Research jobs gezocht!

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gesloten
Berichten: 15

Research jobs gezocht!

Hallo,

Ik ben hoogopgeleid (A1) diploma en ik wil absoluut moleculaire research doen en mezelf continu bijscholen. Ik gok dat ik niet de enige ben die naar dit soort banen op zoek is.

Ik heb reeds meerdere keren bij knip geprobeert om een dergelijke baan te krijgen. Daar kreeg ik te horen dat er geen vaste R&D laboranten meer worden aangenomen, maar enkel op intrimbasis. Echter, ik "zou" daar aan de slag kunnen gaan als onderzoeker (wel slechts tijdelijk)...en een contract heb ik nooit gezien. (vernam alles via de GSM)

Ik snap de **** die knip heeft doorgemaakt...patenten vervallen, waardoor deze duurdere geneesmiddelen als zijnde goedkoop "wit product" mogen worden nagemaakt. Zijn deze generieken eigenlijk wel even veilig? (qua biodissolutietesten, bioactiviteit en is het actief bestanddeel wel in dezelfde mate aanwezig als bij dat van een merkproduct?) Ik denk dat dat niet altijd het geval is.

Ik kan ook de frustraties begrijpen van het knip management wanneer er van die dierenactivisten voor de poort van knip staan te betogen. Maar knip is WETTELIJK VERPLICHT om deze dierproeven te doen. Dus een vraag aan de dierenactivisten, wil je zelf als eerste een antikankermedicijn uittesten? Is het niet de verkeerde plaats om zulke acties te voeren?

In China zijn er geen regels daaromtrent, dus vermoorden ze die beesten gewoon aan de andere kant van de wereldbol. NO DiFFERENCE.

Maar wat ik niet begrijp is dat men aan de ene kant schreeuwt dat er een tekort is aan bekwame organische scheikundigen en biochemici, om zo nieuwe geneensmiddelen te ontdekken terwijl dit ALLEMAAL EEN LEUGEN BLIJKT te zijn! (ik spreek over België, regio antwerpse kempen)

Neem is een kijkje op de VDAB database, wat ze zoeken zijn analisten, analisten, milieuinspecteurs en proces techniekers.

Last but not least, is het eigenlijk niet de taak van de overheid om afgestudeerde moleculaire researchers aan een baan te helpen? Het komt toch de hele maatschappij ten goede? Leven we dan toch niet in een kenniseconomie? Miljarden pompen in banken is blijkbaar wel maatschappelijk verantwoord, zeker als de spaarder daarvan de dupe is!

Ok, ik heb (voorlopig) werk en mag niet klagen maar een job als analist is dikwijls saai, omdat de procedures letterlijk moeten worden nageleeft -niet denken maar doen- en er veel nutteloze dingen bij komen kijken. (ga niet in detail hierover) Bovendien zijn de doorgroeimogelijkheden beperkt.

Wat is er trouwens met al die onderzoekers gebeurt die in de antwerpse kempen ineens geen job meer hadden??? ivm die herstructurering?

ps: ik wil hiermee niet het imago van knip schade toebrengen, integendeel. Maar ik ben eerder moedeloos omdat de overheid geen enkel initiatief neemt voor de doelgroep waartoe ik behoor.

WAT KAN IK DOEN?

25jaar, reeds een diploma, te weinig geld om verder te studeren (vb. recombinant DNA toepassingen, toepassing van NMR, PET scans nemen...all interesting stuff). Verder hou ik van het studeren van talen als thais en chinees maar ik ben een werkende mens met tijdelijk contract dus dat doe ik dan nog na mijn uren.

Berichten: 62

Re: Research jobs gezocht!

Wat een verhaal. :)

Ik denk dat je wel wat snel de link legt tussen het feit dat ze geen vaste mensen meer aannemen en de negatieve zijde van de pharmaindustrie. Dat ze geen mensen aannemen kan ook net zo goed een gevolg zijn van de crisis die op dit moment aan de gang is. Ik merk iedergeval niet op uit je verhaal waaruit een duidelijke link zichtbaar is.

Patenten vallen nou eenmaal zo 'snel' omdat verlengen van deze patenten onethisch is. Gepatenteerde medicijnen zijn DUUR, en dat kan onze minder rijkere medemens gewoon niet betalen. Na 20 jaar vervalt (meestal, er zijn uitzonderingen) het patent, en is het vrij reproduceerbaar. Het moet natuurlijk wel voldoen aan de kwaliteitseisen.

Dit is nou eenmaal de gok die veel pharmaceutische bedrijven wagen.

Of met een nieuw goedwerkend medicijn schofterig veel geld binnenslepen, of als er complicaties zijn in 1 van de ontwikkelingsfases (of nog erger, in de 1 van de latere testfases) veel verlies draaien vanwege een afgekeurd medicijn. De ontwikkeling van een medicijn kost gemiddeld 900 miljoen euro, en kan nog in de laatste dag afgekeurd worden.

Over dierproeven en dierenrechtenactivisten zou ik een apart topic openen in het discussieforum. Dat is een vrij pittige discussie an sich.

Wat je kan doen is blijven solliciteren, ook bij andere pharmabedrijven. En zonodig je netwerk uitbreiden. 71% van de banen wordt gevonden via een netwerk. (Bron: de netwerkcursus van de C2W labcareerdag) Als je niet in je netwerk hebt geinvesteerd zou ik dat per direct gaan doen, en bijvoorbeeld je banden weer aanhalen met oude klasgenoten van je opleiding.

Sowieso,

Succes met het vinden van een vaste baan. :)

Berichten: 15

Re: Research jobs gezocht!

Ok, networking is idd heel belangrijk en zal er werk van trachten te maken. Hoe dan ook ik heb nu een tijdelijk contract van 6 maanden en daar wil ik niet zomaar onderuit muizen.

Over die "dure" geneesmiddelen heb ik een eigen mening. Als deze noodzakelijk zijn voor het leven van de patiënt, dan moet de overheid deze voor een groot stuk terugbetalen aan de patiënt. En waarom ze zo duur zijn heb je zelf al aangekaart. Heel af en toe halen pharmabedrijven een blockbuster binnen.

Niet zo verwonderlijk als men "at random" allerlei stoffen in zeer kleine hoeveelheden gaat aanmaken en dan maar hopen dat het werkt.

Kunnen er dan nier méér onderzoekers ingezet worden om enzymspecifieker en receptorspecifieker te werk te gaan? PET kan daarbij een belangrijk hulpmidddel zijn om een molecule in een lichaam te traceren en dan te voorspellen wat eventueel de risico's zijn. Maar ik weet ook, ieder lichaam is anders.

Hoe dan ook zo pestimistisch zie ik het in zijn globaliteit niet in, de snel evoluerende biotechnologie (stamcelonderzoek en rDNA) zijn 2 begrippen die een goudmijn waard zijn. Alleen "de wind waait uit Amerika", want de geldreserves van knip zijn zeer groot. (een miljardenmachine) maar het aannemen van een "onozele laborant" is dan weer teveel gevraagd.

Ik vindt het trouwens logisch dat men niet meteen iemand vast aanneemt, want als die niet deugt geraak je er niet zomaar vanaf in België althans.

Vragen, vragen en nog eens vragen en dan hoop ik dat ik ooit aan onderzoek kan doen. En anders moet ik maar zelf de gok wagen... Als ik wat "rijper" ben geworden.

Berichten: 2.337

Re: Research jobs gezocht!

Is een doctoraatstudie geen grote meerwaarde als je R&D wil doen?

Heb je geen mogelijkheid tot één of andere soort beurs, die je in staat stelt om verder te studeren?

Mijn doel is ook om in die sector onderzoek te kunnen doen (eerder fundamenteel onderzoek), maar ik ben mij bewust van de moeilijke situatie waarin je zit(, en waarin de farma sector momenteel ook zit.) Een doctoraatsdiploma halen lijkt me dezer dagen bijna een noodzaak geworden om niet in 'saaie' jobs als analist of dergelijke te belanden. Op sciencemadness.com was men hier unaniem eens over.

Over dat gokje wagen, waarom niet, er is in dit vakgebied nog zoveel te ontdekken en het enige wat je hier minimaal voor nodig hebt is een computer met internet aansluiting, een goed functionerend brein. (En toegang tot een universiteitsbibliotheek is ook heel handig. :) ) Voor de praktische uitwerking heb je natuurlijk wel een universiteit nodig.

Dus misschien in jouw situatie, financiering zoeken voor een doctoraat en daar je "gokje" wagen?

Hoe zit het eigenlijk met patenten op academisch niveau? Komen die rechtstreeks in handen van de professoren? Ik dacht dat de universiteit hier in geen geval recht op heeft. En de student? Het lijkt me raar dat de overheid geld zou pompen in fundamenteel onderzoek en als er dan eindelijk geld terug kan vloeien men dit zomaar in handen van de uitvinder zou laten belanden. (Mits alle belastingen natuurlijk.)

Berichten: 15

Re: Research jobs gezocht!

Ik ben momenteel niet van plan om universitaire studies te doen, omdat ik niet het gevoel heb dat er Ph.D. tekort zijn, maar wel werkende handen die in de schaduw willen werken van een dergelijk "sterk profiel" en mee wensen op te gaan in hun filosofie.

Het is mij m.a.w. niet om een titel te doen, maar wel om ideeën tot uiting te kunnen brengen waar de samenleving wat aan heeft.

En geld? Ik denk dat (bijna) alle echte wetenschappers dit niet zo belangrijk vinden, zolang ze maar een omgeving hebben om aan wetenschap te kunnen doen.

En die omgeving ligt hier (regio antwerpse kempen) op dit ogenblik althans helaas niet...

Veel geduld hebben, lastige vragen blijven stellen en zeker niet opgeven ook niet als het dreigt te "breken".

Je hebt nu eenmaal mensen die je willen helpen (maar soms niet kunnen) en mensen die je het zout van uw boterham niet eens gunnen, ik spreek uit ervaring.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Research jobs gezocht!

Ik twijfel of ik niet de naam van het bedrijf uit het topic zou moeten censureren. Het is eigenlijk not done om zo een schandpaal te maken, want als je gaat Googlen staan Chemieforum.nl snel hoog in de ranglijsten. Ik beraad me er nog even om.

In het algemeen is op dit moment de arbeidssituatie voor pas afgestudeerden onzeker. Bedrijven geven niet zo snel vaste contracten vanwege de risico's met personeel te zitten wat ze niet aan het werk kunnen houden door een teruglopende omzet.

Dat is ook de reden dat in tijden van economische problemen, de AiO- (PhD-)studies populaier worden omdat ze een beetje baanzekerheid opleveren.
Ik kan ook de frustraties begrijpen van het knip management wanneer er van die dierenactivisten voor de poort van knip staan te betogen. Maar knip is WETTELIJK VERPLICHT om deze dierproeven te doen. Dus een vraag aan de dierenactivisten, wil je zelf als eerste een antikankermedicijn uittesten? Is het niet de verkeerde plaats om zulke acties te voeren?
Beetje rare gedachtenkronkel, want ik zie de link met je werk vinden niet.
Last but not least, is het eigenlijk niet de taak van de overheid om afgestudeerde moleculaire researchers aan een baan te helpen? Het komt toch de hele maatschappij ten goede? Leven we dan toch niet in een kenniseconomie? Miljarden pompen in banken is blijkbaar wel maatschappelijk verantwoord, zeker als de spaarder daarvan de dupe is!
Naar mijn mening is het uitdrukkelijk niet de verantwoordelijkheid van de overheid om een kleine groep mensen persoonlijk aan een baan te helpen. Het is de taak van de overheid om omstandigheden te creëren waar alle (of tenminste, de meeste) sectoren garen bij spinnen.

De zijsprong naar de bankensector vind ik niet zo relevant maar meer spreken uit frustratie dan uit begrip voor de gevolgen als de overheid niets had gedaan.
Ok, ik heb (voorlopig) werk en mag niet klagen maar een job als analist is dikwijls saai, omdat de procedures letterlijk moeten worden nageleeft -niet denken maar doen- en er veel nutteloze dingen bij komen kijken. (ga niet in detail hierover) Bovendien zijn de doorgroeimogelijkheden beperkt.
Dat is het lot van de mensen met een bepaald opleidingsniveau. Als je baalt van je werk omdat jet het te saai en te weinig uitdagend vind, kunnen er 2 redenen zijn: of je hebt een baan aangenomen die niet goed bij je past, of je hebt een vooropleiding en leeftijd die niet past bij meer eigen inbreng/nadenken/etc. In dat laatste geval is de boodschap: blijf je profileren zodat je meer verantwoordelijkheden krijgt door je inzet en ervaring (kom op, je bent pas 25 begrijp ik), of je moet gaan studeren om door te gaan groeien.
Over die "dure" geneesmiddelen heb ik een eigen mening. Als deze noodzakelijk zijn voor het leven van de patiënt, dan moet de overheid deze voor een groot stuk terugbetalen aan de patiënt. En waarom ze zo duur zijn heb je zelf al aangekaart. Heel af en toe halen pharmabedrijven een blockbuster binnen.
Dus dan mag de belastingbetaler dat betalen.

Feit is gewoon dat dit niet is zoals het werkt, en terecht denk ik.
Alleen "de wind waait uit Amerika", want de geldreserves van knip zijn zeer groot. (een miljardenmachine) maar het aannemen van een "onozele laborant" is dan weer teveel gevraagd.
En jij wilde het bedrijf toch juist niet zwartmaken?

Als jij overigens een universitaire graad hebt (sorry, ben niet zo thuis in de Belgische diploma's), dan kan dat ook een reden zijn dat ze jou niet aanneemen als 'onnozele laborant'. Zie ook mijn opmerking daarover hierboven.
En geld? Ik denk dat (bijna) alle echte wetenschappers dit niet zo belangrijk vinden, zolang ze maar een omgeving hebben om aan wetenschap te kunnen doen.
Klopt, geld is voor veel mensen in de wetenschap niet de hoogste prioriteit. Maar, als je wilt studeren is het toch nodig.

Al met al proef ik heel veel frustratie in je posts (misschien terecht) maar weinig realisme over hoe de situatie is en wat jij er zelf aan kunt doen. Studeren is een optie, of je moet naar een ander niveau werk. Zoek naar werk wat aansluit op je studie en je interesses: is dat dan de job van 'onnozele laborant'?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 15

Re: Research jobs gezocht!

Dank u voor de vele reacties.

Ik ben gelukkig dat ik werk heb maar die onzekerheid knaagt en ik ben zowat de enige op de werkvloer die geen speculaties maakt over het bedrijf waar ik nu voor werk. owv het AR en niet naiëf zijn.

Crisis? Eerst de dioxinecrisis, dan de oliecrisis, de politieke crisis en nu een systeemcrisis, zeg maar de bankencrisis; gouden kuikens die deze crisis veroorzaakt hebben. Het woord crisis wordt ook dikwijls misbruikt, om te herstructureren in andere sectoren. (hint) Veel rijke mensen zien nu dat sparen niet loont en kreeg ik recent de vraag...als je nu eens zelf geld nodig hebt, dan is dat geen probleem, want mijn centen brengen momenteel niks meer op bij de bank. Ik weet hoe ik geneesmiddelen moet maken, ik heb de kennis en de middelen, europa is heus niet zo achterlijk hoor!

Ik geeft toe dat ik enkele ethische fouten heb begaan, maar ja, vloeken mag ook niet en toch doen we het.

Ik noem geen bedrijfsnamen meer (en zet dat aub in de forumregels)

Ik ben voorstander van een vlotte oosterse manier van zaken doen, meer interesse? mail me dan. ;) (gaat makkelijk via deze site)

1) Vraag daarin gewoon naar mijn adres en niks anders.

2) Ik geef een afspraak of je post zelf een brief met uw vraag.

3) Ik zorg voor :)

Mijn hart ligt op de juiste plaats en gok dat van u ook. Maar een systeem is nooit volledig goed en mensen zijn over het algemeen wel goed.

Ik geef verder geen reacties meer over dit topic.

Zeker voor punt 3: iedereen moet de forumregels eerst lezen en accepteren en deze ook daadwerkelijk naleven, vooralleer me te contacteren. btw: laat je niet misleiden door het woord Chernobyl, heb ik totaal niks mee te maken. Enkel farmacie zijn mijn zaken en ik hou gewoon van kunst.

Berichten: 63

Re: Research jobs gezocht!

Ik ben voorstander van een vlotte oosterse manier van zaken doen, meer interesse? mail me dan.  (gaat makkelijk via deze site)

1) Vraag daarin gewoon naar mijn adres en niks anders.

2) Ik geef een afspraak of je post zelf een brief met uw vraag.

3) Ik zorg voor
Bedoel je hiermee dat je illegaal gemaakte medicijnen wilt verkopen?

Dit strookt dan niet met
Mijn hart ligt op de juiste plaats en gok dat van u ook. Maar een systeem is nooit volledig goed en mensen zijn over het algemeen wel goed.
Maar wat is nou precies de bedoeling van wat je wilt zeggen want het wordt mij in ieder geval niet duidelijk.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Research jobs gezocht!

Het is mij ook absoluut niet duidelijk wat je nou wil.

Als je het mij vraagt (pardon my French) raaskal je een eind in de rondte.

Hoezo, moet er in de forumregels staan dat geen bedrijfsnamen mogen worden genoemd? Is common sense zo vergezocht? Dan heb je nog een lange weg te gaan.

Je bedoelingen zijn me echt een raadsel, maar je laatste zin ergert me. Alsof jij een juridische band met het forum hebt? Je kunt ook eisen dat je de Russische grondwet eerst gelezen moet hebben.

En als jij verder geen reacties meer gaat geven (hoe flauw), dan is dit topic ook overbodig geworden.

Topic gesloten
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gesloten