Springen naar inhoud

evolutievraagje

• Log in om te kunnen reageren

Nabuko Donosor

Nabuko Donosor

• >25 berichten
  • 94 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 december 2005 - 19:36

Hoi, onlangs kwam volgende vraag bij mij op:
Wat kwam er vr het eencellig leven?
Misschien een domme vraag en vergeet ik iets, maar weten jullie het antwoord?

Dank bij voorbaat.

ND

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Invictus

Invictus

• >250 berichten
  • 364 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 december 2005 - 19:46

Hoi, onlangs kwam volgende vraag bij mij op:
Wat kwam er vr het eencellig leven?

Toevallig stond er afgelopen maand een mooi artikel in PLoS Biology: Jump-Starting a Cellular World: Investigating the Origin of Life, from Soup to Networks.
If the Creator had said, "Let there be light" in Ankh-Morpork, he'd have gotten no further because of all the people saying "What colour?"

Dino

Dino

• >250 berichten
  • 740 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 december 2005 - 12:03

voor de eencelligen waren er RNA's

groetjes

Archeopteryx

Archeopteryx

• >250 berichten
  • 590 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 december 2005 - 21:42

Ook de hypothese van de RNA-wereld gaat ervanuit dat er sprake is van een cel. Biochemisch zit de zaak dan wat minder complex in elkaar, maar er is nog steeds een cel. Die cel bestaat uit een lipid-bilayer, het membraan, en een verzameling van RNA moleculen die naast een informatiedragende functie ook een enzymatische functie hebben. E.e.a. is bijv. weer terug te zien in de enzymatische werking van ribosomaal rna, mogelijk dus een relict uit de rna-wereld.

Maar ja, daarvoor. (fosfo)lipiden die een membraan vormen? Dat gebeurt al spontaan als je lossen fosfolipiden in een bak water gooit. Mogelijk gebeurde dit op pyriet, maar dit stadium is nog ver voor iets dat ook maar op rna lijkt.

Al met al kun je denk ik wel zeggen dat wat voor de eerste eencellige was geen leven kan worden genoemd. Er heerst wel de hypothese dat de eerste eencelligen aan de basis staan van al het verdere leven, daarom wordt dit celletje ook wel de Last Universal Common Ancester worden genoemd.

eureka126

eureka126

• >25 berichten
  • 81 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 31 december 2005 - 21:42

Ook de hypothese van de RNA-wereld gaat ervanuit dat er sprake is van een cel. Biochemisch zit de zaak dan wat minder complex in elkaar, maar er is nog steeds een cel. Die cel bestaat uit een lipid-bilayer, het membraan, en een verzameling van RNA moleculen die naast een informatiedragende functie ook een enzymatische functie hebben. E.e.a. is bijv. weer terug te zien in de enzymatische werking van ribosomaal rna, mogelijk dus een relict uit de rna-wereld.  

Maar ja, daarvoor. (fosfo)lipiden die een membraan vormen? Dat gebeurt al spontaan als je lossen fosfolipiden in een bak water gooit. Mogelijk gebeurde dit op pyriet, maar dit stadium is nog ver voor iets dat ook maar op rna lijkt.  

Al met al kun je denk ik wel zeggen dat wat voor de eerste eencellige was geen leven kan worden genoemd. Er heerst wel de hypothese dat de eerste eencelligen aan de basis staan van al het verdere leven, daarom wordt dit celletje ook wel de Last Universal Common Ancester worden genoemd.

Dat wordt natuurlijk anders indien je uitgaat van een systeem waarbij er eerst een soort van metabolisme was, en daarna pas de rest. En de scheiding van het leven (wat leeft wel en wat leeft niet) is nu soms al moeilijk; laat staan dat deze scheiding duidelijk aan te brengen is in het ontstaans-verhaal.

Lala

Lala

• >1k berichten
  • 3149 berichten
  • VIP

Geplaatst op 04 januari 2006 - 14:15

ik ken een stripje wat daarover gaat, en wat denk ik wel een kern van waarheid bevat:
Het ontstaan van het leven
4 miljard jaar geleden: 2 aminozuren binden aan elkaar.

iets later
2 aminozuren splitsen op.

Moraal van het verhaal: Het is denk ik begonnen met eenvoudige polypeptiden, zoals je nu bijvoorbeeld prionen zou kunnen zien.
Appareo decet nihil munditia?

Archeopteryx

Archeopteryx

• >250 berichten
  • 590 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 januari 2006 - 14:31

Ik denk dat de hypothese van de rna-weredl een stuk in de buurt komt, hoewel dit er al vanuit gaat dat er een zichzelf replicerend systeem is, nl. op basis van rna.
RNA kan zowel informatie dragen als reacties katalyseren. Dat maakt rna tot beoogd voorganger van dna. Een belangrijk element is dat rna in staat is om aminozuren aan zich te binden en op die manier een di-, tri, of oligopeptide te maken. Dat gebeurt nog steeds in ribozomen en is daarmee een aanwijzing dat eiwitsynthese pas zou komen nadat rna in stat was om reacties te katalyseren.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures