[scheikunde] Ionen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 47

[scheikunde] Ionen

Ik heb binnenkort examen chemie en we kregen onlangs een voorbeeldexamen voorgeschoteld. Nu ben ik niet zeker van mijn antwoorden en vind ik ook enkele vragen niet:

a. Welke molaire concentratie verkrijgt men bij indampen van 2212 mL van een oplossing van kaliumnitriet met concentratie 0.400M tot een eindvolume van 1.25L?

=> opgelost via de formule C1*V1=C2*V2 en ik bekom een antwoord van 0,708M

b. Hoeveel ionen bevinden zich in de finale oplossing, in de veronderstelling dat de ionaire dissociatie volledig is?

Ik vermoed twee: K+ en NO2-

c. In welk gebied verwacht je de pH van deze oplossing: pH 2-6, pH 6.5-7.5 of pH 7.5-10 ? Waarom?

K+: gec. zuur van de sterke base KOH, dit zal dus geen invloed hebben op de pH

NO2-: gec. base van een zwak zuur, de pH zal dus zwak basich zijn: tussen 7,5 en 10

d.Verwacht je neerslagvorming in deze oplossing bij toevoegen van 20 mL 0.1M NaCl oplossing?

Ionen in de oplossing: K+, NO2-, Na+, Cl-.

==> mogeljke combinaties voor neerslagvorming: KCl en NaNO2. Beiden vormen geen neerslag omdat chloriden meestal goed oplosbaar zijn en omdat Na+zouten ook meestal goed oplosbaar zijn.

Ik denk dat hier ergens iets fout loopt want waarom wordt het volume en de concentratie anders gegeven?

e. Welke massa droog zout verkrijg je uit oplossing a) als alle water wordt ingedampt?

Als gegevens gebruikte ik: 1,25L, 0,708M en de RMM van KNO2. Als formules C= n/V en m=n*RMM. Antwoord: 75,3g

f. Nitrieten komen in ons voedsel (vooral vlees) veel voor als bewaarmiddelen. Hoe kan je die werking als antioxidans begrijpen uit een illustratieve redoxreactie van het nitriet-ion met zuurstofgas?

Reactievergelijking:

NO2- + O2 => ??

Alvast bedankt!

Berichten: 723

Re: [scheikunde] Ionen

b. Hoeveel ionen bevinden zich in de finale oplossing, in de veronderstelling dat de ionaire dissociatie volledig is?

Ik vermoed twee: K+ en NO2-


Ik veronderstel dat er bedoeld wordt hoeveel mol ionen...
c. In welk gebied verwacht je de pH van deze oplossing: pH 2-6, pH 6.5-7.5 of pH 7.5-10 ? Waarom?

K+: gec. zuur van de sterke base KOH, dit zal dus geen invloed hebben op de pH

NO2-: gec. base van een zwak zuur, de pH zal dus zwak basich zijn: tussen 7,5 en 10


Dat zal wel juist zijn

d.Verwacht je neerslagvorming in deze oplossing bij toevoegen van 20 mL 0.1M NaCl oplossing?

Ionen in de oplossing: K+, NO2-, Na+, Cl-.


Volgens mij kan je niet zomaar zeggen dat iets goed oplosbaar is omdat één van de twee goed oplost. AgCl slaat bijvoorbeeld wel neer. Antwoord is wel juist.
f. Nitrieten komen in ons voedsel (vooral vlees) veel voor als bewaarmiddelen. Hoe kan je die werking als antioxidans begrijpen uit een illustratieve redoxreactie van het nitriet-ion met zuurstofgas?

Reactievergelijking:

NO2- + O2 => ??


Een antioxidans wordt liever geoxideerd dan het geen je oxidatie vrij wil houden. Er zal dus (neem ik aan) NO3 - gevormd worden.

Berichten: 47

Re: [scheikunde] Ionen

Bij b. wordt dit dan 0,354M voor zowel K+ en NO2-?

Bij d.: AgCl vormt inderdaad een neerslag, in onze cursus hebben we een tabel van wat al dan niet een neerslag vormt met bijhorende uitzonderingen. Maar ik aangezien die waarden geven worden zal er wellicht iets van berekening aan te pas komen. Maar ik zie niet in hoe ik daaruit kan aantonen dat er geen neerslag gevormd wordt..

Berichten: 47

Re: [scheikunde] Ionen

Ik wil niet opdringerig overkomen maar men examen nadert snel en voor volgende vraag heb ik nog altijd geen bevredigend antwoord.. Zou iemand aub kunnen helpen?

f. Nitrieten komen in ons voedsel (vooral vlees) veel voor als bewaarmiddelen. Hoe kan je die werking als antioxidans begrijpen uit een illustratieve redoxreactie van het nitriet-ion met zuurstofgas?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Ionen

Nitriet zal naar nitraat worden omgezet. De stikstof zal elektronen gaan afgeven aan de oxidator, in dit geval zuurstof.

Berichten: 723

Re: [scheikunde] Ionen

Bartie schreef: Ik wil niet opdringerig overkomen maar men examen nadert snel en voor volgende vraag heb ik nog altijd geen bevredigend antwoord.. Zou iemand aub kunnen helpen?

f. Nitrieten komen in ons voedsel (vooral vlees) veel voor als bewaarmiddelen. Hoe kan je die werking als antioxidans begrijpen uit een illustratieve redoxreactie van het nitriet-ion met zuurstofgas?
Hallo??

Een antioxidans wordt liever geoxideerd dan het geen je oxidatie vrij wil houden. Er zal dus (neem ik aan) NO3  -  gevormd worden.


De reactie zelf kan je wel uitschrijven neem ik aan.

Reageer