Springen naar inhoud

reactiesnelheid - verwarring

• Log in om te kunnen reageren

Perrush

Perrush

• >25 berichten
  • 73 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 januari 2010 - 10:32

Ik ben ff aan de hand van 'fundamentele begrippen van algemene chemie' wat dingen aan het doornemen. Bij het vergelijken van enkele hoofdstukken kom ik wat tegenstrijdigheden tegen. Of anders gezegd, ik zie iets over het hoofd. :oops:

---------
Laat ons volgende reactie veronderstellen :

a A + b B -> c C

---------
(1 - p223) De snelheid van de reactie is dan in functie van :

v = - d[A] /a dt = - d / b dt = d[C] / c dt

m.a.w. de snelheid wordt weergeven als de verandering in conc. van 1 van de moleculen over een bepaalde tijd.

----------
(2 - p226) Snelheidswet :

v = k [A]x * y * [C]z

waarbij :
k = snelheidsconstante, x, y en z experimenteel bepaald worden en x+y+z = de orde van de reactie

edit : [C]z moet er idd niet bij zijn. Juiste vergelijking wordt dan :
v = k [A]x * y

----------
(3 - p243) Chemisch evenwicht :

[b]K = [C]c / [A]a * [B]b

Waarbij K de evenwichtconstante is.

---------
Nu mijn vragen :

[b]vraag 1 :
in (1) wordt de snelheid gedefinieerd als de concentratieverandering van 1 element. in (2) worden alle elementen in rekening gebracht. Klinkt niet logisch, hoe verklaar je dat?

[b]vraag 2 :
in (1) worden de voorgetallen in de noemer geplaatst. Is logisch want v = constant ongeacht het molecuul dat je beschouwd, dus het voorgetal moet in rekening gebracht worden.

in (2) wordt er geen rekening gehouden met het voorgetal en komen x,y en z te voorschijn die experimenteel bepaald moeten worden.

Bij de evenwichtconstante in (3) worden de voorgetallen dan weer als macht gezet, wat idd wel klopt. Maar als (3) een afleiding is van (2) waarom wordt in (2) dan geen rekening gehouden met a,b en c of komt x,y en z in (3) niet aan bod?

----
Elk stukje op zich versta ik en is ook logisch. Ik zit alleen wat in de knoei als ik de dingen ga vergelijken. Waar zit ik fout ?

Greetz
Stefan

Veranderd door perrush, 20 januari 2010 - 11:44

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Ronnie_CF

Ronnie_CF

• >250 berichten
  • 723 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 januari 2010 - 10:43

(1 - p223) De snelheid van de reactie is dan in functie van :

v = - d[A] /a dt = - d / b dt = d[C] / c dt

m.a.w. de snelheid wordt weergeven als de verandering in conc. van 1 van de moleculen over een bepaalde tijd.

[b]vraag 1 :
in (1) wordt de snelheid gedefinieerd als de concentratieverandering van 1 element. in (2) worden alle elementen in rekening gebracht. Klinkt niet logisch, hoe verklaar je dat?

Ja gaat ervan uit dat de snelheid waarmee 1 component verdwijnt gelijk is aan de snelheid waarmee c wordt gevormd (let op de tekens bij die afgeleide!). Als A verdwijnt, zal B ook verdwijnen (anders verdwijnt A niet he).

Die tweede regel houdt rekening met snelheidsconstanten (vraag me af of die [C] daar wel bij moet eigenlijk :-k , maar zal wel zeker).

De snelheid van verdwijnen is uiteraard functie van de twee, want ze moeten met elkaar reageren, maar als er 1 weg is, dan zal de andere ook verdwijnen en die snelheid is gelijk.

Iets duidelijker, of net niet? :P (kan soms nogal verwarrend zijn)

Perrush

Perrush

• >25 berichten
  • 73 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 januari 2010 - 11:56

Ronny,

goed gezien dat [C]z niet in de snelheidswet voorkomt. Enkel het produkt van de reagentia wordt in rekening gebracht.

De grootste verwarring met (1) en (2) is daarom opgelost.

Vraag 2 blijft echter en daar krijg ik een punthoofd van. Ik zie echt niet waarom bij de snelheidswet x en Y experimenteel bepaald worden terwijl bij het evenwicht gewoon de voorgetallen a, b en c in de macht staan.

Waarschijnlijk heeft dit te maken dat k niet hetzelfde is als K.

Alleen vraag ik me dan af waar x,y en z blijven als je de formule voor het chemisch evenwicht afleidt van de snelheidswet. 8-[

Veranderd door perrush, 20 januari 2010 - 11:56

Ronnie_CF

Ronnie_CF

• >250 berichten
  • 723 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 januari 2010 - 12:09

Waarschijnlijk heeft dit te maken dat k niet hetzelfde is als K. 

Die k is idd niet gelijk aan K. Die grote K is een evenwichtsconstante die enkel geldt bij evenwicht. Die grote K is het product of het quotient van twee kleine k waarden ofzoiets (als ik het juist heb). Die K geeft geen snelheid aan maar een verhouding van relatief voorkomen (als ik het nogmaals juist heb :P ).
Verder kan ik je niet helpen vrees ik...

Veranderd door Ronnie, 20 januari 2010 - 12:10

Perrush

Perrush

• >25 berichten
  • 73 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 januari 2010 - 12:22

helemaal juist Ronny. waar ik mee in de knoop zit is het volgende (maakt het misschien voor anderen wat duidelijker)

snelheid van de 2 evenwichtsreacties :

v1 = k1 * [A]x * [B]y
v2 = k2 * [C]z

Bij evenwicht is v1 = v2 en bekom je :

k1/k2 = [C]z / [A]x * [B]y = K

maar dan zit ik met experimenteel bepaalde x,y en z machten terwijl er in de 'echte' vergelijking de voorgetallen a, b en c staan :lol:

Perrush

Perrush

• >25 berichten
  • 73 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 januari 2010 - 16:17

ik denk dat ik eruit ben. De cursus van de open universiteit bood uitkomt.

a, b en c zijn enkel gelijk aan x,y en z voor enkelvoudige reacties. Een evenwicht is zo'n enkelvoudige reactie. Vandaar dat a en b tot de macht mag gebruikt worden.

Andere reacties bestaan dikwijls uit deelreacties en wat we dan opschrijven is de som van deze deelreacties. De reactiesnelheid wordt echter bepaald door de traagste reactie. Daarom mag men de voorgetallen hier niet gebruiken maar moeten deze experimenteel bepaald worden. Het zijn dan eigenlijk de voorgetallen van de traagste reactie die gebruikt worden ...

... 8-[

het duurde ff, maar we zijn er iig

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures