You Tube en andere aanraders

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 15

You Tube en andere aanraders

Omdat er weinig sites te vinden zijn die

1- gratis zijn

2- betrouwbaar zijn

3- veel kennis op relatief korte tijd verschaffen

Zijn hier mijn favorieten:

- You Tube UCBerkeley en MIT- playresults met "basiskennis" over alle domeinen van de wetenschap.

- www.nobelprize.org -nobel lectures in pdf (aanraders zijn o.a.: Hans Krebs (medicine), Witting (organic chemistry)

- www.chemguide.co.uk (basiskennis chemie, mijn roots zijn daar begonnen)

- en dan kan je de theorie nog altijd omzetten iets praktisch via US patents, begin eerst met de oudste patenten te lezen als je :cry: wordt.

Tip van mijn moeder: van de hand in het verstand.

Tip van mij: Rome is niet op 3 dagen tijd gebouwd.

Qua biotechnologie ben ik nog niks gebruiksvriendelijk tegengekomen (info voor gevorderden over DNA/RNA) Human Genome Project is wat weinig gebruiksvriendelijk naar mijn mening.

Berichten: 654

Re: You Tube en andere aanraders


Berichten: 723

Re: You Tube en andere aanraders

wouterman schreef: http://wikipedia.org/

Amen
Ben zelf ook een enorme fan van wikipedia, maar ge moet er hard mee oppassen ook!

Berichten: 32

Re: You Tube en andere aanraders

Als deeltijds analytisch filosoof heb ik ooit een kleine verhandeling geschreven over het kleinood wiki. Mijn bevindingen waren als volgt:

Wiki is onbetrouwbaar omdat:

Sommige artikels niet in een wetenschappelijke taal zijn geschreven.

Sommige artikels door verschillende respondenten zijn geschreven en dus snel overslaan van goede op slechte kwaliteit.

Het controle-organisme niet goed werkt omdat de meeste mensen beschikken over dezelfde partiële kennis.

...

Wiki is goed omdat je snel iets kan opzoeken.

Berichten: 87

Re: You Tube en andere aanraders

Sommige artikels niet in een wetenschappelijke taal zijn geschreven.


Wikipedia is ook een encyclopedie die voor alle mensen begrijpelijk zou moeten zijn. Het is niet the Handbook of Chemistry

Berichten: 723

Re: You Tube en andere aanraders

BasicChemical schreef: Als deeltijds analytisch filosoof heb ik ooit een kleine verhandeling geschreven over het kleinood wiki.
Om te weten dat wikipedia onbetrouwbaar is moet ik geen studie doen hoor :P . En je hebt uiteraard gelijk met je argumenten. Ik kan nu op wikipedia zetten dat Bush de eerste zwarte president van amerika is en dan staat dat er op, zal er toch betrekkelijk snel terug af zijn :) .

Wikipedia is niet minder betrouwbaar dan dit forum hoor. Hier wordt ook maar wat gepost en wie weet of het waar is (hier is controle, maar op wikipedia ook. Ik pas iets aan als ik iets lees wat niet klopt). En idd wikipedia is een encyplopedie, geschreven zodat iedereen het verstaat. Als je diepgaande stof wilt vinden staat het er toch niet op (mijn vriendin vond nooit niets op wikipedia want er bestonden geen artikels over).

Wikipedia is zeer goed voor kleine prutsen in op te zoeken, maar als wetenschappelijk bron zou ik het nooit gebruiken. In tegendeel dat zou punten kosten.

Berichten: 654

Re: You Tube en andere aanraders

Daarom staan er vaak bronnen bij vermeld, die je wel goed kan gebruiken als referentie. Wel het betreffende artikel checken, natuurlijk.

Reageer