[scheikunde] osmose

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 269

[scheikunde] osmose

systeem A: 0,10mol/L CaCl2 in water gescheide met een semi-perm wand van 0,20 mol/L NaCl in water

systeem B: 0,20 mol/L NaCl in water gescheiden met een semi-perm wand van 0,30mol/l KCl

welk van beide heeft de hoogste druk?

kan iemand me hiermee helpen?

Ik dacht aan de formule: pi = i . M. T

hoe hoger T, hoe groter de osmotische druk ...

i is makkelijk te berekenen uit de ionisatie in water

maar ik snap niet zo goed hoe he beide moleculen moet vergelijken via die wand..

alvast bedankt

Berichten: 723

Re: [scheikunde] osmose

Mij lijkt het dat je gewoon de osmotische druk uitrekend (als dat het probleem niet is) en dat je deze onmiddelijk kan vergelijken met elkaar, niet?

Berichten: 269

Re: [scheikunde] osmose

En hoe doe je dit? Het enige dat je weet is de molaire concentratie ..

en de moleculen waar je dan g/mol kan uithalen ... dit is toch niet genoeg?

Berichten: 723

Re: [scheikunde] osmose

Ben niet vertrouwd met een dergelijke vraagstelling, noch met die vergelijking die jij gebruikt. Ken alleen de Van't Hoff vergelijking (л = concRT) voor osmotische drukken te bereken (die is louter colligatief, maar dat is mss altijd het geval?).

Mss moet je beiden behandelen ten opzichte van elkaar alsof het solvent en soluut is tegenover zuiver solvent? Of is dat te vereenvoudigd gesteld?

Berichten: 269

Re: [scheikunde] osmose

Ik heb echt geen idee ..

De clausius-clapyron vgl lijkt mij het meest logische...

Het is een examenvraag van vorig jaar, maar noch in de les noch in de werkcolleges hebben we hierop oefeningen gemaakt...

Berichten: 723

Re: [scheikunde] osmose

De CC? hoe kom je daarbij? Omdat die druk geeft in functie van de temperatuur ofzo? Die wordt volgens mij enkel gebruikt bij fasediagramma's van zuivere stoffen, dus zeker niet bij mengsels... (wij gebruikte die enkel om de helling van uw fasetransitielijnen te bepalen).

bij osmose denk onmiddelijk aan de Van't Hoff alleszins.

Berichten: 269

Re: [scheikunde] osmose

geen idee ..

de van t'hoff factor is hier idd niet zo moeilijk te berekenen, maar wat ben je er dan mee?

Berichten: 723

Re: [scheikunde] osmose

De Van't Hoff vergelijking geeft u de osmotische druk in functie van de concentratie, bij een gegeven temperatuur. Maar die vergelijking gaat uit van een ideaal systeem, want enkel de concentratie van uw soluut is van belang, niet het soort soluut (ie. colligatieve eigenschappen). Verder is de vergelijking uitbreidbaar naar niet ideale systemen, maar daar zal je het niet moeten zoeken denk ik...

Berichten: 269

Re: [scheikunde] osmose

waar dan wel is de vraag ...

Als je kijkt naar de grootte van de moleculen, kan je wel afleiden welke er al dan niet door de wand gaan en wat de druk zal zijn, maar dat is natuurlijk niet wat ze verwachten ...

Berichten: 2.337

Re: [scheikunde] osmose

Vergeet je gasconstante niet in de formule.

i'tjes vergelijken en dan vind je b. De rest blijft constant.

Re: [scheikunde] osmose

Ik denk dat het simpeler is, volgens mij moet je in beide systemen het verschil in osmolariteit uitrekenen tussen de compartimenten.

Berichten: 269

Re: [scheikunde] osmose

Khebbet ondertussen al gevonden

Idd jan, i-tjes uitrekenen en vergelijken

bedankt!

Reageer