Springen naar inhoud

Herwinning ethylene glycol

• Log in om te kunnen reageren

Riller

Riller

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 januari 2010 - 09:34

Beste Mensen,
Onderzoek de mogelijkheid om (in Nieuw Zeeland)ethylene glycol uit gebruikte auto- koelvloeistof te herwinnen.
Heb beschikking over een Renzmann distilatie package unit (capaciteit 400 ltr, electrische verwarming 20 kW) waarin ik de vloestof tot 150C kan verhitten terwijl ik de druk in de installatie kan regelen to 50 mBar(abs).
Mijn vraag: heeft iemand ervaring op dit gebied. Ik vraag mij af of het water eerst af gaat koken en of ik daarna de temperatuur en druk moet bystellen om de glycol te verdampen. Alternatief, is de verwachting dat het distilaat een mengsel zal worden van zeg 50/50 water / Glycol.
Assistentie wordt zeer op prijs gesteld.
Riller

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

jhullaert

jhullaert

• >1k berichten
  • 2337 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 januari 2010 - 12:44

http://www.meglobal....EGlobal_MEG.pdf

Hier is een link met veel data in. Op diverse bronnen vind ik dat een glycol water mengsel een azeotroop vormt. Als de destillatiecurve van je azeotroop een maximum vormt dan zal je inderdaad als destillaat terug een mengsel krijgen.

Wikipedia geeft overigens goede informatie over hoe je die samenstelling door druk wijzigingen kan be´nvloeden. En geeft ook andere manieren. Met de dampdruk data uit de eerste link meot je kunnen berekenen hoeveel je de druk zal moeten bijstellen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Azeotroop

Hopelijk heb je hier iets aan.

w_oute_r

w_oute_r

• >250 berichten
  • 654 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 januari 2010 - 22:33

Volgens mij is er een ander probleem met ethyleenglycol (EG) in water dan een azeotroop, namelijk een kookpunt dat stijgt naarmate de concentratie stijgt waarbij het maximum op 100% EG ligt (197 ░C) en het minimum op 0% EG (100 ░C).

User

User

• 0 - 25 berichten
  • 16 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 februari 2010 - 13:00

Men zou dan met een vigreux colom het mengsel in kunnen dampen tot het kookpunt van de zuivere stof.
In de kolom zal het water/EG mengsel dan fractioneren en water het eerst verdampen.
Mits het zo is dat wat hierboven staat klopt kan men op deze manier met een acceptabel verlies de stof concentreren.
Eventueel zou destillatie over watervrije CaCl2 mogelijk zijn als het meeste water verdampt is.

Veranderd door User, 02 februari 2010 - 13:02

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures