FeS

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 119

FeS

Hallo,

Ik zou graag wat FeS kopen, nu, ik vind het wel bij labstuff, maar als ik alleen dat nodig heb, komt het uit op ongeveer 50 euro, en dat vind ik nu wel wat veel.

Weet iemand waar je er in België kan kopen, aan particulieren dan wel.

Bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 496

Re: FeS

Ligt eraan hoeveel gram, voor 250 gram zijn de verzendkosten namelijk lager dan 19 Euro en nog wat... tarieven staan op de TNT website.

Berichten: 119

Re: FeS

Als ik op TNT zoek, moet ik een service kiezen, en daar zie ik wat leuke prijzen.
12:00 Express 

€53.10    28-01-2010 

12:00 Economy Express 

€34.78    28-01-2010 

Express 

€48.28    28-01-2010 

Economy Express 

€31.62    28-01-2010 
Het is trouwens inderdaad 250 gram dat ik wil. :)

Berichten: 654

Re: FeS


Berichten: 119

Re: FeS

Inderdaad, erg bedankt.

Blijkbaar was ik met m'n verstrooidheid via Google op TNT express gekomen, wat natuurlijk onmiddelijk wat duurder is.

Deze prijs is heel wat aantrekkelijker. Bedankt!

(Maar als toch iemand een adresje weet om als particulier chemicalien te kopen, PM me aub!)

Berichten: 2.337

Re: FeS

Stinkbom? Afbeelding

Berichten: 119

Re: FeS

Stinkbom? Afbeelding
Ik snap dat jullie zo'n mensen liever willen mijden ;)

Maar ik denk toch dat ik te oud geworden ben om me met zo'n dingen bezig te houden. (Als ik al eens een vuurwerkje afstak, is dat toch jaren geleden, en kocht ik ze gewoon. :) )

Het is niet omdat m'n chemlevel laag is en ik nog geen 100 posts heb dat ik daarom me ga wagen om grote hoeveelheden H2S te produceren of andere vuurwerk-achtige dingen die je beter overlaat aan professionele mensen.

Neen, ik wil dus weten of het mogelijk is om met FeS een zuur te maken. ;)
Neem wat ijzersulfide, het glimmende mineraal pyriet; zinksulfide of kopersulfide mag ook. Vermaal het. Voeg water toe. Doe de lakmoesproef. De oplossing zal zuur blijken. Zwavelzuur, kan nadere analyse nog onthullen.

Berichten: 2.337

Re: FeS

Je wil 250 gram FeS kopen daar nog eens 7 euro transport kosten voor betalen om er ver***** 0,5 gram van op te lossen in water om met een lakmoes papiertje te testen?

Komaan doe beetje serieus. Ik ben te oud geworden om zoiets doms te geloven.

Je hebt gewoon op FeS gegoogeled en het eerste het beste dat niet stonk eruitgehaald.

Als je gewoon zou toegeven krijg je een preek van een forumlid dat je moet oppassen met H2S in te ademen want dat het een zeer giftig gas is, maar nu daal je echt diep in mijn achting. :x

Berichten: 840

Re: FeS

Ja haal geen grappen uit met H2S, daarmee kunnen serieuze ongelukken gebeuren:

http://msds.chem.ox.ac.uk/HY/hydrogen_sulfide.html

Stinkbommen uit winkels zijn niet zo gevaarlijk (in een grote ruimte) omdat ze maar kleine hoeveelheden van het gas generen. Maar als je zelf gaat aankloten met je eigen hoeveelheden kunnen er ongelukken gebeuren, zelfs al met een paar gram!

Berichten: 119

Re: FeS

jhullaert schreef: Je wil 250 gram FeS kopen daar nog eens 7 euro transport kosten voor betalen om er ver***** 0,5 gram van op te lossen in water om met een lakmoes papiertje te testen?

Komaan doe beetje serieus. Ik ben te oud geworden om zoiets doms te geloven.

Je hebt gewoon op FeS gegoogeled en het eerste het beste dat niet stonk eruitgehaald.

Als je gewoon zou toegeven krijg je een preek van een forumlid dat je moet oppassen met H2S in te ademen want dat het een zeer giftig gas is, maar nu daal je echt diep in mijn achting. :x
Ik vind het erg jammer dat dit escaleert, dit is ook totaal m'n bedoeling niet.

Ik weet het, ik zit maar achter m'n PC, en ik heb helemaal geen bewijs wat ik al dat niet doe met een stof, maar ik weet anders niet hoe ik je er van moet overtuigen dat ik geen bommetjesmaker ben.

Verder vind ik het heel normaal dat er gewezen wordt op het gevaarlijk zijn van bepaalde stoffen.

Als laatste vind ik het echt jammer dat ik daal in je achting (je post had me erg veel geholpen in verband dat studeren met al dan niet chemie als bij-cursus), en hoop in de toekomst terug te kunnen stijgen in jouw achting.

(Ik heb dat proefje inderdaad gewoon van op Google, omdat dat ook tot nu toe nog zowat m'n enigste bron is. En omdat ik nergens anders een bron weet voor die sulfide, en labstuff alleen 250gr verkoopt, doe ik dat dus ook)

Ik vind het dus erg jammer dat dit voorvalt, en hoop dat dit niet te erg is. Want ik ben geen bommetjesmaker, zal het ook nooit zijn. Jammer dat het zo overkomt, verder spijt het me ook wel dat ik misschien wat onwetend ben.

@Jor, het is erg vriendelijk, maar ik heb dus ook niet de intentie zo'n bommen te kopen. Maar die proef die zwavelzuur maakt, is toch op zich niet gevaarlijk? Buiten het zwavelzuur zelf dan?

Berichten: 2.337

Re: FeS

Voila, dat is dus de preek die ik bedoelde net voor het slapengaan. ;)

Als je eens een zwak zuur wil maken en aantonen met lakmoes blaas dan met een rietje in water en je zal zien dat er een zuur wordt gevormd. Bij mijn weten stinkt FeS al op zich dus je pest er ten eerste al jezelf mee.

Berichten: 119

Re: FeS

jhullaert schreef: Voila, dat is dus de preek die ik bedoelde net voor het slapengaan. ;)

Als je eens een zwak zuur wil maken en aantonen met lakmoes blaas dan met een rietje in water en je zal zien dat er een zuur wordt gevormd. Bij mijn weten stinkt FeS al op zich dus je pest er ten eerste al jezelf mee.
:')

Ik wist zelf niet dat FeS op zichzelf al stonk. Weer iets dat ik wij weet. :) Dankje ;)

Berichten: 2.337

Re: FeS

Ok ik geloof je wel, maar zeg zelf dat het wel heel ongeloofwaardig overkwam. 8-)

Ik denk dat FeS stinkt omdat het een bekend experiment is om een mengsel van fijngemalen ijzer poeder gemengd met fijngemalen zwavel te verhitten. Je krijgt dan ijzersulfide en dat stonk opz ich al heel erg. Of dat misschien kwam door vorming van H2S als bijproduct kan ik niet zeggen. Het zou me verbazen dat er vocht uit de lucht zou interfereren in de reactie.

Berichten: 119

Re: FeS

jhullaert schreef: Ok ik geloof je wel, maar zeg zelf dat het wel heel ongeloofwaardig overkwam. 8-)

Ik denk dat FeS stinkt omdat het een bekend experiment is om een mengsel van fijngemalen ijzer poeder gemengd met fijngemalen zwavel te verhitten. Je krijgt dan ijzersulfide en dat stonk opz ich al heel erg. Of dat misschien kwam door vorming van H2S als bijproduct kan ik niet zeggen. Het zou me verbazen dat er vocht uit de lucht zou interfereren in de reactie.
Bedankt :) Maar inderdaad, als ik alles nu eens overlees komt het misschien wat raar over. :) Is waarschijnlijk ook wel omdat ik erg nieuw ben met chemie, en echt alles wil gaan uitproberen, en misschien is het beter om als nieuweling niet alles ineens te doen, maar eerst met de echt courante dingen te beginnen. :)

Ja inderdaad, dat experiment ken ik, maar wist niet dat het stonk, en ook niet dat ijzersulfide met zwavel ook H2S 'produceerde'.

Bedankt nog voor de extra informatie ;)

Berichten: 3.145

Re: FeS

FeS stinkt niet van zichzelf (ik weet het uit ervaring, want ik heb zelf zo'n 200 gram, gekocht bij een drogist in Groningen, in de vorm van staafjes). Dit spul is opmerkelijk stabiel aan lucht, dit in tegenstelling tot Na2S, wat wel ongelooflijk stinkt. Ik denk dat het komt omdat FeS niet puur ionogeen is maar ook enigszins covalent. Als je een stukje FeS aan de lucht laat liggen voor meerdere weken, dan wordt het bedekt met een laagje bruinrode vaste stof, wellicht een basisch sulfaat. Dit heb ik uitgeprobeerd met een klein schilfertje.

Jhullaert, ik vond jouw reactie in eerste instantie wel een beetje erg fel, gelukkig dat de toon later toch weer iets anders werd ;) Dit ben ik niet gewend van jou :)

FeS is nou ook weer niet zo'n absurde stof. In droge vorm krijg je helemaal geen H2S en zelfs met water krijg je maar zeer langzaam H2S vorming, geen risico bij opslag. Met zoutzuur krijg je inderdaad H2S, een vrij langzame gelijkmatige reactie die best wel mooi verloopt.

Met H2S moet je inderdaad wel oppassen. Op sciencemadness was iemand die er bijna het loodje door heeft gelegd. H2S is niet zo gevaarlijk als HCN, maar het komt wel in de buurt. Men denkt er vaak heel makkelijk over, omdat het een stof is die men veelal nog wel kent uit het dagelijkse leven (bijv. stinkbommetjes, rotte eieren, andere organische vertering/rottingsprocessen).

Ik vraag me wel af of carharttguy wel zo veel heeft aan FeS, als hij verder weinig of geen andere chemicalien heeft om mee te experimenteren. FeS is eigenlijk helemaal niet zo'n interessante stof, ik doe er maar heel weinig proefjes mee, zeker omdat ik ook Na2S heb en experimenten met sulfides kan doen, zonder dat ik eerst H2S moet maken. Na2S kun je gemakkelijker aankomen dan FeS, want dat is een veel gebruikte stof in de fotografie voor zgn. sepiatoners. Labstuff kan dit vast wel bestellen, maar er zijn ook veel fotografie leveranciers die dit spul verkopen. Ik heb het gekocht bij een fotografieleverancier in de USA, zelfs met porto er bij was dat nog goedkoper dan ergens in Nederland. Voor carharttguy zou ik echter in eerste instantie andere chemicalien willen aanraden om mee te starten. Denk aan transitiemetaalzouten (bijv. kopersulfaat, nikkelsulfaat, cobaltsulfaat, chroomaluin) en halogeenverbindingen als kaliumbromide, kaliumjodide. Labstuff heeft genoeg andere leuke stoffen en bij de verschillende keramiekers zijn ook best wel interessante stoffen te vinden.

Reageer