[scheikunde] Meerwaardige zuren

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

[scheikunde] Meerwaardige zuren

Hee mensen,

Ik had een vraag over mijn scheikunde:

Ik weet niet goed wanneer meerwaardige zuren en basen nou wel en wanneer ze niet al hun H+ afstaan.

In mijn boek staat namelijk: "Let wel, ook meerwaardige zwakke zuren (zoals H3PO4, H2CO3 en H2S) zullen in water slechts een proton afstaan."

Maar ik weet nou niet of dit ook voor sterke zuren geldt of dat sterke zuren in water wel al hun H+ protonen afstaan. Ook weet ik niet hoe dit zit bij een zuur-base reactie: Als een zwak meerwaardig zuur en een zwakke base bij elkaar worden gedaan reageren dan wel alle zure H'tjes of ook niet? En hoe zit dit als een van de twee sterk is of allebei sterk zijn?

Alvast bedankt!

Berichten: 723

Re: [scheikunde] Meerwaardige zuren

De sterkte van je zuur kan je bepalen met de Ka van het zuur. De afgifte van het eerste proton is meestal nog "sterk", dus volledige dissociatie(vb oxaalzuur, zwavelzuur). De tweede en derde stap zijn quasi nooit sterk (enkel zwavelzuur is een tweewaardig sterk zuur).

Wanneer je twee zwakke systemen samen brengt, dan gebeurt de neutralisatie net zoals bij sterke systemen. In praktijk wordt er nooit getitreerd met twee zwakke systemen (geen scherpe pH-sprong)

Het enige verschil is dat je bij pH berekeningen je moet wenden tot formules voor zwakke systemen.

Berichten: 723

Re: [scheikunde] Meerwaardige zuren

Ik was toch duidelijk genoeg hoop ik? Heb me er mss wat snel vanaf gemaakt :oops: , maar als je iets niet verstaat of meer uitleg wil moet je het maar zeggen natuurlijk.

Berichten: 3

Re: [scheikunde] Meerwaardige zuren

Euuhm, nou eigenlijk zijn het nogal moeilijke termen die je gebruikt. :oops: Dus ik heb zelf nog even wat verder gezocht en ik kom volgens mij twee tegenstrijdige dingen tegen in de stof: In mijn boek staat namelijk:

"Eerst voeg je azijn bij soda. Het carbonaation (van de opgeloste soda) kan 2 H3O + ionen opnemen. Als je dat in twee stappen opschrijft, krijg je de volgende reacties. In reactie 2 is het waterstofcarbonaation de base:

CH3COOH + CO3 2- --> HCO 3- + CH3COO- Reactie 1

CH3COOH + HCO3 - --> H2CO3 + CH3COO- Reactie 2

Als je dit in een keer op schrijft krijg je:

2 CH3COOH + CO3 2- --> H2CO3 + 2 CH3COO- "

MAAR, in een blaadje dat ik van mijn docent heb gekregen staat:

"Als zowel de zuur als de base zwak is, dan is er sprake van een evenwichtsreactie en kan er maximaal één H+ worden overgedragen."

Dit is toch tegenstrijdig of zie ik nou iets over het hoofd? Carbonaationen en azijn zijn beide zwakke zuren respectievelijk basen. Wie kan mij vertellen wat ik over het hoofd zie of klopt de stof gewoon niet (zou niet de eerste keer zijn).

Weer alvast bedankt,,

Berichten: 723

Re: [scheikunde] Meerwaardige zuren

Dexterinos schreef: MAAR, in een blaadje dat ik van mijn docent heb gekregen staat:

"Als zowel de zuur als de base zwak is, dan is er sprake van een evenwichtsreactie en kan er maximaal één H+ worden overgedragen."
Ja dat klopt, dat was mij ontgaan. Dat is vrij complex hoor en gelukkig stelt dat probleem zich niet, omdat met een dergelijk systeem niet wordt gewerkt.

Je kan de reactie als volgt schrijven:

CO32- + H+ --> HCO3 - Kb

en

CH3 COOH --> H+ + CH3 COO- Ka

De som geeft CO32- + CH3 COOH --> HCO3 - + CH3 COO-

De snelheid van die twee reacties is het quotient van de Ka en Kb waarden geloof ik (het zou kunnen dat ik hier volledig in de mist ga hoor :) , hopelijk kan iemand dit bevestigen).

Stel dat de Ka van azijnzuur 10-6 en de Kb van carbonaat 10-6 , dan geeft het quotient: K (snelheidsconstante van de reactie) = 10-6 / 10-6 = 10-6 * 106 = 1

Het heeft dus alleszins met zoiets te maken. De tweede stap gaat idd niet door omdat de thermodynamische omstandigheden dit niet toelaten (het is dus niet altijd zo he ! afhankelijk van de K waarden kan dit dus wel).

Ik neem aan dat je docent dit nooit gaat vragen. Dat is echt niet eenvoudig en misschien (en hopelijk) weet iemand anders er ook nog iets van.

Berichten: 107

Re: [scheikunde] Meerwaardige zuren

Dexterinos schreef: Hee mensen,

Ik had een vraag over mijn scheikunde:

Ik weet niet goed wanneer meerwaardige zuren en basen nou wel en wanneer ze niet al hun H+ afstaan.

In mijn boek staat namelijk: "Let wel, ook meerwaardige zwakke zuren (zoals H3PO4, H2CO3 en H2S) zullen in water slechts een proton afstaan."
Dit verhaal bevat meerdere variabelen waaronder de grootteorde van de verdunning.

Het is zelfs helemaal niet zeker dat vb H2SO4 als sterk zuur in water zijn twee protonen zal afstaan, tenslotte is iedere H+ afsplitsing te bezien als een te beinvloeden evenwicht.

Maar over het algemeen aanziet men de sterke zuren als voldoende verdund om alle H+ te kunnen afsplitsen en bij alle meerwaardige zwakke zuren bekijkt men alleen de afsplitsing van het eerste proton omdat de tweede en event. de derde H+ afsplitsing als snel een factor 100.000 lager ligt. Bekijk vb eens de 3 Ka's van H3PO4.

Voeg je er een base bij dan ga je dit evenwicht verstoren omdat je H+ wegneemt, dit nodigt meteen uit om nog meer H+ af te splitsen, zo is er geen probleem voor NaOH om H3PO4 alle 3 zijn protonen te laten afsplitsen. Voor een zwakkere base ligt dat al moeilijker, lees het evenwicht ligt al minder naar rechts.

P.

Berichten: 3

Re: [scheikunde] Meerwaardige zuren

Ok bedankt iedereen :) Met alle tips gecombineerd ben ik er helemaal uit nu. Nu maar hopen dat de toets goed gaat morgen...

Gr.

Reageer