Tandglazuur en aantasting met zuur

Moderator: ArcherBarry

Gesloten
Berichten: 5

Tandglazuur en aantasting met zuur

Hoi,

Ik had een vraagje,

Ik vroeg me af hoe tandglazuur aantast met zuur.

Is er een verband tussen de zuurgraad en de aantasting, dus hoeveel keer tast een zuur met bijv. een zuurgraad van 2 aan ten opzichte van een zuur met zuurgraad 5? Er dit een liniear verband of een ander verband?

Ook vroeg ik me af of het uitmaakt of je glazuur langere tijd aaneengesloten met het zuur blootsteld, of dat je het in delen met het zuur blootsteld. Dus als je 10 minuten lang cola zou drinken, zou dit schadelijker zijn dan 10x los een minuut?

Alvast bedankt!

Groetjes

Gebruikersavatar
Berichten: 421

Re: Tandglazuur en aantasting met zuur

Dus als je 10 minuten lang cola zou drinken, zou dit schadelijker zijn dan 10x los een minuut?
Volgens mijn tandarts (if I remember correctly) is het beter paar keer lang te drinken dan heel vaak apart, omdat het je mond veel werk/tijd kost de glazuur laag te herstellen en als je dan weer gaat drinken kan de laag niet sterk genoeg zijn en krijg je gaatjes. :)

Berichten: 723

Re: Tandglazuur en aantasting met zuur

tessebal schreef: Dus als je 10 minuten lang cola zou drinken, zou dit schadelijker zijn dan 10x los een minuut?
Volgens mijn tandarts (if I remember correctly) is het beter paar keer lang te drinken dan heel vaak apart, omdat het je mond veel werk/tijd kost de glazuur laag te herstellen en als je dan weer gaat drinken kan de laag niet sterk genoeg zijn en krijg je gaatjes. :)
Denk ook dat waarschijnlijker is.

Een lineaire verband is waarschijnlijk niet, toch niet in de pH.De pH is immers een logaritmische afhankelijkheid. Een oplossing met pH 7 heeft nog steeds een protonen concentratie van 10-7. Er vanuit gaant dat speeksel (wat wel een dergelijke pH zal hebbe, mss iets meer basisch nog) ons glazuur niet aantast. Er zal dus een "cutt off" zijn waarbij de tanden niet meer worden geëtst door het zuur. Het zal dal wel logisch zijn dat hogere concentraties schakelijker zijn (vermoedelijk). (Dit betreft allemaal gewoon logische redenering, die uiteraard helemaal fout kan zijn :) )

Als je dit echt zeker wilt weten zou ik eens langs een tandarts of iets dergelijks gaan...

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Tandglazuur en aantasting met zuur

Foei, crosspost...

Hier verder.

Lees de Algemene Regels nog eens!

Topic gesloten

Voor vragen of opmerkingen kan je me mailen.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gesloten