HBO propedeuse HLO

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1

HBO propedeuse HLO

Afgelopen jaar heb ik mijn Bedrijfsadministratie MBO diploma gehaald. Helaas heb ik (erg laat) ontdekt dat het helemaal niks voor mij is. Nu weet ik zeker dat ik Farmacie wil studeren (heel iets anders maja :) ). Dit kan alleen bij Universiteit Utrecht. Ik kan natuurlijk niet met mijn MBO diploma toegelaten worden. Volgens Universiteit Utrecht kan ik alleen met een HBO propedeuse HLO worden toegelaten.

Mijn vraag is wat ik moet doen om HBO propedeuse HLO te halen? Ik heb gehoord dat als je ouder dan 21 jaar bent een toelatingsonderzoek kunt afleggen. Maar ik ben 19 jaar, dus dat is niet van toepassing :)

Berichten: 740

Re: HBO propedeuse HLO

Je moet in het eerste jaar HLO alle vakken halen e.d. om je propedeuse te behalen. Dit diploma is vergelijkbaar met een VWO diploma. Je kan met de HLO propedeuse bij sommige studies, waaronder farmacie en biomedische wetenschappen worden toegelaten in het eerste jaar.

Om HLO te doen moet je minstens een vmbo of vwo diploma hebben. Een MBO diploma volstaat volgens mij alleen als deze in een aansluitende richting is (MLO). Ik zou dus even navragen bij een hogeschool of je met een mbo bedrijfsadministratie wel toegelaten kan worden op het HLO, want dat betwijfel ik ten zeerste...

Weet je zeker dat je farmacie een leuke studie vindt? Er komt namelijk veel scheikunde (en deze is niet te vergelijken met de scheikunde van havo of vwo) bij kijken en veel studenten haken hier op af.

Berichten: 157

Re: HBO propedeuse HLO

Met een MBO diploma word je volgens mij altijd toegelaten op het HBO. Alleen is het zo dat als je een MBO diploma hebt in dezelfde of verwante richting, je propedeuse maar een half jaar duurt ipv een jaar.

Maar ik zou maar eens informeren bij de HU. Die kunnen het je precies vertellen. En als je wilt, kan ik je nog wel wat digitaal lesmateriaal opsturen, zodat je een beetje inzicht krijgt, wat voor lesstof gegeven wordt.

Berichten: 281

Re: HBO propedeuse HLO

Ik kan hier over meepraten, heb zelf MBO elektrotechniek gedaan voordat ik HLO ging doen. Let wel, je hebt ook bij MBO verschillende niveaus. Niveau 4 is wel vereist wil je in aanmerking komen voor directe toelating volgens mij. In mijn geval kon ik via de 21+ toelating toegelaten worden (later kwam ik erachter dat ik via mijn MBO ook toelaatbaar was maarja...). Er zijn ook universiteiten die dit doen, tezamen met een sollicitatie.

Maar ik kan je sterk aanraden om eerst de basiskennis scheikunde enz. bij te werken, want bedrijfsadministratie en HLO zijn twee totaal verschillende dingen. Farmacie klinkt misschien erg makkelijk, maar dat is het allerminst. Een degelijke basiskennis organische chemie en wiskunde zijn onmisbaar.

Ik heb zelf eerst een jaar HAVO gedaan om zo mijn scheikunde / biologie / wiskunde / Algemene natuurwetenschappen te leren / verbeteren. Daar ben ik achteraf erg blij mee, want daardoor heb ik in één jaar mijn HLO propedeuse behaald. Desondanks viel het studiejaar toch redelijk zwaar ondanks de extra kennis die ik had opgedaan. Ik weet niet wat jouw kennisniveau is? Wat heb je voor die MBO opleiding gedaan en welke richting (evt.)?

Berichten: 243

Re: HBO propedeuse HLO

sradracer schreef: Met een MBO diploma word je volgens mij altijd toegelaten op het HBO. Alleen is het zo dat als je een MBO diploma hebt in dezelfde of verwante richting, je propedeuse maar een half jaar duurt ipv een jaar.

Maar ik zou maar eens informeren bij de HU. Die kunnen het je precies vertellen. En als je wilt, kan ik je nog wel wat digitaal lesmateriaal opsturen, zodat je een beetje inzicht krijgt, wat voor lesstof gegeven wordt.
Volgens mij is het wel waar wat jij zegt, dat je met ieder MBO diploma kan beginnen. Echter heb ik een aantal docenten horen praten over leerlingen die bijv. een MBO-diploma in economie of dergelijk hadden, die spraken niet echt lovend over deze studenten :P

Berichten: 723

Re: HBO propedeuse HLO

Wat is MBO eigenlijk, want die verschillen in onderwijssystemen in België en Nederland zijn echt vreselijk. In België mag je altijd universiteit of hogeschool doen, als je een diploma technisch middelbaar hebt of hoger. Dus enkel beroepsonderwijs wordt niet toegestaan, tenzij je een 7e jaar hebt gevolg denk ik.

Berichten: 87

Re: HBO propedeuse HLO

Echter heb ik een aantal docenten horen praten over leerlingen die bijv. een MBO-diploma in economie of dergelijk hadden, die spraken niet echt lovend over deze studenten :P
Stukje studentenmentaliteit denk ik. :P

Je kan volgens mij met een MBO-diploma gewoon een HBO studie gaan doen. (Ook de HLO) Alleen om voor het verkorte traject in aanmerking te komen moet je wel een MBO studie gedaan hebben die betrekking heeft op de HBO studie. Voor de HLO moet je dus de MLO gedaan hebben.

Tegenwoordig heeft de HLO zowieso een instaptoets om je voorkennis te testen. Als je deze niet haalt bieden ze bijlessen aan. (Dit is tenminste het geval in Rotterdam)
Wat is MBO eigenlijk, want die verschillen in onderwijssystemen in België en Nederland zijn echt vreselijk. In België mag je altijd universiteit of hogeschool doen, als je een diploma technisch middelbaar hebt of hoger. Dus enkel beroepsonderwijs wordt niet toegestaan, tenzij je een 7e jaar hebt gevolg denk ik.
MBO = Middelbaar Beroeps Onderwijs, volgens wikipedia vergelijkbaar met het Technisch Secundair Onderwijs in België.

edit: wat toegevoegd

Berichten: 1.122

Re: HBO propedeuse HLO

Bel de Hogeschool op en vraag dit!!

Aan: "ik denk dat..." heb je helemaal niks.

En informeer van te voren goed over de studie farmacie. Het is zonde als je straks je propedeuse hebt, aan het eerste jaar farmacie begint en dan beseft dat het toch niet bij je past.

Berichten: 723

Re: HBO propedeuse HLO

sweetrose schreef: Afgelopen jaar heb ik mijn Bedrijfsadministratie MBO diploma gehaald. Helaas heb ik (erg laat) ontdekt dat het helemaal niks voor mij is. Nu weet ik zeker dat ik Farmacie wil studeren (heel iets anders maja :) ). Dit kan alleen bij Universiteit Utrecht. Ik kan natuurlijk niet met mijn MBO diploma toegelaten worden. Volgens Universiteit Utrecht kan ik alleen met een HBO propedeuse HLO worden toegelaten.

Mijn vraag is wat ik moet doen om HBO propedeuse HLO te halen? Ik heb gehoord dat als je ouder dan 21 jaar bent een toelatingsonderzoek kunt afleggen. Maar ik ben 19 jaar, dus dat is niet van toepassing :)
Nu ik weet wat HBO is kan ik meespreken :P .

Ik denk dat je je wel moet realiseren dat een universitaire studie iets helemaal anders is dan de HBO opleiding. Als je met een dergelijk diploma niet wordt toegelaten, heeft dat zijn redenen (daarom denk ik dat HBO eerder BSO is in belgie, want TSO is wel bij ons toegestaan).

Maar ik wil je vooral niet ontmoedigen (heb zelf ook maar technisch gedaan) en als je iets wil berijken, dan lukt het wel. Desgevallens HBO toch gelijk is gesteld aan TSO, dan kan je nog altijd in België naar de universiteit gaan :) . Daar zou je normaal wel moeten zijn toegelaten.

Berichten: 157

Re: HBO propedeuse HLO

hbo is vrijwel gelijkwaardig aan het vroegere A1 diploma in belgie

mbo is vrijwel gelijkwaardig aan het vroegere A2 diploma in belgie

Tenminste. Als je een emigratieformulier moet invullen stond dat er zo'n 5 jaar geleden op.

En ik lees net op wikipedia dat het vroegere a1 diploma nu gelijk is aan een TSO diploma.

Het verschil tussen een hbo bacheler en een universitair bacheler diploma in nederland, is dat een universitair 3 jaar duurt en een hbo 4 jaar. Universitair heeft meer theoretische kennis, hbo meer praktijk kennis. Maar de titel is gelijk.

Als je je master wilt gaan halen, moet een hbo-er meestal 2 vakken extra doen. Dit alles geldt alleen voor verwante opleidingen.

Het is idd anders geregeld hier in nederland, want ik krijg op m'n werk nogal eens een buitenlandse stagiaire en dan moet ik het ook altijd 3x uitleggen :P

btw. De buitenlandse benaming voor Hogeschool Utrecht (dat is een hbo) is University of Applied Sciences.

Maar zoals ik in het begin al zei, neem eens contact op met Hogeschool utrecht, faculteit natuur en techniek, afd. life science & chemistry. Vraag naar Gert Legemaat. Die kan je dat soort dingen wel vertellen. Die heeft mij toen ook erg goed geholpen ;)

Reageer