kleurstoffen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 26

kleurstoffen

hoi,

ik ben hier nieuw en had meteen een vraagje

ik loop stage bij een bedrijf ze maken hier kleding en verven deze ook zelf en ik kreeg hier de opdracht om het volgende uit te zoeken.

aangezien ze zelf de kleur mengsels maken moeten deze gecontroleerd worden.

maar ze doen dat nu nog steeds door een stukje stof te pakken en de verf er op te verven en dan vergelijken.

ik moet hier een analyse van gaan maken.

ik heb al geprobeerd om met een uv-vis te meten op de pieken en totaalspectrums maar bij de totaalspectrums heb ik nog steeds overlap bij een verschil van 1mg/L en kan ik nog steeds niet zeggen welke kleurstof ik mis.

en de toppen van de pieken liggen zo dicht op elkaar dat deze niet te onderscheiden zijn. het ergste is nog dat de kleurstoffen in poeder worden gelevert maar niet wat voor componenten er in zitten dus ik heb verder ook geen gegevens.

ook moet het een snelle betrouwbare analyse zijn dus een hplc is ook uitgesloten. want de analyse moet in de fabriek te doen kunnen zijn.

alvast bedankt groetjes dennis

Berichten: 26

Re: kleurstoffen

sorry ben er vergeten bij te zetten dat je de kleurstof uit het kleurmengsel moet bepalen.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: kleurstoffen

Ramanspectroscopie, TLC, dat soort technieken moet je aan denken.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 26

Re: kleurstoffen

Ramanspectroscopie, TLC, dat soort technieken moet je aan denken.
aan raman zaten we inderdaad al te denken.

en misschien dan tlc

ik zat te denken aan gewoon simpel papierchromatograpy maar hoe kan je hieruit de concentratie ongeveer bepalen?

bedankt en groetjes dennis

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: kleurstoffen

Papierchromatografie is een beetje zoals TLC; wel lastig om daar concentraties aan te verbinden.

Als je met Raman kwantitatief wilt werken, moet je wel eerst goed alle losse componenten puur meten, voordat je aan mengsels gaat denken.

Wij doen nogal eens wat Ramanwerk, maar kleurstoffen kunnen (hoeft niet per se) lastig zijn met Raman.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 723

Re: kleurstoffen

Ik denk concentratiebepaling met papierchromatografie uitgesloten is (scheiding is uiteraard wel goed mogelijk). Bij TLC kan het nog een beetje mss, hoewel dat wel een heel semi-kwantitatieve methode is natuurlijk. Alle kom: schat de intensiteit :-s

Berichten: 26

Re: kleurstoffen

ok dankjewel allemaal :D

dan kan ik in ieder geval verder :lol:

Reageer