Springen naar inhoud

aceton

• Log in om te kunnen reageren

drdaniel

drdaniel

• 0 - 25 berichten
  • 22 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 januari 2010 - 16:13

Hallo beste mensen.

eind deze week heb ik een tentamen organische chemie.
Ik ben echter een vraag tegen het lijf aangelopen die me tot nu toe geen heeft kunnen beantwoorden. Ik zelf heb hier heel lang over nagedacht opgezocht en gelezen maar weet het nu even helemaal niet meer. Misschien is er iemand bereidt me hier stuk verder mee te helpen?

Hoe kan de volgende verbinding gemaakt worden uit oa 2 -propanon en geef het mechanisme. Geef ook aan hoe je deze synthese practisch zou uitvoeren en waarom?
naar mijn mening heet de verbinding: 5,5 -dimethylhexe-3-en-2-one.

Dan heb ik nog een vraag: geef de synthese routes van:
propeen->butyn
en
bezeen--> broom benzoezuur

En de laatste vraag luidde:
welke additieproducten worden gevormd als we 2 methylcyclopentadieen bij relatief lage temperatuur laten reageren met HBr? Geef een mechanisme en verklaar aan de hand daarvan het hoofdproduct?

Ik kwam ook nog een vraag tegen over sulfonic benzoezuur dit te laten reageren met HNO3 en H2SO4--> Dit is een nitrering volgens mij de cooh op 1 dan so3h op 3 en op de plaats nr 5 komt de no2 echter het reactie mechanisme hiervan is me niet duidelijk kan ook nergens hiervan een mechanisme vinden.

Alsutblieft ik zou heelll erg blij zijn als me iemand met deze vragen wilt en kan helpen!
daniel

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 11 januari 2010 - 17:29

Hintje: hoeveel alfa waterstofatomen heeft aceton? Ken je een reactie die daar gebruik van maakt?

Je hebt wel een telfoutje gemaakt. Het product wat denk ik gevormd wordt heet 4-methylpent-3-en-2-on:

H3C-C(=O)-CH=CH-(CH3)2

Veranderd door Fuzzwood, 11 januari 2010 - 17:36

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures