Springen naar inhoud

Elektrochemische Impedantie Spectrometrie (EIS)

• Log in om te kunnen reageren

rappen-eddy

rappen-eddy

• >250 berichten
  • 774 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 16 januari 2010 - 14:12

Zou iemand mij in het nederlands bovenstaande techniek kunnen uitleggen?
Ik heb engelse litteratuur gevonden, maar deze is echter te moeilijk om te begrijpen.

Wat ik al weet tot hiertoe:
-gebruikt om elektrochemische systemen te karakteriseren.
-voor onderzoek van corrosie, coating, etc

Maar ik had nog graag geweten hoe het juist werkt !

Alvast bedankt !

# Moderatoropmerking
Marjanne: Ik vind je vraag niet zo ´Algemeen´. Derhalve verplaatst naar een meer geschikt forum.

Veranderd door Marjanne, 17 januari 2010 - 12:42

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

hzeil

hzeil

• >1k berichten
  • 1379 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 januari 2010 - 19:21

Rappen Eddy,

Je vraagt eigenlijk teveel tegelijk. Het is onmogelijk alles tegelijk te beantwoorden. Ik wil me beperken tot het vervangingscircuit van Randles. Dat is het basiscircuit voor de impedantie van het grensvlak tussen electrode en electroliet.
Dit circuit bestaat uit een condensator en een weerstand parallel geschakeld.
De wisselstroom passeert dus dit circuit via twee parallele wegen:

De capacitieve weg via de electrochemische dubbellaag en
de resistieve weg ( faradayse weg ) via de de electrochemische reakties.

Het geheel kun je uitdrukken als een complexe grootheid, de electrochemische impedantie, bestaande uit een reeel deel en een complex deel.
Probeer dit eerst eens wiskundig uit te rekenen.
Samengevat: De capacitieve weg wordt bepaald door de ionverschuivingen in de electrische dubbellaag, de faradayse weg door de electrochemische reaktiekinetiek en de ionendiffusie tezamen.
Als je dit goed begrijpt kun je ook meer begrijpen van de electrische eigenschappen van fasegrenzen en dunne lagen.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

rappen-eddy

rappen-eddy

• >250 berichten
  • 774 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 januari 2010 - 13:49

Alvast bedankt voor de uitleg. Ik heb nog een bijkomende vraag, de nyquist plot en bode plot, waarvoor worden deze gebruikt in deze context? de grafieken heb ik reeds gevonden, maar ik kan deze echter niet interpreteren (omdat ik deze materie en begrippen zr moeilijk te begrijpen vindt)...

hzeil

hzeil

• >1k berichten
  • 1379 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 januari 2010 - 15:41

De Nyqist plot en de Bode plot betreffen de afhankelijkheid van de impedantie of delen van de impedantie van de frequentie van het wisselstroomsignaal. Veel chemische informatie is er niet uit te halen. Eventueel nog wel over de electrische eigenschappen van een grensvlak of van een (electrische) component.

Vergelijk het maar eens met gewone conductometrie. Daaruit kun je nauwelijks wetenschappelijke informatie over moleculen afleiden. Bij het meten van impedanties (wisselstroomweerstanden) zit je met hetzelfde probleem.
Je kunt wel electrische eigenschappen van circuits of electrische componenten onderzoeken via impedantiemetingen. Men noemt het spectrometrie als men dat bij verschillende AC frequenties doet. Het is van belang bij materialenonderzoek. Bent U daarmee bezig? U moet wel kunnen rekenen met complexe getallen en vectoren.

rappen-eddy

rappen-eddy

• >250 berichten
  • 774 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 januari 2010 - 13:53

Het is voornamelijk in de context van oppervlakte onderzoek van materialen dat ik het zou moeten kunnen begrijpen. Weet u ook op welke manier men informatie kan bekomen over de elektrische eigenschappen van een grensvlak?
Alvast super bedankt !!!!

hzeil

hzeil

• >1k berichten
  • 1379 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 januari 2010 - 14:17

Ik kan beter reageren als ik iets over Uw oppervlak weet. Is het een metaal in water? Een metaal grenzend aan een oxyde? Een grensvlak tussen twee halfgeleiders? Je kunt proberen een grensvlak te karakteriseren door een potentiaal- stroomdichtheidsrelatie voor dat grensvlak. Je kunt zoiets doen via impedantiemetingen met AC. Maar ook met een langzame potentiaalscan onder gelijktijdige meting van de varierende stroomdichtheid.
Een voorbeeld van een praktisch systeem: een electrolytische condensator waarin een isolerend dielectricum (aluminiumoxyde) zich bevindt tussen twee geleiders, het metaal aluminium en een electrolietoplossing.
Dus graag Uw materiaal met de naam vermelden.

rappen-eddy

rappen-eddy

• >250 berichten
  • 774 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 januari 2010 - 18:09

Bedankt voor de uitleg. Ik ben niet specifiek met een onderzoek bezig, het was louter theoretisch dat ik wat uitleg nodig had. Maar het meeste begrijp ik ondertussen wel! Bedankt !!!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures