Springen naar inhoud

[scheikunde] foutenvoortplanting

• Log in om te kunnen reageren

chemmi

chemmi

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 januari 2010 - 19:43

Hey,

Ik moet een logische standaardfout voor de concentratie van gestelde natriumthiosulfaat vinden voor een opdracht over foutenvoortplanting. Kan iemand mij hiermee helpen??

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 25 januari 2010 - 22:10

Zo'n oplossing stellen kan op allerlei manieren, die elk hun eigen nauwkeurigheid hebben. Kun je niet uit de gegeven concentratie afleiden hoe nauwkeurig het is gedaan? Als de concentratie is gegeven als 0,100 dan weet je dat het niet nauwkeuriger is gebeurd dan 0,001.

Ronnie_CF

Ronnie_CF

• >250 berichten
  • 723 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 januari 2010 - 08:17

Ik denk dat het vooral afhangt van wat er verwacht wordt wat je meeneemt in je fouten. Je concentratie is idd zoizo niet nauwkeurig en het laatste cijfer is het onzekere cijfer (meestel vier beduidende cijfers bij concentraties).
De belangs geeft een fout van zeker 1 mg wrs, uw product is maar 99.99% zuiver en uw glaswerk is geijkt voor rond de 20C en dan nog zit er een fout op (staat altijd op het kolfje genoteerd). Meestal iets van een 0.1ml nauwkeurig (voor 500 ml kolf).
Dus als je al die fouten via foutvoortplanting zou incalculeren kom je op een aanzienlijke fout. Kan wel +-0.5% worden (is nog getolereerd denk ik).

chemmi

chemmi

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 januari 2010 - 10:39

Ik heb een hele lange formule voor het berekenen van het vit.-C gehalte, waarin allerlei factoren zitten, zoals maatkolven en pipetten met standaardfouten. Dat is geen probleem. De concentratie van mijn natriumthiosulfaat is 0,0899 mol/l. Is het dan realistisch dat ik het een fout toeken van 0,0001 mol/l?

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 26 januari 2010 - 13:15

Als je denkt die concentratie vanaf het begin al te mogen afronden, zit je sowieso fout.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures