Springen naar inhoud

MS-TOF coulomb explosion

• Log in om te kunnen reageren

djow

djow

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 januari 2010 - 14:38

Hallo allen,

Momenteel bezig gegaan met de TOF techniek.
nu wil ik graag eens stukje schrijven over de coulomb explosie welke plaatsvind in de MS.

Heeft iemand een mooi stukje leesbare tekst? liefst nederlands maarja ik kan ook wel vertalen haha...... [|:-)]

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Ronnie_CF

Ronnie_CF

• >250 berichten
  • 723 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 januari 2010 - 15:00

Heb je het dan over electrospray ionisation? Want bij mijn weten is dat de enige techniek waar een coulomb explosie plaatsvindt? Dat heeft in iedere geval niets met TOF detector te maken dacht ik.

http://en.wikipedia....ulomb_explosion

Veranderd door Ronnie, 14 januari 2010 - 15:01

djow

djow

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 januari 2010 - 16:01

heej ronnie,

bedankt, wiki had ik idd al geraadpleegd.

ms is een neiuwe techniek voor me, ik ben idd bezig met electrospray ionisation

graag wil ik gewoon in simpele verwoording weten wat had inhoud om het proces te kunne begrijpen.....

Ronnie_CF

Ronnie_CF

• >250 berichten
  • 723 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 januari 2010 - 16:14

ESI is dus een ionisatietechniek bij MS. Deze is van groot belang omdat hij gebruikt kan worden bij gekoppelde technieken zoals LC-MS en GC-MS (weet niet of je dat kent)? Ionisatietechnieken zoals CI en EI kunnen het eluens ("solvent") niet verwijderen wanneer ze gekoppelde zouden worden aan chromatografie. EPI kan dit dus wel en daar is die zogenaamde Coulomb explosie van belang.
Het eluens met het analyt ( dat je in de MS wil brengen) worden bij EPI door een capilair gestuurd waarond een potentiaal is aangelegd. Hierdoor wordt het eluens geioniseerd en wordt het eluens met het analyt verstuift (cfr. electro spray). Vervolgs verdampt een deel van het eluens tot er kleine druppels overblijven van solvent en analyt. Het analyt is nog steeds ongeladen en zoals je wrs wel weet worden er bij MS enkel geladen brokstukken gedetecteerd en het solvent willen we uiteraard niet detecteren.
Nu komt de Coulomb explosie op het toneel. De solvent druppels met het analyt "exploderen" (de coulomb explosie dus, weer daar niet meer van dan dat gene dat op wikipedia staat, is mij nog nooit uitgelegd geweest) waarbij de lading wordt overgedragen op het analyt. Vervolgens kan er nog fragmentatie optreden waarna de geladen deeltjes in de analysator worden gedreven.

De TOF analysator zal deze deeltjes dan "scheiden", steunend op het feit dat ze allen dezelfde kinetische energie hebben (E = 1/2 mv[sub]2[sub]). Hieruit volgt dat deeltjes met een hogere masse en tragere snelheid hebben en dus langer onderweg zijn vooralleer ze de detector bereiken (duurt een paar micro seconden om volledig spectrum op te nemen, wat vrij lang is bij MS detectie). TOF wordt volgens mij dan ook minder gebruikt bij GC-MS en LC-MS.

Hoop dat ik nu niet heb gezegd wat je juist weet. Over die coulomb explosie kan ik je echter niet meer vertellen dan dit.

Veranderd door Ronnie, 14 januari 2010 - 16:16

Derrek

Derrek

• >100 berichten
  • 217 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 januari 2010 - 19:36

Ik denk dat je het niet geheel juist uitlegt Ronnie. Hier vond ik een degelijke figuur :

Geplaatste afbeelding

Men zorgt er juist voor dat er wel geladen deeltjes aanwezig zijn in de tip van de ESI. Door een lading aan te leggen accumuleren gelijke ladingen hier, en op een bepaald moment is de repulsie hiertussen te groot en ontsnapt er een aerosol.

Wat jij bedoelt met coulomb explosie, is dat deze druppeltjes na het ontsnappen uit de tip, door het verdampen van het solvent (mede door de tegenstroom, zie figuur), in de druppels de lading per volume-eenheid te groot wordt, waardoor deze 'exploderen'. Dit proces gaat door tot er steeds kleinere en kleinere druppels gevormd worden.

Ronnie_CF

Ronnie_CF

• >250 berichten
  • 723 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 januari 2010 - 20:25

Heb toch gezegd dat er geļoniseerd wordt, metname het solvent? De druppels verkleinen idd constant, waarbij uiteindelijk de lading wordt overgedragen tijdens die explosie. Heb twee verschillende cursussen (met twee vrs bronnen) waar gesproken wordt van Coulomb explosie.

Na lang zoeken een (slechte) figuur gevonden:

Geplaatste afbeelding

Hier spreken ze van zowel repulsie als coulomb explosie. Zoals ik al zei ken ik het fijne niet van die explosie. Ik weet alleen dat de deeltjes dus "exploderen" waarbij de lading wordt overgedragen.

Veranderd door Ronnie, 14 januari 2010 - 21:03

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures