[scheikunde] GIP Cola!

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 17

[scheikunde] GIP Cola!

Heej allemaal!

ik moet een gip maken over Coca-cola. mijn leraar heeft gezegt dat ik nog 2 proeven moet doen in verband met cola, deze zijn:

- het bepalen van droge stof in cola

- het aantal g zuur/ liter bepalen

ik heb reeds gezocht naar informatie maar ben nu ten einde raad.

ik hoop dat jullie me kunnen helpen. hoe moet ik dit doen en welke reacties komen er vrij?

alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 17

Re: [scheikunde] GIP Cola!

ik heb reeds enkele ideeën opgedaan in verband met het bepalen van de droge stof:

- roeren met magnetisch roerstaafje (naam ontglipt me, draait vanzelf rond) om de koolzuur eruit te krijgen.

- ofwel in de droogstoof steken, of wel in iets anders (naam ontglipt me weer, weinig gebruikt apparaat in onze lokalen)

- wanneer volledig gedroogt massa bepalen (hoe?)

Berichten: 723

Re: [scheikunde] GIP Cola!

Je droge stof zou idd gewoon moeten kunnen bepalen door de cola te drogen (uitdampen van het water dus). Massabepaling geschied dan gewoon via afwegen. Als je naar element analyse zou moeten gaan wordt het een stuk complexer natuurlijk. Neem aan dat dat niet de bedoeling is.

De zuurtegraad bepalen zal via een tirtatie moeten gebeuren neem ik aan (met name het aanwezige fosforzuur titreren). Potentiometrisch zal deze bepaling vermoedelijk het eenvoudigst zijn, je immers met je verschillend geprotoneerde vormen. Anders eventueel titratie met fluorescente indicator, maar dan moet je er één vinden met juiste pKi waarden.

Gebruikersavatar
Berichten: 17

Re: [scheikunde] GIP Cola!

Ronnie schreef: Je droge stof zou idd gewoon moeten kunnen bepalen door de cola te drogen (uitdampen van het water dus). Massabepaling geschied dan gewoon via afwegen. Als je naar element analyse zou moeten gaan wordt het een stuk complexer natuurlijk. Neem aan dat dat niet de bedoeling is.

De zuurtegraad bepalen zal via een tirtatie moeten gebeuren neem ik aan (met name het aanwezige fosforzuur titreren). Potentiometrisch zal deze bepaling vermoedelijk het eenvoudigst zijn, je immers met je verschillend geprotoneerde vormen. Anders eventueel titratie met fluorescente indicator, maar dan moet je er één vinden met juiste pKi waarden.
bedankt voor deze informatie.

jammer genoeg snap ik de laatste 2 zinnen niet volledig.

"Potentiometrisch zal deze bepaling vermoedelijk het eenvoudigst zijn, je immers met je verschillend geprotoneerde vormen. Anders eventueel titratie met fluorescente indicator, maar dan moet je er één vinden met juiste pKi waarden."

is het mogelijk dit op een andere manier uit te leggen?

wij gebruiken als indicator soms calceïnemengindicator denk ik,

heeft dit de juiste zogenaamde pKi waarden? ik weet eigenlijk niet wat voor waarden dit zijn.

Berichten: 723

Re: [scheikunde] GIP Cola!

Jonas C. schreef:

wij gebruiken als indicator soms calceïnemengindicator denk ik,

heeft dit de juiste zogenaamde pKi waarden? ik weet eigenlijk niet wat voor waarden dit zijn.
Ken noch de pka's van fosforzuur uit het hoofd, nog de pKi van quasi elke indicator (in een goed naslagwerk moet je deze wel kunnen vinden). Cola heeft een behoorlijk donkere kleur. Wanneer je hier een indicator aan toevoegd dan zie je uiteraard geen kleuromslag. Bij het gebruik van een indicator met fluorescerende eigenschappen, kan je titreren onder een geschikte UV lamp. De kleuromslag zal dan duidelijk zichtbaar zijn. Maar gezien de beperktheid van dergelijke indicatoren, zal de kans dat de pKi goed ligt klein zijn (weet niet wat je chemische kennis is, ik neem aan dat je toch vertrouwt bent met titraties).

Dus als er geen indicator voorhanden is kan je gaan titreren met een pH elektrode. Je registreert de pH tijdens de titratie en dan kan je via allerlei methoden het EP bepalen ( Gran Plot, raaklijnmethode, 1e afgeleide, 2e orde afgeleide).

De vraag is dan, wat bepaal je. Het gehalte fosforzuur of ook het gehalte aan andere zuurresten zoals deze afkomstig van het koolzuur. Als je de "totale aciditeit" zou willen bepalen moet je je richten tot een norm denk ik...

Gebruikersavatar
Berichten: 17

Re: [scheikunde] GIP Cola!

Ronnie schreef:
Jonas C. schreef:

wij gebruiken als indicator soms calceïnemengindicator denk ik,

heeft dit de juiste zogenaamde pKi waarden? ik weet eigenlijk niet wat voor waarden dit zijn.
Ken noch de pka's van fosforzuur uit het hoofd, nog de pKi van quasi elke indicator (in een goed naslagwerk moet je deze wel kunnen vinden). Cola heeft een behoorlijk donkere kleur. Wanneer je hier een indicator aan toevoegd dan zie je uiteraard geen kleuromslag. Bij het gebruik van een indicator met fluorescerende eigenschappen, kan je titreren onder een geschikte UV lamp. De kleuromslag zal dan duidelijk zichtbaar zijn. Maar gezien de beperktheid van dergelijke indicatoren, zal de kans dat de pKi goed ligt klein zijn (weet niet wat je chemische kennis is, ik neem aan dat je toch vertrouwt bent met titraties).

Dus als er geen indicator voorhanden is kan je gaan titreren met een pH elektrode. Je registreert de pH tijdens de titratie en dan kan je via allerlei methoden het EP bepalen ( Gran Plot, raaklijnmethode, 1e afgeleide, 2e orde afgeleide).

De vraag is dan, wat bepaal je. Het gehalte fosforzuur of ook het gehalte aan andere zuurresten zoals deze afkomstig van het koolzuur. Als je de "totale aciditeit" zou willen bepalen moet je je richten tot een norm denk ik...
titraties zijn geen probleem, we hebben het echter nog niet geprobeerd met uv lampen. dus volgens u zou ik een indicator met fluoricerende eigenschappen moeten toevoegen, titreren en dan uit de titratiegegevens het EP en de zuurtegraad bepalen?

iemand heeft me net in het oor gefluisterd dat de pH met een indicator papier kan bepaald worden. maar hoe kan ik een hoeveelheid zuur bepalen? ( gram zuur / liter?)

sorry als ik beantwoorde vragen herhaal..

Berichten: 723

Re: [scheikunde] GIP Cola!

Je mag mij tutoyeren hoor :) .

Als je gewoon de pH wilt bepalen steek je er gewoon een pH-meter in, daar bepaal je idd geen concentraties mee. Het probleem lijkt mij dat er andere dingen dan enkel fosforzuur inzitten, metname dus ook koolzuur dat mss een invloed kan hebben op de pH (als ze gewoon koolstofdioxide in de cola blazen beinvloed deze de pH niet, als je het CO2 terug verwijderd).

Als je enkel een hoeveelheid zuur moet bepalen, dan kan je gewoon titreren met een standaard tot bvb pH 7. De hoeveelheid base die je dan hebt toegevoegd, is dan een maat voor de totale aciditeit van de cola (zoals al aangehaald, dat is genormeerd).

Mij lijkt het dat je eens zou moeten vragen aan de docent wat hij net verlangt en waar jij van mag uitgaan. Enkel pH bepaling?, er van uitgaan dat er enkel fosforuur aanwezig is, enz...

Een zuurbase titratie is infeite maar zinvol als je weet welke zuren er aanwezig zijn (tenzij je dus de totale aciditeit bepaald).

Gebruikersavatar
Berichten: 17

Re: [scheikunde] GIP Cola!

Ronnie schreef: Je mag mij tutoyeren hoor :) .

Als je gewoon de pH wilt bepalen steek je er gewoon een pH-meter in, daar bepaal je idd geen concentraties mee. Het probleem lijkt mij dat er andere dingen dan enkel fosforzuur inzitten, metname dus ook koolzuur dat mss een invloed kan hebben op de pH (als ze gewoon koolstofdioxide in de cola blazen beinvloed deze de pH niet, als je het CO2 terug verwijderd).

Als je enkel een hoeveelheid zuur moet bepalen, dan kan je gewoon titreren met een standaard tot bvb pH 7. De hoeveelheid base die je dan hebt toegevoegd, is dan een maat voor de totale aciditeit van de cola (zoals al aangehaald, dat is genormeerd).

Mij lijkt het dat je eens zou moeten vragen aan de docent wat hij net verlangt en waar jij van mag uitgaan. Enkel pH bepaling?, er van uitgaan dat er enkel fosforuur aanwezig is, enz...

Een zuurbase titratie is infeite maar zinvol als je weet welke zuren er aanwezig zijn (tenzij je dus de totale aciditeit bepaald).
oke bedankt,

idee: "Het probleem lijkt mij dat er andere dingen dan enkel fosforzuur inzitten, metname dus ook koolzuur dat mss een invloed kan hebben op de pH ", als we het koolzuurgehalte enorm verlagen door in de cola te roeren op een of andere manier?

Berichten: 164

Re: [scheikunde] GIP Cola!

als er een ultrasoon bad aanwezig is kan je die gebruiken om het koolzuur uit de cola te halen (dat is wat ik gedaan heb om koolzuur uit tonic te halen)

Reageer