[scheikunde] Concentratie berekenen uit intensiteit

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 5

[scheikunde] Concentratie berekenen uit intensiteit

Ik heb een grote vraag in verband met mijn eindwerk.

Ik maak namelijk mijn eigen colorimeter en ik heb mijn volledige proef al opgesteld.

Nu is mijn grote vraag:

Ik heb de formule van Lambert - Beer helemaal omgezet zodat ik de concentratie kan bereken. Dit vooral omdat ik ui mijn colorimetrische bepaling de intensiteit aflees.

Hiermee krijg je volgende formule:

(- log ( I gemeten weerstand / I referentie )) / e. l = c

I referentie is de cuvette met water.

Mijn vraag is nu, hoe kan ik de extinctiecoefficient nu te weten komen ?

Moet je deze verkrijgen uit een tabel, assenstelsel of kan je deze gewoon aflezen uit literatuur ?

De stof waar ik namelijk met werk is ethanol !

Weet er iemand van jullie misschien de exticntiecoefficient van ethanol of kan je aub eens uitleggen hoe ik eraan moet geraken ?

Alvast bedankt !

Berichten: 723

Re: [scheikunde] Concentratie berekenen uit intensiteit

De wet van Lambert Beer geeft een vertekend beeld wanneer je concentraties wilt bepalen via spectroscopie. Die wet geeft dat er een lineaire verband bestaat tussen u stof en de absorptie. Niet meer, niet minder. Het heeft dus geen zin die vergelijking om te vormen, dat wordt niet op zulk een manier gebruikt (te onauwekeurig).

Wanneer je concentraties wilt bepalen via colorimetrie, dan moet je een standaardreeks opstellen, met een reeks stalen waarvan je de concentratie kent. Je zet dan de absorbantie uit in functie van de concentratie (en vergelijking van de rechte opstellen). Aan de hand van de gemeten absorbantie van je onbekende, kan je via de vergelijking van je rechte (y= ax+ d) kan je de concentratiebepalen.

Om een punt te vinden waar je stof goed absorbeert, kan je gewoon enkele verschillende metingen uitvoeren bij verschillende golflengten en zo bepalen waar je gaat meten. De extinctiecoëffient van ethanol is denk ik wel gering. wordt vaak als oplosmiddel gebruikt, dus dek ik dat dat neits wordt op dat vlak. Kan je geen andere verbinding gebruiken?

Berichten: 5

Re: [scheikunde] Concentratie berekenen uit intensiteit

Ok

Dus het is onmogelijk om eigenlijk de concentratie te gaan berekenen zonder een standaardreeks waarvan de concentratie bekend is ?

In mijn proef maak ik oplossingen van verschillende volumes ethanol, Hieraan een constant volume water en dichromaat zodat een blauwe kleur zichtbaar wordt. Maar de concentratie hiervan weet ik nog niet ! Die ga ik meten. Dus is dit soort proef eigenlijk niet mogelijk ?

Ik weet het volume van deze stoffen, dus kan ik hieruit de concentratie wel berekenen.

Berichten: 723

Re: [scheikunde] Concentratie berekenen uit intensiteit

tinkyzinky schreef:

Dus het is onmogelijk om eigenlijk de concentratie te gaan berekenen zonder een standaardreeks waarvan de concentratie bekend is ?
Heb niet gezegd dat het onmogelijk is, het is alleen not done (extinctiecoëfficienten zijn altijd benadering, hangen onder andere af van temperatuur enzo, dus totaal niet exact). Uw extinctiecoefficient geeft enkel de kans van elektrontransitie en geeft dan aan bij welke golflengte je het beste meet om een groot signaal te krijgen.

Ik neem aan dat je door toevoeging van het dichromaat, het ethanol gaat omzetten naar anzijnzuur en dan de overeenkomstige hoeveelheid chroom drie gaat meten (die groen/blauw is, dichromaat is immers oranje)? Anders zie ik niet goed wat de bedoeling is. Ethanol an sich lijkt mij er niet mee te bepalen.

Berichten: 5

Re: [scheikunde] Concentratie berekenen uit intensiteit

Ja, dat was ik e nog vergeten bij te melden, ethanol zal reageren met dichromaat.

Hierdoor komen Cr 3+ ionen vrij waardoor het mengsel een groen - blauwe kleur krijgt. Deze blauwe kleur is de maat voor de concentratie aan ethanol. Deze wil ik gaan meten. Maar ik was nog vergeten een standaardreeks in mijn proef te verwerken. Voor deze standaardreeks wou ik aquarius gaan gebruiken. De blauwe dan toch omdat deze briljantblauw FCF bevat.

Ik denk dat het mogelijk is om aan de hand van die standaardreeks verder te gaan met mijn metingen !? En ook omdat ik met de metingen van dit aquarius (=standaardreeks) mijn colorimeter zal calibreren. Deze metingen van de standaardreeks kan ik dan uitzetten.

Alvast bedankt voor je hulp die je me al hebt gegeven !

Berichten: 723

Re: [scheikunde] Concentratie berekenen uit intensiteit

Je moet standaardiseren met dezelfde stof he, anders heeft een ijklijn uiteraard geen zin. Ik weet niet of dat je bedoeling was? Begrijp je laatste twee zinnen niet zo goed...

Berichten: 5

Re: [scheikunde] Concentratie berekenen uit intensiteit

hmm, ik begrijp het, je kan geen reeks met ethanol gaan gebruiken en dan nog een andere reeks gaan maken met aquarius.

Je moet ofwel aquarius gebruiken ofwel ethanol.

Anders gebruik ik 2 stoffen door elkaar ? En dan kloppen de resultaten toch niet ?

Berichten: 723

Re: [scheikunde] Concentratie berekenen uit intensiteit

Je hoeft je systeem in feite niet te kalibreren want je voert een meting uit op hetzelfde specimen. Zolang de geselecteerde goflengte en de straal intensiteit constant zijn is het goed.

Je meet dus bijvoorbeeld 5 standaarden waarvan je de concentratie kent en je meet je onbekende (best na elkaar omdat je dus met drift zit en dergelijke). Je zet die standaardreeks in een grafiek, haalt de rechte er uit en vult de y-waarde in (je absorbantie dus) en je kan zo je concentratie bepalen.

Berichten: 5

Re: [scheikunde] Concentratie berekenen uit intensiteit

Ok !!

Dikke merci !!

Reageer