[scheikunde] chemische stoffen in (drink)water

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

[scheikunde] chemische stoffen in (drink)water

Ik heb voor school een opdracht gekregen om een kleine presentatie te houden over waterzuivering. Nu heb ik als onderdeel van een groep de opdracht gekregen om te kijken welke stoffen er in "schoon" water zitten en hoe die geanalyseerd kunnen worden.

De stoffen die ik heb gevonden zijn: Aluminium, chloor, fluor, ijzer, magnesium, mangaan, stikstof, kalium, fosfor, zwavel en natrium. Er staat ook bij in welke vormen deze voorkomen zoals NO3- en SO42-. Ik neem aan dat er nog meer stoffen in kunnen zitten zoals lood maar dat is niet belangrijk.

Zelf heb ik alleen nog ervaring met simpele titraties en spectrometrie. Dus nu vroeg ik me af of iemand weet hoe ze zoon analyse uitvoeren bij bijv. een waterzuivering bedrijf om te kijken of alle concentraties binnen de norm vallen.

Ik heb al dingen her en der gelezen over apparaten zoals een icp-AES en een icp-ms. Zelf dacht ik aan een massaspectrometer maar ik heb daar totaal geen verstand van dus ik zit er misschien wel helemaal naast. Het enige voordeel aan dit is dat we niks zelf hoeven uit te voeren dus ik hoef alleen maar te weten hoe dit gedaan word.

Alvast bedankt

Berichten: 774

Re: [scheikunde] chemische stoffen in (drink)water

Metalen kunnen bepaald worden adhv AES en AAS-spectrometrie.

Ik denk aan in de eerste plaats aan de metalen K en Na.

Andere leden zullen mij wel verder aanvullen voor andere methoden.. Succes!

Berichten: 723

Re: [scheikunde] chemische stoffen in (drink)water

Ionen kunnen niet worden (of worden niet) aangetoond met MS volgens mij (maar mss doen ze het wel zo). Metalen worden eerder via atomaire absorbtie of vlamfotometrie geanalyseerd (weet niet of je dat kent?).

Calcium en magnesium kunnen eenvoudig worden aangetoond met EDTA (complexometrie). Hierbij dien je er voor te zorgen dat de andere ionen zijn verwijderd. Dit kan door neerslaan via pH regeling bvb.

Chloride kan via neerslaganalyse worden geanalyseerd (vorming AgCl). Geen idee in hoeverre de andere ionen storen. Nitraten, sulfaten, ijzer, mangaan, stikstof en fosfaten kunnen via redox titrimetrie worden gedosseerd (en waarschijnlijk nog andere ionen ook). Ik kan de procedures wel eens uitschrijven als je dat zou wensen, maar ik denk dat het niet eenvoudig is om deze allemaal in het mengsel te analyseren. Er kan veel interferentie optreden.

Als het echter enkel gaat om speciefieke analysen van ionen is het geen enkel probleem.

Ik weet niet wat jouw mogelijkheden zijn, maar ik denk dat de klassieke titratie het eenvoudigst is. Anders heb je zoizo complexere aparatuur nodig.

Berichten: 3

Re: [scheikunde] chemische stoffen in (drink)water

Die procedures uitschrijven hoeft niet hoor :P

Ik zat zelf ook te denken dat al die stoffen toch elkaar in de weg gaan zitten bij bepaalde bepalingen. En ik denk dat ze die concentraties toch wel redelijk precies willen weten. Maar gelukkig staat in mijn opdracht niet beschreven over een bepaald bedrijf dus ik kan elk apparaat nemen die ik kan vinden. Dus ik heb besloten om wat over de ICP-MS, dit schijnt gebruikt te worden om metalen in water te meten. ik neem aan dat de AAS-spectrometer ook niet-metalen kan onderscheiden? Aangezien er in water relatief weinig niet-metalen zitten lijkt me dat ze die kunnen gebruiken om de overige stoffen te analyseren die de ICP-MS niet kan. Als dat zo is weet ik genoeg en kan ik verder.

In elk geval bedankt voor de snelle reacties :D

Berichten: 723

Re: [scheikunde] chemische stoffen in (drink)water

Je kan de chloride en fluoride concentraties ook gewoon meten met specifieke elektroden, gevoelig voor het betreffende ion.

Als je idd alles mag "kiezen" kan je best de meest gesofesticeerde technieken gebruiken.

Berichten: 15

Re: [scheikunde] chemische stoffen in (drink)water

Chloor ionen en sulfaat e.d kunnen met een ionchromatografie (IC) worden toegepast ;)

Berichten: 3

Re: [scheikunde] chemische stoffen in (drink)water

Oh das helemaal mooi :D

Dan gebruik ik gewoon ionchromatografie voor de overige stoffen en dan ben ik klaar.

Bedankt voor de hulp iedereen :D

Berichten: 87

Re: [scheikunde] chemische stoffen in (drink)water

Die stoffen zijn als ionen aanwezig in het water. Ionen kunnen niet gedetecteerd worden met MS. Hoe dat met ICP-MS zit weet ik niet. Worden ze geatomiseerd?

Berichten: 2.399

Re: [scheikunde] chemische stoffen in (drink)water

Ionen zijn juist de enige stoffen die een massa spectrometer kan detecteren. Een MS scheidt op massa en lading (m/z). Ongeladen deeltjes reageren niet op de het electromagnetisch veld in een MS.

Zouten (wat jullie bedoelen) vervluchtigen amper in een elektrospray source, maar zelfs daar kan je ze nog in zien hoor, bijvoorbeeld natrium adducts. Dus ionizatie is het probleem, niet de MS. De hybrid ICP-MS kan de metalen echter wel ionizeren en vervluchtigen.

Berichten: 365

Re: [scheikunde] chemische stoffen in (drink)water

fosfaat en nitraat etc gewoon fotometrisch

Berichten: 87

Re: [scheikunde] chemische stoffen in (drink)water

Napoleon1981 schreef:Ionen zijn juist de enige stoffen die een massa spectrometer kan detecteren. Een MS scheidt op massa en lading (m/z). Ongeladen deeltjes reageren niet op de het electromagnetisch veld in een MS.

Zouten (wat jullie bedoelen) vervluchtigen amper in een elektrospray source, maar zelfs daar kan je ze nog in zien hoor, bijvoorbeeld natrium adducts. Dus ionizatie is het probleem, niet de MS. De hybrid ICP-MS kan de metalen echter wel ionizeren en vervluchtigen.
Ja als je het zo bekijkt detecteerd de MS alleen Ionen ja. Nadat hij zelf een molecuul gebombardeerd heeft met elektronen waardoor er brokstukken van ionen ontstaan. Excuses voor de onduidelijkheid.

Met de GC-MS gaat het in ieder geval niet lukken. Maar volgens mij kunnen de ionen in water wel gedetecteerd worden met LC-MS.

Reageer