[scheikunde] thermodynamica

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 33

[scheikunde] thermodynamica

Opgave:

Voor de verbranding van octaan, C8H18 (vl) tot CO2(g) en H2O (vl) bedraagt de enthalpie-verandering ΔH° = -5470.7 kJ/mol. Hoeveel bedraagt ΔE° per mol octaan die verbrand wordt?

Huidige oplossing:

De reactie is dus: C8H18 (vl) + 12,5 O2 --> 8 CO2(g) + 9 H2O (vl)

De enthalpieverandering is gedefinieerd als volgt:

ΔH° = ΔE° + Δ(pV)

Dit werk ik uit naar: ΔE° = ΔH° - p.ΔV (aangezien we in normomstandigheden werken is druk constant aan 1 atm)

Maar hoe kan ik nu verder? Mag ik de ideale gaswet gebruiken (alhoewel we niet alleen met gassen zitten... 8-[ 8-[ )??

Want alleen zo geraak ik er denk ik: p*ΔV=RT.Δn

Dus ΔE° = ΔH° - RT.Δn

Δn = 8 - 12,5 = -4,5

En dan nog gewoon invullen.

Is dit goed? zoja waarom mag ik dit doen en zoniet, heeft iemand een ander idee?

Alvast bedankt!

Berichten: 723

Re: [scheikunde] thermodynamica

Ja mag normaal PV substitueren met ΔnRT, met delta n het aantal mol gas dat gevormd wordt... (of verdwijnt)

EDIT: niet onbelangrijk detail :P

Berichten: 33

Re: [scheikunde] thermodynamica

Ok, dus je mag dat altijd doen, ook al zit je met nog andere stoffen niet in gasfase? Want ergens is het toch raar, je wil verandering in inwendige energie berekenen van octaan, maar je gebruikt verandering aantal mol van alleen de gassen 8-[

Berichten: 723

Re: [scheikunde] thermodynamica

Ok, dus je mag dat altijd doen, ook al zit je met nog andere stoffen niet in gasfase? Want ergens is het toch raar, je wil verandering in inwendige energie berekenen van octaan, maar je gebruikt verandering aantal mol van alleen de gassen 8-[
Ja bij sommige zaken mag je je niet teveel vragen stellen :P . Maar het mag omdat het allen toestandsfuncties zijn denk ik. En gezien PV = nRT doe je infeite niets verkeed he. Het is enkel het gas die significant uw volume gaat veranderen en daar gaat het net om natuurlijk. Immers, als er vaste stof wordt gevormd mag je gewoon zeggen dat de enthalpie gelijk is aan de inwendige energie.

Berichten: 33

Re: [scheikunde] thermodynamica

Ok, heel erg bedankt voor het vlugge en goed antwoorden!

Berichten: 723

Re: [scheikunde] thermodynamica

Ronnie schreef:Ja mag normaal PV substitueren met ΔnRT, met delta n het aantal mol gas dat gevormd wordt... (of verdwijnt)

EDIT: niet onbelangrijk detail  :P
Weet niet of ik hier duidelijk genoeg over ben geweest. Maar als er gasmoleculen bijkomen is Δn positief (namelijk het aantal gasmoleculen extra), als er verdwijnen is Δn negatief (aantal gasmoleculen minder). Heb het nog eens opgezocht en de notatie is dan als volgt ΔngRT, in hoeverre er een "officiele" notatie is natuurlijk.

Reageer