Dichtheid bepalen m.b.v. olie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 4

Dichtheid bepalen m.b.v. olie

Goeiendag allemaal,

Ik heb op mijn stage een dichtheid meting moeten doen.

Dit deden we met behulp van olie ( Dichtheid is hiervan bekend nl. 0.966 g/cm3).

Maar ik moest de dichtheid van een granulaat bepalen. 5 korrels wegen, tareren en dan in de olie opnieuw wegen.

Maar dit 2e gewicht is een negatief getal, wat wel in de berekening wordt gebruik. (het min-teken wordt weg gelaten). Ik heb al gezocht , maar kon niets bruikbaar vinden wat dit negatieve getal verklaarde.

Jullie misschien suggesties ??

Alvast bedankt,

Grtz Barr3h

Berichten: 677

Re: Dichtheid bepalen m.b.v. olie

Je kan toch geen negatieve massa meten???

Zelfs als je korrels blijven drijven in de olie kan dit niet!

Je moet de korrels wegen in de lucht, en ondergedompeld in olie. Hiervoor weeg je eerst de olie, en daarna de olie + korrels.

Berichten: 4

Re: Dichtheid bepalen m.b.v. olie

Afbeelding

Dit is onze opstelling. We wegen eerst de korrel op de balans, tareren de balans en doen dan de korrel in de olie ( zodat de korrel op het netje terecht komt).

Kan het zijn dat het getal negatief is omdat de dichtheid van de olie lager is dan de dichtheid van lucht ?

Grtz Barr3h

Berichten: 723

Re: Dichtheid bepalen m.b.v. olie

Als je stuwkracht hebt vanuit je oplossing (dus isde korrel zen dichtheid is lager dan die van de olie? kan dat denk je) dan zal je gewogen massa lichter zijn dan je effectieve massa.

Berichten: 4

Re: Dichtheid bepalen m.b.v. olie

De dichtheid van de korrel was gemiddeld 1,5 en die van de olie 0.966.

Voorbeeld:

A 0.0359

Dichtheid = -- x 0.966 => ----------x 0.966 = -1.521 => 1.521

P -0.0228

A= Massa voor

P = massa in olie

Berichten: 723

Re: Dichtheid bepalen m.b.v. olie

Maar je moet toch rekening houden met je stuwkracht. De korrels wegen minder in de vloeistof omdat de Archimdeskracht de korrels naar boven duwt (lijkt mij zo, maar ben eigenlijk niet zone krak in fysica :) ). Onder water een steen omhoog heffen is eenvoudiger dan boven water.

Via eenvoudige formules (die ik niet ken) kan je dan je dichtheid bepalen net uit dat massaverlies.

Mss dat je eens op het wetenschapsforum moet posten. Een dichtheid is nogal een fysisch gegeven.

Berichten: 4

Re: Dichtheid bepalen m.b.v. olie

aha, ja zou kunnen :D . Ik zal wel even verder gaan met zoeken. Bedankt voor de hulp in ieder geval.

Grtz Barr3h

Berichten: 552

Re: Dichtheid bepalen m.b.v. olie

Barr3h schreef: Goeiendag allemaal,

Ik heb op mijn stage een dichtheid meting moeten doen.

Dit deden we met behulp van olie ( Dichtheid is hiervan bekend nl. 0.966 g/cm3).

Maar ik moest de dichtheid van een granulaat bepalen. 5 korrels wegen, tareren en dan in de olie opnieuw wegen.

Maar dit 2e gewicht is een negatief getal, wat wel in de berekening wordt gebruik. (het min-teken wordt weg gelaten). Ik heb al gezocht , maar kon niets bruikbaar vinden wat dit negatieve getal verklaarde.

Jullie misschien suggesties ??

Alvast bedankt,

Grtz Barr3h
ik vermoed ook dat het te maken heeft met de stuwkracht.

Je hebt je gewicht van je korrels, nu moet je enkel nog het volume hebben om de dichtheid te bepalen. Nu, wanneer je de korrels onderdompelt in de olie zal er een bepaald volume olie verplaatst worden. Het gewicht van dit deel volume zorgt voor de opwaartse kracht (wet van Archimedes). Gewicht = massa x versnelling. Dus heb je de massa van het verplaatste volume, want de versnelling is gekend (zwaartekracht). Via de dichtheid van olie vind je het verplaatste volume = volume van de korrels.

Dit is mijn redenering

Reageer