IR spectrum alcoholen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 1

IR spectrum alcoholen

Kan ik met IR het verschil aantonen tussen de 'pure' ethanol 96% en de gedenatureerde versie? Bij de gedenatureerde versie is 10% methanol toegevoegd.

Als ik de twee spectra met elkaar vergelijk, hebben ze een overeenkomst van 99%, wat normaal gesproken bij ons op het lab wordt gerekend als 'overeenkomend'.

Wie kan mij vertellen hoe ik het verschil kan zien, of is het verschil veel te klein om het met IR te onderscheiden??

Helaas is onze GC overleden :cry: , want daarop konden we het verschil wel goed zien!

Berichten: 723

Re: IR spectrum alcoholen

Water geeft enorme interferentie bij IR. Piekverbreding die normaal hele delen van het spectrum domineert. Vreemd als je dat niet zou kunnen detecteren eigenlijk :-k

Berichten: 10

Re: IR spectrum alcoholen

Methanol heeft een scherpe absorptie bij 1030cm-1. In een mengsel met voornamelijk ethanol, zal dit een schouderband zijn op de absorptie van ethanol bij 1050cm-1. M.b.v. een CLS methode zou het mogelijk moeten zijn om de hoeveelheid Methanol in Ethanol te bepalen. Hiernaast zal de piekhoogte (ethanol) bij 880cm-1 afnemen naarmate er meer methanol toegevoegd wordt.

Indien het puur gaat om de vraag: "is het ethanol 99% (produkt A) of is het gedenatureerde ethanol (produkt B)?"

Dit kan ook goed met IR, m.b.v. een classificatie methode zoals Discriminant Analyse. Dit zou te vinden moeten zijn in het IR software pakket.

Reageer