H2S voor mollenbestrijding

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

H2S voor mollenbestrijding

Hallo

Ik wil H2S maken om mollen te bestijden. Door het SG van het gas zal dit in de gangen blijven en het is het redelijk makkelijk te maken en te doseren. Echter een vraag.

Kan de H2S oplossen in het vocht in de grond en kan dit blijvende schade veroorzaken. Volgens mij zal door een regenbui het verdunnen en in een lage concentratie geen schade meer veroorzaken. (H2S zit ook in mest)

Berichten: 654

Re: H2S voor mollenbestrijding

Het soortelijk gewicht van waterstofsulfide is ten opzichte van andere gassen niet zo erg hoog, dus ik vermoed een heel gemakkelijke vermenging met de gewone lucht. Vervolgens krijg je ruzie met je buren, afhankelijk van de concentratie heb je last van rotte eierengeur tot katten die van het dak vallen.

Een mollenval lijkt me een fijnere oplossing voor je omgeving.

Re: H2S voor mollenbestrijding

Ik heb zelf bij een fabriek gewerkt waar ze een eigen H2S fabriek hadden staan. Hier zijn de veiligheidsmaatregelen heel hoog aangezien er maar een kleine hoeveelheid nodig is om alles in een grote omtrek te voorzien van een rotte eierenlucht. Afgezien van de lucht is de MAC waarde van H2S 2,3 mg/m³ dus je hebt echt maar een kleine beetje nodig om al onderuit te gaan.

Ook krijg je te maken met de milieu dienst [-X omdat er zoveel klachten komen over stank dat ze uiteindelijk bij jou terecht komen en je een fikse boete aan je broek krijgt.

Gebruik liever het gif wat op de markt is dan zelf te gaan experimenteren.

Berichten: 42

Re: H2S voor mollenbestrijding

H2S ioniseert in water tot een zwak zuur.

Ik denk dat je idd eerder op moet passen voor de gevaren van H2S zelf. Voor het gemak kun je er denk ik van uit gaan dat bij dezelfde conc. de mol naar de eeuwige jachtvelden gaat als jij (+/- 500ppm).

Ok het zit ook in mest, maar zolang je het ruikt is het niet heel gevaarlijk. Als je het niet meer ruikt dan moet je op gaan passen.

Ik denk dat er vast wel dingen op de markt zijn die wat meer mens en wat minder mol vriendelijk zijn. ;)

Berichten: 3.145

Re: H2S voor mollenbestrijding

Een methode die prima werkt om mollen weg te jagen (niet te doden) en die geen gevaarlijke toestanden veroorzaakt en ook geen blijvende schade aan de grond veroorzaakt is het stoppen van een paar brokjes carbid in de mollengangen. Om de paar meter met een PVC buisje in de molsgang prikken en een brokje van pakweg 1 cm doorsnee door de buis laten vallen en dan weer iets toedekken met grond. De gang moet je wel open houden, dus losjes aanprikken.

In de vochtige grond geeft het carbid langzaam ethyn gas af (dat is het gas waarom men het normaliter gebruikt), maar er zit altijd een klein beetje verontreiniging in en deze verontreiniging leidt tot vorming van een heel klein beetje fosfine, wat die typische carbidlucht geeft. Mollen hebben hier een ontzettende hekel aan en gaan weg. Uiteindelijk blijft er in de grond alleen wat calciumcarbonaat en wat resten fijn verdeeld koolstof over (de andere hoofdverontreiniging in carbid, die maakt dat het donkergrijs tot zwart is i.p.v. sneeuwwit). De ethyn verdwijnt gewoon en richt geen schade aan en de fosfine, hoewel erg giftig, wordt in zo kleine hoeveelheden gevormd dat dit niet gevaarlijk is (denk maar aan al die mensen die carbid schieten, het risico is daar niet vergiftiging door fosfine ;) ).

Reageer