[scheikunde] opleiding MVK middenveiligheidskundige

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

[scheikunde] opleiding MVK middenveiligheidskundige

wie kan mij vertellen in het kader van mijn opleiding wat de effecten zijn op het menselijk lichaam van niet ioniserende en ioniserende straling, zijn deze identiek of juist niet ,en waarom wel of niet

hopende dat iemand mij hiermee verder kan helpen

vr gr

hans van de voorde

Berichten: 723

Re: [scheikunde] opleiding MVK middenveiligheidskundige

Zoals de naam al zegt zijn ioniserende straling en niet ioneserende straling niet gelijk. Met ioniserende straling worden stralen met hoge energie bedoeld, bvb de zogenaaamde gamma stralen. Deze zijn instaat elektronen weg te slagen uit een moleculen. Deze zijn schadelijk voor de mens omdat deze het DNA kunnen beschadigen. DNA beschadiging kan resulteren in kanker (hiervoor kan je best eens op wikipedia of iets dergelijks zoeken, is een hele uitleg).

Niet ioniserende straling is bijvoorbeeld UV licht. Deze zijn ook schadelijk, maar minder energetisch dan gamma stralen. UV stralen kunnen elektronen weg slaan uit een verbinding, maar ze kunnen wel chemische reacties ondersteunen. Een bekend voorbeeld is de zogenaamde thymidinedimerisatie. Hierbij worden twee basen uit het DNA aan elkaar gebonden, waardoor tevens het DNA raakt beschadigd. Ons lichaam kan beter met dergelijke beschadigingen omgaan, dan deze veroorzaakt door gamma straling. Toch kan veelvuldige bloodstelling aan UV licht (zeker de hoog energetische stralen hiervan, zijnde UV-C) resulteren in kankers, met dan als voorbeeld huidkanker omdat de stralen niet diep doordringen in het lichaam. Gamma stralen kunnen dit wel waardoor er ook DNA beschadiging "diep" in het lichaam kunnen optreden.

Hopelijk is dit een beetje een antwoord op jouw vraag.

Berichten: 2

Re: [scheikunde] opleiding MVK middenveiligheidskundige

dank je wel Ronnie ,hier heb ik zeker wat aan ,wellicht zal ik binnekort weer wat kunnen vragen ,want ik moet nog een stelling verdedigen binnenkort ,dus wie weet

maar tot nu toe heel erg bedankt

hans

Reageer