Springen naar inhoud

[scheikunde] Oplossingen

• Log in om te kunnen reageren

bartie55

bartie55

• >25 berichten
  • 47 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 januari 2010 - 12:44

Al veel geprobeerd, maar nog geen enkele keer een goed antwoord uitgekomen. A is normaal de oplossing

U bent gestrand in een Afrikaans brousse-dispensarium zonder geijkt glaswerk en u moet een geconcentreerde maar
nauwkeurig gedoseerde oplossing van 4M KCl bereiden. U beschikt over zuiver water (densiteit bij 36įC =
0,994352) en zuiver KCl (densiteit bij 36įC = 1,50023). U vond wel een analytische balans en het is broeierig heet
(36įC). U gaat daarom best als volgt te werk.

A. U brengt een brok van 22,366 g KCl in een gereinigde, droge confituurpot en voegt daar 59,759g water aan toe.
B. U brengt een brok van 223,66 g KCl in een oud maar gespoeld en droog wijnflesje van driekwart liter en vult dit
aan met water tot het net niet overloopt.
C. U brengt een brok van 149,11 g KCl in datzelfde wijnflesje en voegt daar water bij tot wanneer de totale massa
van de fles met precies 497,18 g is toegenomen.
D. U brengt een brok van 149,11 g KCl in datzelfde wijnflesje en voegt daar water bij tot wanneer de totale massa
van de fles met precies 500,00 g is toegenomen.

Ik begon telkens met het berekenen van de massa in 1L, daarna probeerde ik 2 vergelijkingen te vinden die ik via een stelsel kon oplossen maar die kwamen nooit het gewenste resultaat uit. Iemand suggesties hoe ik er aan begin/verder moet? bedankt!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

bartie55

bartie55

• >25 berichten
  • 47 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 januari 2010 - 12:56

Blijkbaar als ik als eenheid van de densiteit g/ml neem kom ik er wel. Is dit een eenheid die algemeen aangenomen wordt want ik dacht omdat de eenheid niet vermeld stond dit g/L moest zijn?

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 18 januari 2010 - 13:08

Eigenlijk is het altijd fout als er geen eenheid wordt vermeld.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Derrek

Derrek

• >100 berichten
  • 217 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 januari 2010 - 13:35

Gezien het over zuiver water gaat is het uiteraard g/ml, desalniettemin zou de eenheid er beter bijgegeven worden.

bartie55

bartie55

• >25 berichten
  • 47 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 januari 2010 - 22:09

bedankt!

Ronnie_CF

Ronnie_CF

• >250 berichten
  • 723 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 januari 2010 - 08:26

Eigenlijk is het altijd fout als er geen eenheid wordt vermeld.

De relatieve dichtheid is dimensiloos en dat zien er mij relatieve dichtheden uit hoor.

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 20 januari 2010 - 08:54

Relatieve dichtheid?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Ronnie_CF

Ronnie_CF

• >250 berichten
  • 723 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 januari 2010 - 09:13

Dat is de dichtheid van u stof ten opzichten van de dichtheid van water (die wordt met d aangeduid, waarbij de "echte" dichtheid met ρ wordt gesymboliseerd).
Dus bijvoorbeeld kwik heeft een dichtheid van ongeveer 13.000 kg/m³, die van water is 1.000 kg/m³ --> 13.000 kg/m³ / 1.000 kg/m³ = 13 (eenheidsloos dus).

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures