synthese carvacrol

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

synthese carvacrol

heej,

Voor een project moeten we meerdere voorschriften voor een synthese van carvacrol zien te vinden. We hebben er 1 en dat is:

1. voeg 5 gram thymol en 2 ml fosforzuur in een 250 ml rondbodemkolf.

2. Reflux bij 200 ˚C voor 1,5 uur

3. Los het reactiemengsel op in 25 ml mtbe

4. Maak een 10% natriumbicarbonaat en voeg dit toe aan de oplossing totdat de ph 7 is.

5. Scheid de waterlaag af met behulp van een scheitrechter en droog de organische laag op magnesiumsulfaat.

6. Destilleer de organische laag, carvacrol blijft achter als residu.

weet iemand nog een manier voor een synthese?

Berichten: 654

Re: synthese carvacrol

Aromatische substitutie? Ik zie potentie in een gouwe oude reactie met oleum en een volgende stap met stoom.

Verder raad ik altijd wikipedia aan.

Berichten: 2

Re: synthese carvacrol

ja daarop heb ik gekeken maar ik moet echt een voorschrift hebben zoals hierboven staat

Berichten: 10

Re: synthese carvacrol

Ik weet dat het een wat ouder topic is maar ik wil toch even vragen of je nog wat meer gevonden hebt? Ik zit met hetzelfde probleem, ik wil ook carvacrol zien te maken/extraheren. De eerste uitvoering die je hebt aangegeven door te refluxen en te destilleren, weet jij hoeveel carvacrol dat het oplevert?

alvast bedankt, mvg Tim

Berichten: 1

Re: synthese carvacrol

Theoretisch staat de opbrengst carvacrol gelijk aan de hoeveelheid thymol. Je stopt 5 gram thymol in de reactie wat gelijk aan 0.03 mol. (Thymol is: 150,21756 g/mol) je krijgt dan ook 0.03 mol carvacrol (=150,22 g/mol) is een theoretische opbrengst van 4.51 gram. Het belangrijkste wat er gebeurd in de reactie is dat de OH-groep verplaatst.

Reageer