[scheikunde] Van lood naar goud, THEORETISCH

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

[scheikunde] Van lood naar goud, THEORETISCH

Hoi, ik ben een eindwerk aan het maken met als onderwerp 'Is alchemie op de dag van vandaag mogelijk?'

uiteindelijk ben ik bij het befaamde 'probleem' van de alchemisten aangekomen: lood veranderen in goud.

Waarschijnlijk in praktijk niet waar te maken, en als het al zou kunnen, niet rendabel.

Nu wilde ik wel graag bespreken hoe het IN THEORIE dan zou moeten gebeuren.

Momenteel heb ik het volgende gevonden:

Lood heeft atoomnummer 82, Goud 79

Dus als we 3 elektronen zouden kunnen wegnemen uit goud hebben we er evenveel als goud.

Maar ik denk dat ik eerder iets uit de kern zou moeten halen, en ook iets wat zwaarder is want de atoommassa van lood is 207,2 en goud 196,97.

Ook denk ik dat als ik de elektronenconfiguratie verander, daarmee ook de straal van het atoom veranderd.

Zo begint uiteindelijk lood dan meer en meer op goud te lijken.

Ik dacht om dit eventueel te doen dmv stralen, of andere deeltjes erop te schieten... Waarschijnlijk ook met een heleboel energie en verandering van druk (zie gelijkenis met natuurlijk vorming)

Ik ben benieuw wat jullie hier aan toe te voegen hebben!

Berichten: 2.399

Re: [scheikunde] Van lood naar goud, THEORETISCH

Waaraan is het atoom nummer gelijk? Je zit 100% op het verkeerde pad als je je drukmaakt om elektronen. Lood - 3 elektronen = lood 3+, een ion.

Berichten: 374

Re: [scheikunde] Van lood naar goud, THEORETISCH

Weet je wat atoomnummer inhoud?

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: [scheikunde] Van lood naar goud, THEORETISCH

Maar ik denk dat ik eerder iets uit de kern zou moeten halen, en ook iets wat zwaarder is want de atoommassa van lood is 207,2 en goud 196,97.
Je zit helemaal op de goede weg, kijk naar massagetal en atoomnummer.

Berichten: 31

Re: [scheikunde] Van lood naar goud, THEORETISCH

Ik heb ooit een keer gelezen dat het wel mogelijk is. Alleen zou het product dan radioactief worden. Verder zou dit inderdaad niet rendabel zijn.

Kan nu alleen niet meer vinden waar het staat :x

Berichten: 62

Re: [scheikunde] Van lood naar goud, THEORETISCH

Chemlevel II artikel:

Klik

(Helaas zonder referenties)

En hier vond ik ook een klein stukje.
The lead to gold trick has actually been done at least twice: intentionally in 1980 by Glen Seaborg, and, it"s claimed, accidentally by some Soviet physicists in 1972 (some lead shielding of an experimental fission reactor into gold).
Klik

Onderaan de pagina.

(weer geen referenties helaas)

Berichten: 119

Re: [scheikunde] Van lood naar goud, THEORETISCH

er zijn wetenschapper die theorieen hebben dat zwaardere elementen ontstaan in de kernen van exploderende sterren, dus misschien moet je gaan filosoferen over een element met een lager atoomnummer onder extreem hoge druk in de aanwezigheid van kernfusie??

is maar een gedachte:D

Berichten: 173

Re: [scheikunde] Van lood naar goud, THEORETISCH

Er is daadwerkelijk goud gesynthetiseerd in Berkeley California waar men twee bismunt atomen op elkaar heeft geschoten in een particle accelerator waardoor er 1 atoom goud ontstond. Het experiment koste 50 000 dollar om 1E-10 dollar cent aan goud te maken. Niet echt rendabele dus.

Als je wat meer wilt weten over de alchemie kijk dan is er wel het een en ander te lezen. Zoek eens op de term "transforming matter"

verder is de leukste kant aan de alchemie het verhaal omtrent Jabir/Geber. Jabir was een alchemist uit het midde oosten. Geber was zijn latere opvolger. kijk daar eens naar.

Reageer