Aspartaam ... carcinogeen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 60

Aspartaam ... carcinogeen

Hallo ,

De meningen over aspartaam lopen uiteen.

Is het nou kankerverwekkend of niet.

Ik heb ergens gelezen dat de onafhankelijke Ramazzini stichting tot de conlusie gekomen was dat aspartaam kankerverwekkend is.

Dit zou door methanol en fenylalanine komen.

Op zicht raar want methanol zit ook in vruchten (pectine).

Vruchten zijn toch ook niet kankerverwekkend?

En fenylalanine is een essentieel aminozuur...mijn scheikundeleraar zei dat hij een ring sowieso niet toepasselijk vond voor etenswaren.

Afbeelding

Mijn vraag is , waarom de 'ring' nou gevaarlijk is???

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Aspartaam ... carcinogeen

We hebben verschillende topics over aspartaam: 1, 2 bijvoorbeeld.

Het idee van de 'ring' is, dat de structuur als een soort van haakje aan het DNA kan hangen, waardoor replicatie van DNA niet meer goed lukt, er mutaties optreden en die zouden kunnen leiden tot kankergroei.

Maar lees vooral even de topics door...
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 560

Re: Aspartaam ... carcinogeen

Hoi,

ten eerste leuk dat je dit post ben altijd wel in voor wat verdieping in dit soort onderwerpen. Wel moet ik je een beetje afremmen wat betreft de conclusies die je trekt uit de aanwezigheid van methanol en fenylalanine.

Het is niet zo dat methanol ook echt als methanol in aspartaam zit. Hieronder de structuur van aspartaam.

Afbeelding

Zoals je ziet zitten beide door jou genoemde stoffen niet "los" in het molecuul aspartaam. Ik heb zelf dan ook mijn twijfels over de vaststelling dat het door die stoffen komt (heb het stuk niet kunnen vinden misschien dat je een link hebt?).

Aspartaam: wiki

Graag zou ik eerst het stuk waarin dit beweert wordt lezen voor ik het in twijfel trek.

Sorry zie dat er al meerdere topics zijn dus misschien slimmer om daar door te gaan......mijn excuses!

Berichten: 60

Re: Aspartaam ... carcinogeen

Mijn vraag was dus waarom de ring nou als gevaarlijk beschouwd werd.

Dat is duidelijk , allebei bedankt.

Maar 1 vraag, hoe denken jullie hierover:

aspartaam

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Aspartaam ... carcinogeen

Mja...

De eerste minuut komt ene Dr. Debra Davis aan het woord. Even googlen leert dat ze ook van mening is dat de straling van een GSM-telefoon tot hlaverwege de hersenen van een kind kan doordringen.

Dat is niet echt een statement wat door de wetenschap onderkend wordt en doet twijfels oproepen over de manier waarop ze wetenschappelijke claims doet.

"Consumenten hebben meer dan 7000 klachten bij de FDA ingediend met klachten als hoofdpijn, duizeligheid, ...". Leuk om te weten dat 7000 consumenten er ook zo zeker van zijn dat dat door aspartaam zou komen.

M.a.w., een nodeloze zinsnede die niet dient ter onderschrijving van claims, maar om angst in te boezemen. Als je het maar hard genoeg roept, worden mensen vanzelf duizelig en verdenken ze de stof, ook al horen ze bij een placebogroep.

Dan komt er een neuroloog in beeld die beweert dat aspartaam voor meer kwaadaardige tumoren zorgt. Wat vooral opvalt, is dat hij geen causaal verband heeft aangetoond, maar het heeft geconcludeerd omdat andere wetenschappers al zoveel andere oorzaken hebben uitgesloten.

Dat is zoiets als claimen dat het heelal zwart is, en niet omdat we het zwart zien maar omdat we zien dat het niet geel, rood, groen of blauw is.

In het filmpje is te zien dat zijn studie is gepubliceerd in Journal of Neuropathology & Experimental Pathology, met een impact factor van >5. Zou goed moeten zijn zou je zeggen. Totdat je bij dat journal gaat zoeken: het artikel is er niet bekend.

Stukje verder wordt gezegd dat tumoren bij proefdieren gewoon werden weggesneden en weggegooid, met tussen de regels door de verdenking dat dat zou zijn omdat aspartaam daar de oorzaak van kon zijn, en het bedrijf wat het produceerde dat niet kon hebben.

Misschien heeft hij gelijk; maar hoe weet je dat dat gebeurde, als de tumoren werden weggegooid en het niet werd gerapporteerd? Dat is een niet te bewijzen claim.

Kijk, het kan best zijn dat de FDA het heeft goedgekeurd op onjuiste gronden. Maar met dit filmpje heb ik nog niet de neiging om het gebruik van aspartaam te ontkrachten.

Ik noem dit een typische hype, zoals de hype die is ontstaan toen er een artikel verscheen over de relatie tussen vaccineren en autisme. In dat geval is de studie al lang en breed teruggetrokken, maar iedereen praat elkaar nog steeds na.

My $0.02...
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 60

Re: Aspartaam ... carcinogeen

Bedankt voor je antwoord.

Ik denk dat ik toch maar doorga met mijn cola light drinken en kauwgom kauwen.

Berichten: 723

Re: Aspartaam ... carcinogeen

zero-chemistry schreef: Bedankt voor je antwoord.

Ik denk dat ik toch maar doorga met mijn cola light drinken en kauwgom kauwen.
Als dat de reden van je vraag was, dan zou ik het er idd niet voor laten :) . Zolang je geen tien liter cola light per dag drinkt zal er wel geen probleem zijn (heb het ooit eens uitgerekend met de maximum toelaatbare dosis).

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Aspartaam ... carcinogeen

Bij 10 liter/dag is denk ik de aspartaam niet het probleem.

Ik zou me meer zorgen maken om het zuur voor je gebit en maag, en de hoeveelheid vocht die je nieren af moeten voeren.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Reageer