Ingewikkelde formule Capilair GC-systeem

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 80

Ingewikkelde formule Capilair GC-systeem

Hoi,

Ik zit namelijk vast met het volgende. Dit is een oefenopgave voor mijn tentamen. Ik zou dit graag onder de knie willen hebben, want verwacht dat dit een tentamenopgave wordt. Hopelijk kunnen jullie mij hiermee helpen. Er is voor de schotelhoogte een aparte formule voor een capilair GC-systeem door één of andere fabrikant als volgt gedefinieerd:

Dm (((10*k^2"+ 7k" + 3) * R^2) dp^2

H= 3,5 * ---- + --------------------------------- * Dm + ----- * u

u 4(k"+1) Ds

L= 50 m

dp= 3,0 μm

Dm= 10-5 m^2/s

Ds= 10-9 m^2/s

R= 0,1 mm

Ik heb deze getallen in de formule ingevult. Hier zijn H en u dus onbekend. HOe kun je wiskundig aanpakken. H en u moet ik wel weten om dat in een grafiek als H-u curve uit te zetten

10-5 (((10*4^2"+ 7*4 + 3) * 1*10-4 ^2) 3* 10-6^2

H= 3,5 * ---- + --------------------------------- *10-5 + ----------- * u

u 4(4+1) 10-9

Vervolgens is ook de vraag bereken Hmin en U min voor deze kolom (zonder dat de grafiek beschikbaar is) Ik heb wel wat formules in het boek staan, maar die kun je niet toepassen, omdat je dan de d (diameter van de draagkorrel moet weten) en deze is in de opgegeven opgaven onbekend. Weten jullie misschien een geschikte formule om dit uit te pluizen????

Gebruikersavatar
Berichten: 560

Re: Ingewikkelde formule Capilair GC-systeem

Hoi,

ik wil even wat duidelijkheid over je formules. Waar staan al die leuke streepjes voor?
H= 3,5 * ---- + --------------------------------- * Dm + ----- * u
U is in ieder geval geen onbekende, je hebt netjes een formule om u te berekenen. De enige onbekende die je hebt is dus H.

H-u curve, je weet wat deze inhoudt en hoe je die op moet stellen?

Berichten: 1.122

Re: Ingewikkelde formule Capilair GC-systeem

[...]Ik heb wel wat formules in het boek staan, maar die kun je niet toepassen, omdat je dan de d (diameter van de draagkorrel moet weten) en deze is in de opgegeven opgaven onbekend.


één ding kan ik je alvast meegeven: je hebt een capillair GC systeem dus daar heb je in ieder geval géén draagkorrels.

Reageer