Springen naar inhoud

Wat bepaalt de kleur van melk?

• Log in om te kunnen reageren

Joohn

Joohn

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 januari 2010 - 16:13

Hallo,

Ik had vandaag een practicum scheikunde, hierin was de vraag wat de witte kleur van melk bepaalde. We hadden volle en magere melk, in magere melk zit minder
vet dan in volle melk. Maar is er nu een verschil in de kleuren van magere en volle melk?

Wordt deze kleur dus bepaald door het aantal gram vet of door de eiwitten?

Gr.!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

ajonker

ajonker

• >250 berichten
  • 306 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 januari 2010 - 16:18

Lees hier het antwoord bij de vraag: Waarom is melk wit?

http://www.zuivelonline.nl/?PageID=886

Groetjes

Alex

Joohn

Joohn

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 januari 2010 - 16:20

Nu heb ik nog ff verder gezocht op dit forum en daar vond ik een bericht van een moderator die zei dat de kleur van de melk wordt veroorzaakt door caseine, en caseine is een eiwit en geen vet.....

Vet en een deel van de eiwitten drijven als minuscule bolletjes in de melk; deze zorgen voor de witte kleur.
En hoe moet ik deze zin verklaren, je kan hem namelijk lezen als
dat vet en eiwitten voor de kleur zorgen maar ook
dat alleen de eiwitten voor de kleur zorgen
een deel van de eiwitten drijven als minuscule bolletjes in de melk; deze zorgen voor de witte kleur.

Veranderd door Frenkkk, 28 januari 2010 - 16:22

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 28 januari 2010 - 16:25

Ja, eigenlijk is het geen van beide goed: noch de eiwitten, noch de vetten an sich zorgen voor de kleur; tenminste, niet hun chemische eigenschappen.
Melk is een zogeheten colloide: een suspensie van kleine deeltjes (enkele tientallen tot honderden nanometers) in vloeistof. Het is niet een oplossing. Deze deeltjes (klontjes met vet, eiwit, en allerlei andere stoffen) zorgen ervoor dat licht niet wordt doorgelaten of geabsorbeerd, maar teruggekaatst wordt. En als gewoon wit licht wordt weerkaatst en niet wordt doorgelaten/geabsorbeerd, zien we het als wit.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

jhullaert

jhullaert

• >1k berichten
  • 2337 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 januari 2010 - 16:26

Melk is een homogeen mengsel.
En die kleine bolletjes zijn micellen.

[te laat]

Veranderd door jhullaert, 28 januari 2010 - 16:27

Ronnie_CF

Ronnie_CF

• >250 berichten
  • 723 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 januari 2010 - 17:45

Melk is een zogeheten colloide: een suspensie van kleine deeltjes (enkele tientallen tot honderden nanometers) in vloeistof.

Kzou het geen suspensie noemen maar eerder een emulsie (al is er wel geen emulgater nodig waarschijnlijk, waardoor het aanzien zou kunnen worden als colloid).
Alleszins zijn suspensies steeds wit, denk maar aan een creme of mayonaize.
Voor de rest heeft het idd te maken met de breking van het licht.

ArcherBarry

ArcherBarry

• >1k berichten
  • 3330 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 28 januari 2010 - 18:46

Melk is een homogeen mengsel.
En die kleine bolletjes zijn micellen.

[te laat]

sorry maar melk is een hetrogeen mengsel.

hoewel de oproming na homogenisatie traag is, blijft het plaats vinden.

De emulgator in melk zijn de wei eiwitten en phospholipiden. De breking van het licht zorgt inderdaad voor de witte kleur.

Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.

Pas op! Chocolade kan je kleding laten krimpen!

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 28 januari 2010 - 20:15

Tja, of je melk een suspensie of een emulsie zou noemen, dat zou inderdaad allebei kunnen; misschien is emulsie wel correcter.
Overigens ben ik het er niet mee eens dat een emulsie altijd wit/wittig; volgens mij kun je wel degelijk iets met andere kleur hebben.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

carharttguy

carharttguy

• >100 berichten
  • 116 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 januari 2010 - 08:09

Tja, of je melk een suspensie of een emulsie zou noemen, dat zou inderdaad allebei kunnen; misschien is emulsie wel correcter.
Overigens ben ik het er niet mee eens dat een emulsie altijd wit/wittig; volgens mij kun je wel degelijk iets met andere kleur hebben.

Inderdaad, margarine kan je toch bezwaarlijk wit/wittig noemen.

kippenborst

kippenborst

• >100 berichten
  • 180 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 januari 2010 - 09:49

ja hoor kan veel kleuren hebben. het ligt er maar net aan hoe groot de deeltjes zijn.
als ze heel klein zijn (ergens <100nm) dan worden ze zelfs kleurloos (blauwige gloed)

en als je heel erg monomodale deeltjes hebt gevormd dan gaat je emulsie/dispersie scatteren (heb ik wel voorbeeldjes van maar kan ik even niet online krijgen. zal ik vanavond even proberen.

en dat die kleine bollen micellen zijn kan ik helaas niet in meegaan. een micel is toch met zepen??

Groet

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 29 januari 2010 - 10:25

Een micel is niet niets meer dan een 'bol' met een hydrofiele binnenzijde en hydrofobe buitenzijde, of andersom.

kippenborst

kippenborst

• >100 berichten
  • 180 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 januari 2010 - 10:39

* offtopic

heb het (na wat tegengas gekregen te hebben) nogmaals opgezocht en moet mijn ongelijk toegeven.
ik dacht dat het alleen met surfactants was en dan eigenlijk alleen de lege. Maar dit is dus niet zo.

p.s. vond het niet handig om mijn vorige bericht te wijzigen, vandaar deze optie.

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 29 januari 2010 - 11:08

[J]

ArcherBarry

ArcherBarry

• >1k berichten
  • 3330 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 29 januari 2010 - 18:42

een zeep is niet veel anders dan een combie van verschillende surfactants.

Het toevoegen van bijvoorbeeld een 75kg wortelen aan de koe geeft inderdaad een iets oranjere melk.

bepaalde kleurstoffen kunnen wel deegdelijk een emulsie of schuim een kleur geven. dit gebeurd meestal in de continue fase (water in het geval van melk en vet in het geval van (volle) margarine)

Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.

Pas op! Chocolade kan je kleding laten krimpen!

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 30 januari 2010 - 23:21

Emulsie lijkt me voor melk geen goede naam. Er is geen emulgator nodig. De eiwitten worden van elkaar losgehouden doordat ze geladen zijn. Als je voldoende zuur toevoegt om het iso-elektrisch punt te bereiken vlokt de melk ineens uit. Ik denk dat we dit allemaal wel eens hebben gezien....

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures