[mechanica] transversale golf

Moderator: physicalattraction

Reageer

[mechanica] transversale golf

Een wat vreemd experiment.

Twee fietswielen ontdoe ik van buiten-en binnenband.

Ik leg om de beide wielen gezamelijk een touw (als een soort van rupsband). Dus het touw is in een gesloten lus.

Ik laat een van de wielen net zo snel draaien als de transversale snelheid van het touw. Ik geef een klap op het touw. Als het goed is zie je nu een sinusvorm in het touw dat op zijn plek blijft (lijkt me grappig).

Wat is de invloed van de klap op het touwgedeelte evenwijdig aan het geraakte touwgedeelte?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [mechanica] transversale golf

Het lijkt me nogal lastig om dat zomaar te reproduceren. Je zult toch met een nogal vrij precieze snelheid moeten draaien aan je wielen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [mechanica] transversale golf

Het lijkt me nogal lastig om dat zomaar te reproduceren. Je zult toch met een nogal vrij precieze snelheid moeten draaien aan je wielen.
Ach ik zou het niet op een fiets doen, maar op twee wielen die aandezelfde motor vast zitten, dan moet dat helemaal niet zo moeilijk zijn.

Ik snap de vraag alleen niet helemaal van de topic starter?
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [mechanica] transversale golf

Wat is de invloed van de klap op het touwgedeelte evenwijdig aan het geraakte touwgedeelte?
Dit was dan volgens mij de vraag. En het antwoord is, volgens mij, dat als het touw strak genoeg om de wielen zit om (een van) de wielen het touw te laten aandrijven, dat er dan helemaal niets gebeurt aan die andere kant. Er bestaat nog de mogelijkheid van resonantie, maar dan moeten beide wielen precies even hard worden aangedreven zodat de spanning in beide touwdelen ook inderdaad exact gelijk is.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Re: [mechanica] transversale golf

Er bestaat nog de mogelijkheid van resonantie, maar dan moeten beide wielen precies even hard worden aangedreven zodat de spanning in beide touwdelen ook inderdaad exact gelijk is.
Kan zo'n resonantie? optreden, of blijft het andere touwdeel (of ander materiaal) altijd onaangedaan?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [mechanica] transversale golf

Oh, dat bedoelde je, ik had de vraag wel gelezen, maar snapte niet wat je bedoelde.

De trilling kan niet via de band naar de andere kant komen, omdat het uitdooft bij de wielen. Eventueel zou het misschien door luchtgolven of als je het in een vloeistof doet in vloeistof golven, maar ik geloof daar niet heftig in, als je een mooie golf wilt hebben moet je je touw redelijk strak trekken en dan moet je ook een hardere klap geven om het te laten trillen.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Re: [mechanica] transversale golf

...
Bedankt voor het antwoord, maar

:P moet bied in je oderschrift niet biedt zijn :roll:

Of was dat opzet.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [mechanica] transversale golf

StrangeQuark schreef:...
Bedankt voor het antwoord, maar

:P moet bied in je oderschrift niet biedt zijn :roll:

Of was dat opzet.
Hehe, erg oplettend van je. Je bent de eerste die er iets over zegt.

Is het wel een beetje duidelijker zo?
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Re: [mechanica] transversale golf

StrangeQuark schreef:
PeterPan schreef:
StrangeQuark schreef:...
Is het wel een beetje duidelijker zo?
Ik zie nog steeds "bied" staan. In het onderschrift biedt je niet bij voorbaad je excuses aan voor fouten in het onderschrift. Daar wordt je nu dus op aangesproken :wink:

Laat ik maar gauw zwijgen anders wordt dit te "off topic" en wordt het verplaatst naar taalwetenschappen. :roll:

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [mechanica] transversale golf

Precies, je hebt helemaal gelijk, en de fout blijft er ook in staan, als een soort van humor. Maar zoals ik nu al 3 keer vroeg, is je vraag beantwoord? :roll:
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Re: [mechanica] transversale golf

Maar zoals ik nu al 3 keer vroeg, is je vraag beantwoord? :P


Ja :roll: lijkt me wel. Ik kan geen tegenargument bedenken.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [mechanica] transversale golf

Mooi, als je nog iets verzint of wil weten, zie ik het wel.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Reageer