Springen naar inhoud

[scheikunde] Systematische naam

• Log in om te kunnen reageren

Robert-123

Robert-123

• >25 berichten
  • 50 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 januari 2010 - 20:10

Even een kort vraagje, ik las dat de systematische naam van cumeen (1-methylethyl)benzeen is, maar is 2-fenylpropaan ook goed? Zo nee: waarom niet?
Alvast bedankt!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Ronnie_CF

Ronnie_CF

• >250 berichten
  • 723 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 januari 2010 - 20:36

Meestal al zijn er meerdere namen correct. Iets met para in zal normaal ook goed moeten zijn. Meestal is er voor IUPAC wel maar ťťn "correcte" naam, maar meerdere worden toegelaten.

SamtheChemist_CF

SamtheChemist_CF

• >250 berichten
  • 560 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 januari 2010 - 08:33

Ik heb op wiki nog een link gevonden waar de IUPAC nomenclatuur uitgelegd wordt, misschien wordt het vinden van de "juiste" naam zo makkelijker voor je.

http://nl.wikipedia....AC_nomenclatuur

Groeten

Ronnie_CF

Ronnie_CF

• >250 berichten
  • 723 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 januari 2010 - 09:06

is 2-fenylpropaan ook goed? Zo nee: waarom niet?

Die is trouwens niet goed. Het moet isopropylbenzeen zijn. Jij bedoelt benzylpropaan neem ik aan? Die naam zou wel "goed" zijn, maar zou hem toch niet gebruiken.

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 19 januari 2010 - 10:38

Die is trouwens niet goed. Het moet isopropylbenzeen zijn. Jij bedoelt benzylpropaan neem ik aan? Die naam zou wel "goed" zijn, maar zou hem toch niet gebruiken.

Waarom niet?
Als je kiest voor propaan als hoofdketen, is fenyl de functionele groep.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Ronnie_CF

Ronnie_CF

• >250 berichten
  • 723 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 januari 2010 - 11:11

Waarom niet?
Als je kiest voor propaan als hoofdketen, is fenyl de functionele groep.

Wie kiest er nu propaan als hoofdketen :P ? Nee daar had ik zelf niet aan gedacht :oops: , waarschijnlijk omdat dat niet te gang van zaken is. fenylmierenzuur zou ook maar een beetje en vreemde naam zijn voor benzoŽzuur.

Veranderd door Ronnie, 19 januari 2010 - 11:14

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 19 januari 2010 - 12:11

Fenylmierezuur kan niet, want mierezuur is een triviale naam, geen systematische ;) dus zou het fenylmethaanzuur worden.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Ronnie_CF

Ronnie_CF

• >250 berichten
  • 723 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 januari 2010 - 12:21

Sommige mensen zeggen ook ethyleendiaminetetra-azijnzuur tegen EDTA (ik zou acetaat zeggen) , dus ... ;) .

jhullaert

jhullaert

• >1k berichten
  • 2337 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 januari 2010 - 12:28

Het eerste zou ik trouwens gewoon i-propyl benzeen noemen. Ik ben zeker dat IUPAC dat toelaat.

Een smalle keten als propaan als hoofdketen gaan zien met een fenylring erop is niet echt goed denk ik. Ga in dit geval zeker voor de uitgang benzeen.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures