Eenheid van oplosbaarheid (Kopl.)

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 80

Eenheid van oplosbaarheid (Kopl.)

Hoi,

Ik vroeg me af wat eingelijk de eenheid van Kopl. (oplosbaarheid) is? In het engels wordt dit ook wel Molecular Solubility genoemd. Berekeningen van Kopl. vindt vooral plaats in de Analytische Chemie. Is de eenheid M, dus mol/l????

Was gewoon zomaar ff een vraagje, wat ik me afvroeg.

Berichten: 25

Re: Eenheid van oplosbaarheid (Kopl.)

Even googlen: eerste twee hits:

'Oplosbaarheid wordt gemeten in maximale hoeveelheid stof die per volume-eenheid kan oplossen.'

Vaak wordt dit uitgedrukt in gram per liter bijvoorbeeld

groetjes

Gertjun

Berichten: 80

Re: Eenheid van oplosbaarheid (Kopl.)

Ah ok dank je, maar ik bedoel als je bijv. een oplosbaarbaarheid hebt van BaSO4??? In welke eenheid druk je de oplosbaarheid uit? Dan toch in M (mol/l)???

Berichten: 723

Re: Eenheid van oplosbaarheid (Kopl.)

De oplosbaarheid wordt uitgedrukt in molaire, het oplosbaarheidsproduct volgens mij niet (Ksp). Dat is dimensiloos. En volgens mij is Kopl niet de molaire solubility, maar solubility product, Ksp dus.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Eenheid van oplosbaarheid (Kopl.)

Nou, de oplosbaarheidsconstante heeft dus wel een eenheid.

Voor zilverchloride bijvoorbeeld mol2 L-2, voor bariumchloride is het mol3 L-3.

Alleen, nu vraag ik me af wanneer de eenheid nou gebruikt wordt...
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 107

Re: Eenheid van oplosbaarheid (Kopl.)

De eenheid van Ks wordt even stiefmoederlijk behandeld als de evenwichtsconstante van een evenwichtsreactie : wordt veelal genegeerd.

Een fysicus denkt in termen van eenheden heel anders.

P.

Berichten: 1.379

Re: Eenheid van oplosbaarheid (Kopl.)

De eenheid, waarin een concentratie of een evenwichtsconstante moet worden uitgedrukt kun je altijd zelf afleiden uit de formules waarin ze worden toegepast.

Ik heb geleerd om bij iedere wiskundige of rekenkundige formule een dimensiecontrole toe te passen. Zowel in de scheikunde als in de natuurkunde. Daarmee kun je jezelf goed controleren. Wordt dit niet meer uitgelegd aan scholieren?

Je leert het door het zelf uit te proberen. Je zult daarbij ontdekken dat reaktiesnelheidskonstanten en evenwichtskonstanten geen vaste dimensie hebben maar een dimensie bezitten die afhankelijk is van de reaktie waarop ze worden toegepast.

Maar dit zijn uitzonderingen.

Je bent vrij in het kiezen van de basisgrootheden. Een snelheid kun je zowel als cm.sec-1 als m.s-1. uitdrukken. Als je eenmaal gekozen hebt moet je die keuze wel volhouden.

Je kunt eenvoudig beginnen, bijv. met een titratiesommetje, de wetten van Ohm, Faraday en Nernst, bijv. Of met snelheden en versnellingen.

Het wordt moeilijker als je meer in de richting van de chemische technologie komt met bijvoorbeeld diffusiecoefficienten, dynamische en kinematische viscositeiten, concentratie- ,temperatuur- en snelheidsgradienten.

Dan kom je er zonder dimensiecontroles meestal niet goed meer uit. Heel uitgebreide informatie hierover vind je in het Handbook for Chemistry and Physics.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Eenheid van oplosbaarheid (Kopl.)

hzeil schreef: De eenheid, waarin een concentratie of een evenwichtsconstante moet worden uitgedrukt kun je altijd zelf afleiden uit de formules waarin ze worden toegepast.

Ik heb geleerd om bij iedere wiskundige of rekenkundige formule een dimensiecontrole toe te passen. Zowel in de scheikunde als in de natuurkunde. Daarmee kun je jezelf goed controleren. Wordt dit niet meer uitgelegd aan scholieren?

Je leert het door het zelf uit te proberen. Je zult daarbij ontdekken dat reaktiesnelheidskonstanten en evenwichtskonstanten geen vaste dimensie hebben maar een dimensie bezitten die afhankelijk is van de reaktie waarop ze worden toegepast.

Maar dit zijn uitzonderingen.

Je bent vrij in het kiezen van de basisgrootheden. Een snelheid kun je zowel als cm.sec-1 als m.s-1. uitdrukken. Als je eenmaal gekozen hebt moet je die keuze wel volhouden.

Je kunt eenvoudig beginnen, bijv. met een titratiesommetje, de wetten van Ohm, Faraday en Nernst, bijv. Of met snelheden en versnellingen.

Het wordt moeilijker als je meer in de richting van de chemische technologie komt met bijvoorbeeld diffusiecoefficienten, dynamische en kinematische viscositeiten, concentratie- ,temperatuur- en snelheidsgradienten.

Dan kom je er zonder dimensiecontroles meestal niet goed meer uit. Heel uitgebreide informatie hierover vind je in het Handbook for Chemistry and Physics.
Nope ben bang van niet, daarom zie je ook heel vaak van die verhoudingstabelletjes en denken heel veel scholieren dat een halve liter van een oplossing van een bepaalde concentratie, ineens 2x zoveel mol stof bevat als 1 liter van diezelfde oplossing. :cry:

Berichten: 723

Re: Eenheid van oplosbaarheid (Kopl.)

Fuzzwood schreef:
hzeil schreef: De eenheid, waarin een concentratie of een evenwichtsconstante moet worden uitgedrukt kun je altijd zelf afleiden uit de formules waarin ze worden toegepast.

Ik heb geleerd om bij iedere wiskundige of rekenkundige formule een dimensiecontrole toe te passen. Zowel in de scheikunde als in de natuurkunde. Daarmee kun je jezelf goed controleren. Wordt dit niet meer uitgelegd aan scholieren? 

Je leert het door het zelf uit te proberen. Je zult daarbij ontdekken dat reaktiesnelheidskonstanten en evenwichtskonstanten geen vaste dimensie hebben maar een dimensie bezitten die afhankelijk is van de reaktie waarop ze worden toegepast.

Maar dit zijn uitzonderingen.

Je bent vrij in het kiezen van de basisgrootheden. Een snelheid kun je zowel als cm.sec-1 als m.s-1. uitdrukken. Als je eenmaal gekozen hebt moet je die keuze wel volhouden.

Je kunt eenvoudig beginnen, bijv. met een titratiesommetje, de wetten van Ohm, Faraday en Nernst, bijv. Of met snelheden en versnellingen.

Het wordt moeilijker als je meer in de richting van de chemische technologie komt met bijvoorbeeld diffusiecoefficienten, dynamische en kinematische viscositeiten, concentratie- ,temperatuur- en snelheidsgradienten.

Dan kom je er zonder dimensiecontroles meestal niet goed meer uit.  Heel uitgebreide informatie hierover vind je in het Handbook for Chemistry and Physics.
Nope ben bang van niet, daarom zie je ook heel vaak van die verhoudingstabelletjes en denken heel veel scholieren dat een halve liter van een oplossing van een bepaalde concentratie, ineens 2x zoveel mol stof bevat als 1 liter van diezelfde oplossing. :cry:
Dat begrijp ik dus echt niet he. Een docent van mij vergelijk dit altijd met: als grote broer krijg je een fles cola van 1.5 liter en u klein broertje krijgt zo maar een flesje van een halve liter, maar het smaakt hetzelfde. Ik vond dat zo kinds en zo een stomme vergelijking. Blijkbaar zijn er dan mensen die het nodig hebben, dus spread the word :P .

Berichten: 1.379

Re: Eenheid van oplosbaarheid (Kopl.)

Het stukje dat Fuzzwood schrijft overtuigt mij niet. Ik vind dat je in je argumentatie uit moet gaan van leerlingen die wel iets kunnen begrijpen en proberen zelfstandig te denken. Aan hen moet je zoveel mogelijk kennis en methodieken aanreiken. Daarin kun je best tot aan de grens van het haalbare gaan. Het is bovendien ook een vorm van erkenning.

Ronnie heeft daarom groot gelijk. Er is niets zo erg als het onderschatten van degene aan wie je les geeft.

Maar kritiek moet ook mogelijk zijn.

Vooral op het taalgebruik, waarin bijvoorbeeld steeds het woordje "me" wordt gebruikt i.p.v. mijn. Zoiets doet afbreuk aan jezelf en maakt dat je ook in je mening over de chemie minder serieus wordt genomen. Wie wil dat?

Maar er is hiervoor wel uitkomst. Het probleem verdwijnt vanzelf als je iedere dag een kwaliteitskrant leest.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 306

Re: Eenheid van oplosbaarheid (Kopl.)

QUOTE (hzeil @ di 27 januari 2010 om 12:39 uur):

"Maar er is hiervoor wel uitkomst. Het probleem verdwijnt vanzelf als je iedere dag een kwaliteitskrant leest."

Bestaan die dan? Kwaliteitskranten? Ben heel benieuwd welke je bedoeld?

Berichten: 1.379

Re: Eenheid van oplosbaarheid (Kopl.)

@ajonker,

Een krant is een merkartikel en ik moet dus meerdere titels tegelijk noemen.

Welnu, dat wordt dan allereerst NRC-Handelsblad. Zowel voor de inhoud als voor het taalgebruik. De Volkskrant, Trouw en het Nederlands Dagblad zijn ook heel goed geschreven. Maar ze richten zich wel tot een bepaalde doelgroep. Dat zie je onder andere aan de familieadvertenties en de bijlagen.

Wie eenmaal verknocht is geraakt aan een van deze kranten zal m.i. niet meer in de verleiding komen msn taal te gaan gebruiken. Er zijn echter ook veel regionale kranten met een goed taalgebruik. Ik denk nu even aan de Leeuwarder Courant.

De diverse bijlagen bij NRC-Handelsblad kunnen docenten helpen hun vak onder woorden te brengen, mogelijk via een knipselverzameling waar scholieren ook nog veel aan hebben.

Voor mij geldt dan ook nog de vuistregel: Hoe minder voetbalpagina's hoe meer inhoud de krant heeft.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Reageer