een gas toe te voegen) dan verandert k niet.

Berichten: 107

Re: [scheikunde] evenwichtsconstante

Vergeten we niet de invloed van de exponenten ?

Neem dat bij evenwicht de conc. van de drie stoffen bij evenwicht alle drie 1M bedraagt, K wordt dan :

1x1^3/1^2 dus K = 1

Stel : we verdubbelen de druk waardoor alle conc. plostklaps verdubbelen, dus 2 M worden, maar aangezien dat dit een evenwichtsverstoring is gaat daar bij die twee in de teller een fractie x af die er beneden in de noemer als x bijkomt (verschuiving naar links dus)

Nu wordt de vergelijking 1 = (2-x)(2-x)^3/(2+x)^2 In de teller is er dus iets weg, in de noemer iets bij en K zou dus 1 moeten blijven.

Met x = 0,438 komt die vergelijking toch uit (tenzij ik me misrekend heb) ?

Ik zie dus het probleem niet.

P.

Reageer