Springen naar inhoud

raman

• Log in om te kunnen reageren

dennisr

dennisr

• >25 berichten
  • 26 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 januari 2010 - 14:27

kan iemand mij een link geven of duidelijk uitleggen hoe ramanspectroscopie werkt.
alvast bedankt.
ik weet er wel al het een en ander van maar wil zo veel mogelijk bronnen zodat ik dan op alle vlakken alles heb kunnen bekijken
[|:-)]

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Ronnie_CF

Ronnie_CF

• >250 berichten
  • 723 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 januari 2010 - 14:59

De theorie achter Ramenspectroscopie is zeer complex, net als de spectra van complexe verbindingen. De techniek heeft echter bepaalde voordelen ten aanzien van IR, zoals geen interferentie van water, maar is toch vooral te zien als complementaire techniek. Wordt volgens mij meer gebruikt bij karakteresieren van verbindingen om bijvoorbeeld bindingsafstanden tussen atomen te bepalen.

Bij Raman bestraal je het specimen met een hoog energetische LASER. Ramen is immers een zeer inefficient proces, waardoor de intensiteit van het uitgestraalde licht zeer laag is. Er wordt dus wel zichtbaarlicht gebruikt voor het aanslaan van de moleculen, maar het uitgezonden licht, ligt in het IR gebied (het zijn immers de vibratie/rotatie energieniveaus die worden aangeslagen).

In het spectrum zijn er do zogenaamde Stokes en anti-Stokes lijnen en de Rayleigh verstrooiing. Ik neem aan dat deze wel worden uitgelegd op wikipedia (anders kan je Atkins Physical Chemistry raadplegen, daar staat alles in wat je zou willen/kunnen weten).

Ik zou hier zeerveel over kunnen vertellen, ook hoe het mathematisch in elkaar zit, maar dan wordt de uitleg echt lang... Mss dat er andere mensen, zoals Beryllium (die zal zeker ook toepassings -en praktijk gericht uitleg kunnen geven), hier meer tijd voor hebben als ik (heb examens momenteel en zit na al te veel op het forum :P). Als je het zou willen, wil ik het natuurlijk wel posten.

Veranderd door Ronnie, 13 januari 2010 - 15:00

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 13 januari 2010 - 15:07

Tja, ik denk dat voor Dennis de theorie niet bepaald interessant is, i.i.g. niet het mathematische deel erachter. Hell, ik werk al jaren met Raman, 1 van mijn afstudeerstudies was met Raman, maar de mathematische verhandeling heb ik na mijn studie nog nooit echt nodig gehad.

@Ronnie:

waardoor de intensiteit van het uitgestraalde licht zeer laag is.

Je bedoelt het kleurverschoven licht.

Er wordt dus wel zichtbaarlicht gebruikt voor het aanslaan van de moleculen, maar het uitgezonden licht, ligt in het IR gebied (het zijn immers de vibratie/rotatie energieniveaus die worden aangeslagen).

Nee, dat is niet waar; bovendien is dit principe een zeer fundamentele eigenschap van Ramanspectroscopie die je echt moet begrijpen om iets zinnigs over Raman te kunnen zeggen!

@Dennis:
Heb je al eens op Wikipedia gekeken? Daar staat een mooi Nederlandstalig stuk waar je een boel mee kunt.
Ramanspectroscopie op Wikipedia

Verder nuttige site: UGent (1, 2), zeker omdat het hier om pigmenten gaat, waar jij in geinteresseerd bent.

# Moderatoropmerking
Topic verplaatst naar Molecuulspectroscopie
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Ronnie_CF

Ronnie_CF

• >250 berichten
  • 723 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 januari 2010 - 15:14

Er wordt dus wel zichtbaarlicht gebruikt voor het aanslaan van de moleculen, maar het uitgezonden licht, ligt in het IR gebied (het zijn immers de vibratie/rotatie energieniveaus die worden aangeslagen).

Nee, dat is niet waar; bovendien is dit principe een zeer fundamentele eigenschap van Ramanspectroscopie die je echt moet begrijpen om iets zinnigs over Raman te kunnen zeggen!

Hoe zit dit dan wel, want dan weet ik het uiteraard graag? Of je wilt zeggen dat het uitgestraalde licht wel in het VIS licht, maar enkel het golflengte verschil in IR?

De "wiskunde" uitgleg vindt ik wel belangrijk hoor. Zo zie je het nut van de techniek ik en snap waarom bepaalde stoffen niet interferreren...

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 13 januari 2010 - 15:32

Nou, de Ramanverschuiving is afhankelijk van de lasergolflengte.
Stel, je gebruikt een argonlaser, 514.5 nm, en het gebied van Ramanbanden van 0 tot 2500 cm-1 is van belang.
Als je dat gaat uitrekenen, kijk je naar emissie van 514.5 tot 590 nm. Gewoon in het zichtbare licht. Je bent in de war met absorptie: dat is inderdaad in het infrarood.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Ronnie_CF

Ronnie_CF

• >250 berichten
  • 723 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 januari 2010 - 15:48

Maar het zijn toch de vibratieniveaus die veranderen? Maar bij het terug vallen van de zogenaamde "virtuele toestand" wordt er dan VIS uitgestraald? En het verschil in golflengte van het ingestraalde en uitgestraalde licht wordt dan gerigestreerd in het spectrum? Verschil in golflengte ligt dan toch in het IR, of niet ?:s

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 13 januari 2010 - 16:14

Ja, het golflengteverschil is in het infrarood.
Maar het uitgestraalde licht niet, of in ieder geval niet per se, afhankelijk van je laserkeuze.

Op de x-as van een Ramanspectrum staat geen golflengte (dat is nl. voor de spectruminterpretatie niet nuttig of handig), maar de energie van het uitgestraalde licht, uitgedrukt in golfgetallen (reciproke cm).

JFeenstra

JFeenstra

• >100 berichten
  • 173 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 januari 2010 - 14:47

Volgens mij hangt het wel een beetje af van welke apparatuur je gebruikt.

maar goed ik heb zelf geen praktische ervaring met Raman maar ik moet de theorie wel kennen.

Wat ik er van weet:

Bij Raman Spectroscopie maakt met gebruikt van een ge´nduceerd dipool moment (in tegenstelling tot IR waar een permanent dipool moment wordt gebruikt). Als een atoom wordt aangeslagen hebben de elektronen de kans om terug te vallen. Dit kan gebeuren op een elastische manier (dan zijn het Rayleigh gescatterde elektronen) en een inelastische manier (dan zijn het Raman gescatterde elektronen) Binnen Raman heb je dan nog Stokes lines en AntiStokes lines (zoek dat zelf maar even op)

Raman heeft als voordeel (ten opzicht van IR):
- monsters kunnen elke vorm hebben.
- kleine hoeveelheden kunnen worden gemeten
- vloeibare monsters kunnen worden gemeten
- lage frequenties kunnen worden gebruikt
- en dus het voordeel van ge´nduceerde dipool moment (dit kan je minder selectienorm noemen)

Raman heeft als nadelen:
- slecht 1 op 10^8 elektronen vertoont Raman.
- De resolutie is 0,25 cm^-1 t.o.v IR 0,05 cm^-1

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures