EA (elektronaffiniteit)

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 269

EA (elektronaffiniteit)

Zou iemand mij kunnen uitleggen waarom de 2de elektronaffiniteit altijd positief is?

alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: EA (elektronaffiniteit)

Misschien begrijp ik je verkeerd, maar zou het niet gewoon zijn omdat een kern met 1 elektron minder altijd positief is?

Of je bedoelt echt iets anders, maar dan moet je het even uitleggen?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 2.337

Re: EA (elektronaffiniteit)

Wat ze bedoelt is, waarom het opnemen van een tweede elektron door een element in gasvormige toestand altijd exotherm is.

EA2 waarden zijn relatief onbelangrijk. Ze zijn voor veel elementen zelf niet bepaald. Je zal altijd energie meoten toevoegen aan je systeem om een element een tweede elektron te laten opnoemen dus een positieve EA waarde.

Je verward EA toch niet met IE?

Niet vergeten EA positief is een exotherm proces.

Bij alle andere enthalpie dingen is het omgekeerd.

Berichten: 269

Re: EA (elektronaffiniteit)

Ik verwar ze niet.

EA: energie nodig om (i/d gasfase) een elektron toe te voegen

dus: A + elektron-> A- dan geldt voor de 2de EA: A- + elektron -> A2-

IE: ionisatie energie, energie nodig om een elektron te verwijderen (in gasfase)

IE begrijp ik

Maar hoe komt het dan dat je energie moet toevoegen bij 2de EA?

En niet noodzakelijk bij een 1ste?

En u zegt dat je energie moet toevoegen, dan neemt het systeem toch warmte op en is het toch endotherm?

Berichten: 2.337

Re: EA (elektronaffiniteit)

ik ben verkeerd in de onderste uitleg, ik ben er zelf door verward geraakt. :P

Een positieve EA waarde betekent een exotherm proces en hoe groter die waarde hoe meer warmte zal vrijkomen. bij andere thermodynamische dingen is het omgekeerd daarom zegt men EA=-ΔH

Een atoom stoot energie uit bij het opnemen van een elektron. Maar men ziet hoe stabieler het atoom is hoe dichter bij nul de EA zich zal bevinden. Dus dit bewijst hoe groter (positieve EA) hoe minder stabiel het eenwaardig ion zal zijn waar nog een elektron aan toegevoegd wordt. Nemen we als voorbeeld zuurstof dan is de eerste waarde negatief -142 dus het O- ion is een iets stabielere configuratie dan een elementair O atoom. O- is dus eigenlijk hetzelfde als een zuurstofradicaal. O. zuurstofradicalen zullen samen O2 nog een elektron zal voor een veel minder stabiele configuratie zorgen en een hogere EA waarde leveren. (+ 844)

Met EA waarden is de uitkomst altijd het omgekeerde van wat je verwacht. 8-)

Heb je EA2 waarden voor de halogenen? Ik vermoed dat er daar toch één kan bijzitten die niet ver van nul zal zitten.

Let er goed op, blijkbaar zijn EA waarden neit afhankelijk van de stabiliteit van het gevormde product maar van waaraan je een elektron toevoegt. 8-)

Berichten: 269

Re: EA (elektronaffiniteit)

Chemiestudent Ugent, nie begrijpek waarom gij het wel snapt en ik nie :P

Ok, het begint door te dringen. Maar de 2de EA van zuurstof 'bestaat toch niet'? Door toevoegen van 1 elektron krijgt ge stabiele elektronconfiguratie, wat dan bedenkt dat O- geen elektron meer zal opnemen ...

Berichten: 2.337

Re: EA (elektronaffiniteit)

Men forceert de boel om een elektron te laten opnemen. De gevormde ionen zullen zeer instabiel zijn maar dat is hun bedoeling niet. Men kijkt gewoon hoeveel energie het kost of bij EA vooral vrijkomt om dat elektron door het atoom/ion in kwestie te laten opnemen. Bij de groep IIa zijn alle EA waarden negatief omdat ze een relatief stabiele s2 configuratie bezitten. Daar heeft men dus energie moeten toevoegen en meten hoeveel energie dat was voor het elektron opgenomen werd.

Enja idd, chemie op ugent, heb nog heel wat werk tegen morgen. Heb me beetje overschat. :oops: :D

Berichten: 269

Re: EA (elektronaffiniteit)

Wel, idem :P (1ste bach bio Ugent, morgen examen van prof Van den Driessche)

Merci é!

en succes morgen

Berichten: 2.337

Re: EA (elektronaffiniteit)

Bedankt, ook veel succes! :)

Berichten: 723

Re: EA (elektronaffiniteit)

Enja idd, chemie op ugent, heb nog heel wat werk tegen morgen. Heb me beetje overschat.  
Wel, idem (1ste bach bio Ugent, morgen examen van prof Van den Driessche)
Mensen pas dan alstublieft u chemielevel aan... Voor veel vragen zou je een heel andere uitleg kunnen krijgen (van mij althans) als er staat chemielevel 1 of chemielevel 7.

En idd. Er is niets beters dan tijdens examens op een forum zitten of whatever. Zolang het maar niet studeren is, ge zou bijna beginnen kuisen :P .

Berichten: 2.337

Re: EA (elektronaffiniteit)

[offtopic]

Chemielevel wordt heeft niet veel nut meer Ronnie. Het gaat er hem gewoon om een goeie isnchatting te maken van het niveau van de vraagsteller bij zijn eerste vraag. Als er iemand vraagt hoe hij KNO3 kan maken uit kalium stikstof en zuurstof bessef ik snel dat hij geen level 7 is. ;) en ik denk dat mij chemielevel juist staat.

Hopelijk wordt er iets aan gedaan bij de komende update, maar ik vind het geen prioriteit.

En over dat op forum zitten tijdens de exames. Alles is beter dan facebook. :D En als ik iets kan uitleggen ben ik meer gemotiveerd om er zelf eens naar te kijken en al eens de moeite te doen om een deftig antwoord te formuleren. ;)

[/offtopic]

Berichten: 723

Re: EA (elektronaffiniteit)

jhullaert schreef:[offtopic]

Chemielevel wordt heeft niet veel nut meer Ronnie. Het gaat er hem gewoon om een goeie isnchatting te maken van het niveau van de vraagsteller bij zijn eerste vraag. Als er iemand vraagt hoe hij KNO3 kan maken uit kalium stikstof en zuurstof bessef ik snel dat hij geen level 7 is.  ;) en ik denk dat mij chemielevel juist staat.

Hopelijk wordt er iets aan gedaan bij de komende update, maar ik vind het geen prioriteit.

En over dat op forum zitten tijdens de exames. Alles is beter dan facebook.  :D En als ik iets kan uitleggen ben ik meer gemotiveerd om er zelf eens naar te kijken en al eens de moeite te doen om een deftig antwoord te formuleren.  ;)

[/offtopic]
Ik ga mee offtopic bij deze :P .

Facebook daar doe ik ook niet aan mee, vind dat verschrikkelijk :eusa_sick: .

Weet wel dat de vraagstelling opzich iets prijsgeeft over de chemische kennis, maar toch. Iemand die een academische opleiding volgt heeft meer nood aan een theoretische uitleg dan iemand met een professionele opleidingen. De klemtoon ligt daar immers totaal anders.

Maar begrijp mij dus niet verkeerd. Ik geef heel graag een goede/lange uitleg (of probeer dat toch :P ). Gewoon een url posten van een pagina doe ik niet, zeker niet in het engels. Ik vindt het ook veel aangenamer om een goede uitleg te lezen, waarin concreet je vragen worden beantwoord in je moedertaal. En of die persoon nu chemielevel 1 of 8 heeft maakt voor mij niet uit, al zal het wel de post beïnvloeden...

Reageer