geleidbaarheid van glycine oplosing

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

geleidbaarheid van glycine oplosing

Kan iemand mij helpen?

Wat is de geleidbaarheid van 100mg/g glycine oplossing?

Er vwordt gezegd dat er tussen 60 a 70 µS moet zijn maar ik meet +/- 43 µS

Groetjes Katia

Berichten: 306

Re: geleidbaarheid van glycine oplosing

Heb allereerst een paar vraagjes:

In welk oplosmiddel? Water?

Wat is de temperatuur van de oplossing? 20 graden Celsius?

Die 60 a 70 µS bij welke temperatuur is deze gemeten en bij welke concentratie?

Groetjes Alex

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: geleidbaarheid van glycine oplosing

En de weglengte van je meetcel?

De geleidbaarheid wordt uitgedrukt in µS/cm, niet in µS.

Berichten: 252

Re: geleidbaarheid van glycine oplosing

Wat belangrijk is bij geleidbaarheidsmeting is:

- celconstante: is specifiek voor de meetel die je gebruikt en moet ingegeven worden in het meettoestel (of bepaald via calibratie)

- Temperatuurscoëfficiënt: Deze is afhankelijk van je medium. Voor waterige zoutoplossing schommelt deze waarde rond de 2%/K

- Referentietemperatuur: De temperatuurscompensatie wordt berekend tov een bepaalde referentietemperatuur. Meestal is dit 25°C.

Verder moet je de juiste keuze van het meetprincipe maken. Er zijn 3 principes: 2-elektrode, 4-elektrode en inductief. De eerste 2 vallen onder de noemer resitieve geleidbaarheidsmeting. Het inductieve principe is minder gebruikt onder laboratoriumomstandigheden.

Voor lage geleidbaarheid gebruik je in principe een 2-elektrode meetcel. Voor hogere meetbereiken grijp je naar 4-elektrode systemen of inductieve sensoren.

Voor niet-waterige oplossingen, zoals glycine, zou ik eerder een 4-elektrode sensor (of inductief) nemen. Gezien de relatief hoge viskositeit is de ionenmobiiteit eerder laag en dus de kans op polarisatie van de elektrodes (en ook vorming van dubbellagen) groot, wat meetfouten introduceerd.

Nog belangrijk, en iets dat vaak over het hoofd gezien wordt, is dat de afstand van je sensor tot de wand of bodem van je recipiënt een rol speelt. Dit is afhankelijk van de geometrie en constructie van de sensor. Je leverancier (of de handleiding) moeten hierover uitsluitsel kunnen geven. Typisch is de nodige vrije afstand tussen sensor en wand:bodem, enkele cm. Gebruik dus een grote beker om in te meten.

Nog een laatste puntje: Afhankelijk van de sensorconstructie zit de (hopelijk) ingebouwde temperatuursensor binnenin de sensor. het kan dus een tijd uren voor je temperatuursmeting de werkelijke temperatuur aangeeft. Wacht dus enkele minuten voor je je warde noteert.

Berichten: 2

Re: geleidbaarheid van glycine oplosing

Bedankt voor jullie reacties en in bijzonder, dank aan Deevee.

Glycine wordt opgelost in WVI bij 20 °C, 100mg/g.

C= 0.8 cm-1 Elektrode Pt 1000. Beker van 50 ml -Ø 5cm

Ik moest de controle van de door iemand anders gemeten waarde van 60-70 µS/cm uitvoeren.

Dat is juist het probleem. Ik meet +/- 43 µS/cm

Groetjes Katia

Berichten: 252

Re: geleidbaarheid van glycine oplosing

De vraag is natuurlijk hoe die 'iemand anders' het monster gemeten heeft :P

Controleer in elk geval of beide metingen zijn uitgevoerd met dezelde temperatuurscoëfficiënt en dezelfde referentietemperatuur.

Als je merk en type sensor + merk en type meettoestel doorgeeft, kan ik misschien nog praktische tips geven.

Reageer