Elektrolyse

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 119

Elektrolyse

Hallo,

Ik zou graag elektrolyse doen van NaCL. Nu, ik heb dit nog nooit gedaan.

Maar ik vroeg me iets af, hoeveel volt moet hier dan door? Als ik op wikipedia keek (Klik, vond ik niets over voltages ofzo. Is dit bij verschillende producten anders? Of maakt het allemaal niet zoveel uit?

Kan ik gewoon wat Natrium Chloride oplossen in water, en er een batterij op aansluiten? Of bekijk ik het allemaal wat te makkelijk?

Alvast bedankt!

Berichten: 3.145

Re: Elektrolyse

Je kunt inderdaad gewoon een batterij aansluiten met wat koperdraadjes. Je kunt hiervoor het best een setje oplaadbare batterijen nemen (4 gewone NiMH cellen, leveren samen ca. 5 volt). Electrolyse vreet batterijen, als je echt wat meer wilt experimenteren en wat verder wilt hiermee, dan zou ik toch wel gaan voor een echte voeding. Die kun je prima maken uit een oude PC voeding, dus als je nog ergens een oude PC hebt staan, rijp voor de sloop, dan kun je die voeding daar prima voor gebruiken. Hoe je dat moet doen heb ik beschreven op mijn website:

http://woelen.homescience.net/science/chem/misc/psu.html

Een volgende stap is natuurlijk het gebruik van wat geavanceerdere electroden dan koperdraad. Grafietelectroden uit een oude kool/zink batterij voldoen uitstekend. Je kunt die dingen ook kant en klaar kopen op eBay:

http://cgi.ebay.nl/3-x-Graphitstab-Graphit...=item53df1df056

http://cgi.ebay.nl/5-x-Graphitstab-Graphit...=item53df1df8d8

Verschillende maatjes voor verschillende experimenten. Die staven uit de tweede link zijn meer geschikt voor kleinere experimenten, die andere zijn vooral geschikt voor het grotere werk, waarin je bijv. zelf chloraten wilt maken.

Berichten: 119

Re: Elektrolyse

Bedankt Woelen!

Ik zal wel beginnen met wat batterijen, oplaadbare heb ik toch met hopen. En die link over de PC voeding kan ook altijd van pas komen. Die geavanceerdere elektroden zullen wel voor veel later zijn, maar ik kan al van start gaan. Dus dank je!

(Mooie site met veel uitleg heb je trouwens, is een schat aan informatie!)

EDIT:

Een vriend van me heeft nog een voeding liggen die al afgestemd is op 7,5 volt.

Op je site staat echter:
Virtually all electrolysis cells require a voltage between 2.5 V and 6 V for their operation, the majority even being between 4V and 5.5V.
Kan dit kwaad als het een beetje hoger is , of gaat dit meestal mislukken?

Berichten: 3.145

Re: Elektrolyse

Een spanning van 7,5 volt is wel wat aan de hoge kant. Voor wat experimenteerwerk kan het wel, maar bij dit soort hoge spannngen heb je wel meer nevenreacties (bijv. vorming van zuurstof aan de anode). Je moet ook zeker weten dat die voeding een gelijkspanning geeft. Zeker voor een beginnend iemand is electrolyse met wisselspanning niet zo interessant en zeer verwarrend. Het is neit gevaarlijk of zo, maar het resultaat is onduidelijk en het levert weinig op. Verder zijn er eigenlijk geen risico's verbonden aan electrolyse experimenten, zolang je met laagspanning werkt (tot een volt of 30 kan er niks gevaarlijks gebeuren).

Let er wel op dat de voeding voldoende sterk is. Een adaptertje voor opladen van een mobiel is echt NIET geschikt, het moet wel een echte voeding zijn die een paar ampere kan leveren. Zo'n klein adaptertje wordt overbelast en gaat kapot of sluit zichzelf af.

Als je koper-draad gebruik voor de electrolyse, dan zul je zien dat het draad aan de plus-pool heel snel wordt weggevreten en dat er (vrijwel) geen gas ontstaat aan de anode. Dit komt doordat het koper-metaal wordt geoxideerd tot een koper(I) of een koper(II) verbinding. Bij gebruik van een grafiet anode zul je bij electrolyse van een zout-oplossing chloorgas aan de anode krijgen en bij een (te) hoge spanning een mengsel van chloorgas en zuurstofgas.

Aan de kathode (min-pool) krijg je waterstofgas, het metaal van de kathode wordt hoegenaamd niet aangetast en gaat dus heel lang mee.

Berichten: 281

Re: Elektrolyse

De hoeveelheid stroom hangt ook af van het oppervlak van je elektroden. Als je hele kleine / dunne / niet poreuse elektroden hebt zal de stroom niet erg hoog zijn. Maar wat Woelen zegt, een voeding is zeker aan te raden. Voedingen van bijvoorbeeld USB hubs zijn ook wel goed, die leveren 5V en vaak 2A. Voldoende voor wat leuke experimenten in ieder geval!

Berichten: 119

Re: Elektrolyse

woelen schreef: Een spanning van 7,5 volt is wel wat aan de hoge kant. Voor wat experimenteerwerk kan het wel, maar bij dit soort hoge spannngen heb je wel meer nevenreacties (bijv. vorming van zuurstof aan de anode). Je moet ook zeker weten dat die voeding een gelijkspanning geeft. Zeker voor een beginnend iemand is electrolyse met wisselspanning niet zo interessant en zeer verwarrend. Het is neit gevaarlijk of zo, maar het resultaat is onduidelijk en het levert weinig op. Verder zijn er eigenlijk geen risico's verbonden aan electrolyse experimenten, zolang je met laagspanning werkt (tot een volt of 30 kan er niks gevaarlijks gebeuren).

Let er wel op dat de voeding voldoende sterk is. Een adaptertje voor opladen van een mobiel is echt NIET geschikt, het moet wel een echte voeding zijn die een paar ampere kan leveren. Zo'n klein adaptertje wordt overbelast en gaat kapot of sluit zichzelf af.

Als je koper-draad gebruik voor de electrolyse, dan zul je zien dat het draad aan de plus-pool heel snel wordt weggevreten en dat er (vrijwel) geen gas ontstaat aan de anode. Dit komt doordat het koper-metaal wordt geoxideerd tot een koper(I) of een koper(II) verbinding. Bij gebruik van een grafiet anode zul je bij electrolyse van een zout-oplossing chloorgas aan de anode krijgen en bij een (te) hoge spanning een mengsel van chloorgas en zuurstofgas.

Aan de kathode (min-pool) krijg je waterstofgas, het metaal van de kathode wordt hoegenaamd niet aangetast en gaat dus heel lang mee.
Ok, ik begin het te snappen, maar er zijn nog enkele dingen die ik niet snap:

Je zegt, enkele amperes leveren, maar er zijn mensen die het doen met gewone 9V batterijen, die leveren maar ongeveer 250 milliAmpere? Hoe komt dat dan dat die wel werken?

En als laatste, ik herinner me nog iets van Technologische Opvoeding uit men jongere jaren: Water + Elektriciteit = Kortsluiting.

Hoe komt dan dat een voeding of een batterij niet "ontploft" als ik ze in het water zou steken?

Nogmaals bedankt, en sorry voor het storen.

Mathias

Gebruikersavatar
Berichten: 421

Re: Elektrolyse

Puur water geleidt geen stroom (hele hoge weerstand), maar water uit de kraan bevat sporen van zouten en nog wat andere prut waardoor het water een beetje geleid (minder hoge weerstand) - doe je er dan nog keukenzout bij (NaCl) dan krijg je nog betere geleiding (hele lage weerstand), maar nog geen kortsluiting.

De afstand tussen de elektroden (de twee draadjes in de oplossing) bepaalt ook de weerstand en dus hoeveel geleiding.

Je zou in plaats van batterijen ook gewoon een (oude) adapter kunnen pakken van bijvoorbeeld een printer (die zijn sterker dan adapters voor een mobiel bijvoorbeeld). Achterop de adapter staat hoeveel stroom en hoeveel ampere ie kan leveren (in A of mA). Je moet er wel opletten dat er een streep met drie kleine strepen onderstaat - dat is gelijk stroom. (Een ~ is wisselstroom). Bij de kringloop winkel kan je die dingen voor heel weinig meenemen.

Ik zou nu wel kunnen gaan zeggen wat je allemaal krijgt als je met koperdraad gaat elektrolyseren, maar dat doe ik niet - het is leuker om het zelf te ontdekken en dan door vragen of opzoeken uit te vinden wat het is. Zo lang je maar niet te grote bakjes met water pakt maak je ook weinig "rotzooi" en is het minder slecht voor het milieu. Ik gebruik vaak wel eens van die plastic doppen die op een hairspray of andere cosmetica zit. Ze zijn doorzichtig en klein. :)

Berichten: 1.379

Re: Elektrolyse

De afstand tussen twee dunne cylindervormige draadjes bepaalt nauwelijks de electrolietweerstand tussen die draadjes. Dat komt door de sterke gemiddelde kromming van het oppervlak.

Als je de stroom via de afstand wilt regelen moet je zorgen voor een (deels) minder gekromd of vlak electrodeoppervlak.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 119

Re: Elektrolyse

Hartelijk bedankt iedereen;)

Berichten: 3.145

Re: Elektrolyse

Een batterijtje dat maar een kleine stroom levert geeft ook wel een resultaat, maar het is nauwelijks bruikbaar en het wordt een heel dure manier van werken. De interne weerstand van de batterij is vrij hoog en met een 9V batterijtje maak je vooral veel warmte in de batterij en doe je weinig electrolyse.

Reageer