[scheikunde] Indicatorkeuze bij zuurbase titraties

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 28

[scheikunde] Indicatorkeuze bij zuurbase titraties

Hallo allemaal,

Op school hebben wij een proef gedaan indicatorkeuze bij zuurbase titraties. We hebben hierbij 4 titraties gedaan, één van azijnzuur (HAc) en één van zoutzuur (HCl) en dan met methlrood (omslagtraject 4,8 - 6,0) en met fenolftaleïne (omslagtraject 8,2 - 10,0). We hebben 15 ml azijnzuur en zoutzuur gebruikt van 0,1 M en getritreed met Natronloog van 0,1 M.

Nu ben ik in de war over hoe ik uit mijn resulaten nou kan zien wat de beste indicator is... Moet er veel of juist weinig natronloog getitreerd zijn?

Mijn resultaten:

Zoutzuur

- fenolftaleïne: gemiddeld 18,47 ml natronloog toegevoegd

- methylrood: gemiddeld 18,55 ml

Azijnzuur

- fenolftaleïne: gemiddeld 20,76 ml

- methylrood: gemiddeld 16,30 ml

Ik ben helemaal in de war, hoop dat iemand me het kan uitleggen!

Bedankt!

Emma

Berichten: 723

Re: [scheikunde] Indicatorkeuze bij zuurbase titraties

Zoals je zelf waarschijnlijk al had gemerkt zijn de volumes bij HCl en NaOH gelijk. Met andere woorden zowel MO als FFT geven een goed resultaat (zeer grote pH sprong, waardoor beide omslaggebieden goed liggen). FFT is wel de meest gebruikte indicator omdat het kleuromslag duidelijker waar te nemen is (heb je waarschijnlijk wel gemerkt tijdens de titratie).

Bij het azijnzuur ligt dit anders. Azijnzuur is niet te titreren op MO met NaOH (je titreert niet ver genoeg, vandaar het lager volume titrant). Het omslag gebied ligt te laag in de pH schaal. FFT voldoet wel, dus dat resultaat zal juist zijn.

Volgende figuur laat het grafisch zien (maar dan met fenolblauw ipv MO). Het gebied van MO zal echter wel hoger liggen gezien de pKi, maar je kan ze je voorstellen op de figuur en dan zie het wel denk ik he?

Afbeelding

De kleuromslag van MO valt dus binnen de kleine pH stijging van het azijnzuur.

Berichten: 306

Re: [scheikunde] Indicatorkeuze bij zuurbase titraties

Op basis van de pKa van het zuur dat je wilt titreren en het omslagtraject van de indicator, kun je de juiste indicator kiezen voor je titratie!

Voorbeeld:

pKa van azijnzuur = 4,75 (dus omslag bij pH=pKa waarbij je standaard 1 pH-eenheid neemt als speling, omdat het bij indicatoren een omslagtraject is!)

Het omslaggebied van de indicator moet dus NIET liggen bij de pH 3,75 tot 5,75!

- Methylrood (omslagtraject 4,8 - 6,0) valt dus af, want deze is NIET geschikt!

- Fenolftaleine (omslagtraject 8,2 - 10,0) is dus WEL geschikt!

Zo kun je aan de hand van pKa de juiste indicator kiezen voor zuur-base titraties!

Berichten: 1

Re: [scheikunde] Indicatorkeuze bij zuurbase titraties

Is het in dit geval dan ook zo dat je bijvoorbeeld net zo goed neutraalrood of broomthymolblauw kunt nemen? Waarom wel of waarom niet? Als het kan zou een snelle reactie fijn zijn, ik zou het graag snel weten! Dus als iemand dit nu leest, reageer plz!

Alvast bedankt!

Reageer