eenheid evenwichtsconstante

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 73

eenheid evenwichtsconstante

De evenwichtsconstante is een onbenoemd getal. Maar waarom eigenlijk ?

Logisch gezien zou je zeggen dat als :

K = b / [A]a voor aA <-> bB

en a en b verschillend zijn, K een eenheid moet hebben. Doch in verscheidene boeken wordt gezegd dat dit niet zo is. In 'de fundamentele begrippen van de chemie' p243 wordt onderaan vermeld :

'om redenen die we hier niet kunnen vermelden, is K onbenoemd'

nu zou ik graag die reden wel kennen :lol: (of althans toch in de juiste richting geduwd worden)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: eenheid evenwichtsconstante

K is onbenoemd, omdat de eenheid van K afhangt van de reactie.

Voor de reactie 2A + 2B --> 2C + 2D is K eenheidsloos.

Voor de reactie 3A --> 2B + 3C is K niet eenheidsloos.

Daarom wordt K zonder eenheden gebruikt.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 723

Re: eenheid evenwichtsconstante

Ik dacht dat dat kwam omdat er normaal gezien met activiteiten moet gewerkt worden en activiteiten zijn dimensiloos, waardooor de vergelijking uiteraard ook geen dimensies heeft. Dacht ik he

Berichten: 73

Re: eenheid evenwichtsconstante

Beryllium schreef: K is onbenoemd, omdat de eenheid van K afhangt van de reactie.

Voor de reactie 2A + 2B --> 2C + 2D is K eenheidsloos.

Voor de reactie 3A --> 2B + 3C is K niet eenheidsloos.

Daarom wordt K zonder eenheden gebruikt.
de snelheidsconstante k is ook voor elke reactie anders en deze heeft wel een eenheid.

Als je redenatie klopt zouden we voor k ook geen eenheid gebruiken. daarom denk ik dat de reden ergens anders ligt.

Berichten: 73

Re: eenheid evenwichtsconstante

Ik dacht dat dat kwam omdat er normaal gezien met activiteiten moet gewerkt worden en activiteiten zijn dimensiloos, waardooor de vergelijking uiteraard ook geen dimensies heeft. Dacht ik he
deze uitleg kwam ik online ook al ergens tegen. Alleen vond ik dat deze geen steek hield.

De activiteitsgraad is eigenlijk gewoon de conc. aangepast met een dimentieloze factor om 'sterke' oplossingen te corrigeren.

Maar ik zie niet in waarom K dan geen eenheid zou moeten hebben. Als de correctiefactor dimentieloos is maakt dat toch geen verschil.

Iig al bedankt voor de moeite om te antwoorden, maar ik ben nog niet dichter bij het antwoord vrees ik :oops:

Berichten: 107

Re: eenheid evenwichtsconstante

Beryllium schreef: K is onbenoemd, omdat de eenheid van K afhangt van de reactie.

Voor de reactie 2A + 2B --> 2C + 2D is K eenheidsloos.

Voor de reactie 3A --> 2B + 3C is K niet eenheidsloos.

Daarom wordt K zonder eenheden gebruikt.
Beryllium vat het goed samen.

K kan geen vaste eenheid hebben, v

P.

Berichten: 73

Re: eenheid evenwichtsconstante

pghm schreef:
Beryllium schreef: K is onbenoemd, omdat de eenheid van K afhangt van de reactie.

Voor de reactie 2A + 2B --> 2C + 2D is K eenheidsloos.

Voor de reactie 3A --> 2B + 3C is K niet eenheidsloos.

Daarom wordt K zonder eenheden gebruikt.
Beryllium vat het goed samen.

K kan geen vaste eenheid hebben, v

P.
je mist het punt. k heeft ook geen vaste eenheid, deze verschilt per reactie. Dus waarom doen we dat niet bij K

Berichten: 107

Re: eenheid evenwichtsconstante

perrush schreef:
pghm schreef:
Beryllium schreef: K is onbenoemd, omdat de eenheid van K afhangt van de reactie.

Voor de reactie 2A + 2B --> 2C + 2D is K eenheidsloos.

Voor de reactie 3A --> 2B + 3C is K niet eenheidsloos.

Daarom wordt K zonder eenheden gebruikt.
Beryllium vat het goed samen.

K kan geen vaste eenheid hebben, v

P.
je mist het punt. k heeft ook geen vaste eenheid, deze verschilt per reactie. Dus waarom doen we dat niet bij K
Hmmm, ik zie pas nu dat maar een deel van mijn antwoord is doorgekomen ;)

Maar beryllium heeft gelijk

P.

Berichten: 73

Re: eenheid evenwichtsconstante

niemand heeft het over een vaste eenheid, maar wel over 'een' eenheid.

Hoe verdedig je dan dat voor K = [A]2/ de eenheden voor en achter het gelijkheidsteken niet gelijk zijn. Dat is volgens mij één van de beginselen in de wetenschap. 8-[

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: eenheid evenwichtsconstante

Hoezo zijn ze niet gelijk? Hoewel K dus geen 'vaste' eenheid is, moeten ze in jouw geval wel overeenkomen.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 73

Re: eenheid evenwichtsconstante

Hoezo zijn ze niet gelijk? Hoewel K dus geen 'vaste' eenheid is, moeten ze in jouw geval wel overeenkomen.
lees ff mijn originele post opnieuw. Daar zie je dat in schoolboeken vermeld wordt dat K onbenoemd is. er wordt zelfs gezegd dat dit om een reden is waarop ze op dat moment niet dieper ingaan.

als je google kom je er ook bij uit dat K idd onbenoemd is. Maar waarom staat nergens bij.

Berichten: 306

Re: eenheid evenwichtsconstante

Bekijk deze site maar eens:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Evenwichtsconstante

Lee het stukje onder eenheden, daar staat het waarom!

Berichten: 723

Re: eenheid evenwichtsconstante

Wat ik dus niet begrijp is: waarom heeft "de" evenwichtsconstante geen eenheid, en de stbiliteitsconstante (Kstab) dit dan wel? Het is evengoed een evenwichtsconstante. Dus ofte wel hebben ze er allemaal één, of te wel toch geen één zekers 8-[ ??

Berichten: 73

Re: eenheid evenwichtsconstante

ajonker schreef: Bekijk deze site maar eens:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Evenwichtsconstante

Lee het stukje onder eenheden, daar staat het waarom!
die had ik ook wel gevonden, alleen snap ik het nog niet direkt. Maar ik zal het even laten bezinken. Nu weet ik iig al dat ik de oplossing in die richting moet zoeken.

tnx

Gebruikersavatar
Berichten: 134

Re: eenheid evenwichtsconstante

Toeval wil dat ik net de cursus Fysische chemie krijg, waar evenwicht een belangrijk hoofdstuk in is. Het feit dat K dimensieloos is, moet je echt niet te ver zoeken, het is namelijk vooral door praktische overwegingen.

Ten eerste heb je de reden van Beryllium: elke reactie heeft zijn eigen constante (in feite nog specifieker: elke reactie bij een bepaalde temperatuur en druk etc. heeft zijn eigen constante, maar dat veranderd niets aan de eenheden). Je kan dan voor elke reactie wel een eenheid gaan geven aan de constante voor die reactie, maar dan kan je evenwichten helemaal niet meer vergelijken en vergelijken is iets wat we juist graag doen in de chemie ;)

Verder komt K ook voor in een aantal andere formules, waaronder die voor standaard Gibbs vrije energie van een reactie = -RTlnK. Zoals je ziet staat er een natuurlijk logaritme in de formule en logaritmen nemen gaat alleen maar van dimensieloze eenheden.

In short: het is "afgesproken" dat K een dimensieloze eenheid is, uit praktische overwegingen.

P.s.: de stabiliteitsconstante heeft ook geen eenheid tot zover ik kon terugvinden
"Success has been, and continues to be, defined as getting up one more time than you've been knocked down."

- Gary Raser, LIMU

Reageer