Chloor in Aldrine, van GC naar EOX

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

Chloor in Aldrine, van GC naar EOX

Goeden dag allemaal,

Ik heb op mijn werk een standaard van Aldrin C12H8Cl6

28,30 mg in 100ml Petroliumether opgelost, de Stockoplossing.

Hiervan word 2,5 ml in 50 ml maatkolf waarin zich 5 ml hexadecaan bevind.

De EOX waarmee we onze Chloor bepalingen doen is momenteen kapot en willen uittesten of dit ook te doen is op de GC dmv terugberekening.

Nou hebben we die op de GC gemeten en geeft een concentratie van 9,318mg/L Aldrin. Maar we willen weten hoeveel mg/L chloor dit zou opleveren.

Voor mij, heeft iemand een theoretische gehalte berekend van 8,166mg/L.

Maar die werkt hier nu niet meer en niemand weet voor de rest hoe we dit moeten berekenen naar Chloor.

Ikzelf heb het geporbeerd en kom uit op een concentratie van 5,438mg/L.

Dit wijkt dus veel te veel af en we weten nie hoe en wat.

Als iemand mij hiermee zou kunnen helpen graag.

Alvast bedankt voor de moeite

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Chloor in Aldrine, van GC naar EOX

Je werkwijze geeft inderdaad een theoretische concentratie van 8,166 mg Cl/l.

En als je 9,318 mg aldrin/l vindt op de GC, dan is dat inderdaad 5,438 mg Cl/l.

Tja, de oorzaak kan ik zo ook niet geven.

Hoe oud is de standaard waarmee je het gehalte aan aldrin op de GC hebt berekend?

Berichten: 2

Re: Chloor in Aldrine, van GC naar EOX

De standaard is nog geen maand oud, en aangezien deze normaal gesporken 6 maanden gewaard kan worden zal dat het probleem niet zijn.

Het eenigste waar wij nu aan kunnen denken is dat de GC simpelweg een lagere terugvinding vind dan de EOX en dat er eventueel een factor bij hoord om deze te overbruggen.

Ziet er naaruit dat we zullen moeten wachten tot dit op de EOX kan.

Alsnog bedankt.

Berichten: 41

Re: Chloor in Aldrine, van GC naar EOX

Je hebt het vast al uitgesloten, maar

- Is de Aldrin wel volledig opgelost in je stockoplossing (zo niet, pak je te weinig in je verdunning en vind je dus ook te weinig terug)

- Je hebt een aantal keren gemeten om uit te sluiten dat er bij de injectie iets niet goed gaat (of je gebruikt een interne standaard)

- Je berekent een concentratie van 9.318 mg/l op de GC terwijl je 14.15 mg/l verwacht. De concentratie 9.318 mg/l is berekend t.o.v. een andere Aldrinstandaard. Is deze wellicht niet OK (ingedampt)?

Berichten: 4

Re: Chloor in Aldrine, van GC naar EOX

Hoe heb je precies het aldringehalte bepaald met GC? Als je geen rekening houdt met de responsfactor van de GC-detector (FID?) kom je op onjuiste resultaten uit.
stand together and save the world from self destruction

Reageer