[scheikunde] polarografie kwik cappilair

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

[scheikunde] polarografie kwik cappilair

hey iedereen

ik moet een verslag doen voor polarografie en kreeg 1 van de volgende vragen voorgelegd

waarom is er een zeer kleine diameter van het cappilair?

kan iemand mij hiermee helpen

bij voorbaat dank

Berichten: 3

Re: [scheikunde] polarografie kwik cappilair

niemand?

Berichten: 1.379

Re: [scheikunde] polarografie kwik cappilair

Willy, kijk eerst eens goed naar de Ilcovic vergelijking. Wat is daarin de betekenis van m en t ? Waardoor worden deze beide grootheden bepaald?

Uit de twee antwoorden kun je het antwoord op de vraag over het nauwe capillair ook vinden. Via het begrip kwikhoogte en de wet van Poiseuille.

Ik geef toe, het is moeilijk. Want de druppeltijd van het kwik wordt zowel door het capillair als door de potentiaal bepaald.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 129

Re: [scheikunde] polarografie kwik cappilair

Heel praktisch: kwik is erg duur, en je hebt heel zuivere kwik nodig.

De capillairen van vroeger waren groter dan deze van nu, dat scheelt heel wat in verbruik.

De meetapparatuur van tegenwoordig is ook veel gevoeliger, je kunt veel kleinere stromen meten, daarom heb je ook minder kwik nodig.

Polarografie is elektrolyse op microschaal, je hebt daar dan ook een heel kleine elektrode voor nodig.

Berichten: 1.379

Re: [scheikunde] polarografie kwik cappilair

Het capillair moet zo nauw zijn dat er een constant druppelende kwikelectrode

ontstaat. De oorspronkelijke electroden van Heyrovsky uit Praag waren niet groter.

Als je de electrode te wijd maakt gaat het kwik stromen en is er geen druppelvorming. Bij een heel nauw capillair krijg je snel verstopping en moet je proberen het buisje te ontstoppen met een salpeterzuuroplossing.

De analyse is gebaseerd op het meten van een diffusiegelimiteerde electrolysestroom aan de kwikdruppels. Het druppelen moet daarom heel regelmatig zijn.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Reageer