[scheikunde] Analyse van zeewater

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

[scheikunde] Analyse van zeewater

Hellooooo,

Ik zit echt met een probleem, ik moet namelijk een PO in leveren binnenkort, maar ik snap er helemaal niks van!

Dat PO moet uit verschillende punten bestaan, namelijk:

- Samenstelling (door middel van neerslagen)

- Zoutgehalte (Indampen en geleidbaarheid)

- Elektrolyse van zeewater: Opstellen van halfreacties, de totaalreactie en kwalitatieve bepaling van de reactieproducten

- Kookpunt/kookpuntverhogend effect van opgeloste zouten + berekening op basis van theorie.

Uit punt 1 kom ik uit, da's totaal geen probleem, maar bij punt 2 wordt het al minder duidelijk. Ik snap namelijk niet hoe je het zout gehalte kun bepalen door middel van geleiding.

Punt 3 is ook al helemaal onduidelijk voor me, ik zou niet weten wat je met die elektrolyse moet doen

Bij punt 4 snap ik wel dat door de opgeloste zouten het kookpunt iets hoger wordt, maar hoe bereken je dat? 8-[

Ik hoop dat iemand mij kan helpen, want het is hopeloos!

THAAANKS ALVAST! :lol:

XX

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Analyse van zeewater

Simpelste manier is met een ijkreeks en de aanname dat al het aanwezige zout in de vorm van NaCl is. Dan is het een kwestie van een ijkreeks opstellen waar je de geleiding koppelt aan de concentratie.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] Analyse van zeewater

Zo´n probleem heb je helemaal niet. Maar je moet er wel iets voor doen... 8-)

Zoek eens op internetn of in een boek.

Op kookpuntsverhoging bijv.

Berichten: 1.379

Re: [scheikunde] Analyse van zeewater

De vraagstelling voor de PO vind ik zo onduidelijk dat ik niet weet hoe ik Iris zou moeten helpen. Gaat het om vier van elkaar onafhankelijke methodieken om het zoutgehalte van zeewater te bepalen. Om de vier resultaten daarna met elkaar te vergelijken?
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 3

Re: [scheikunde] Analyse van zeewater

Fuzzwood, thanks! Ik ben al een stukje verder nu!

& het zijn inderdaad 4 onafhankelijk vragen.

Dat met het zoutgehalte moeten we op 2 manier laten zien, dus met een ijkreeks en door indampen,

maar die halfreacties, ik snap er niks van! Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Analyse van zeewater

Snap je redoxreacties in het algemeen niet? Of wat er precies in een electrochemische cel gebeurt?

Berichten: 1.379

Re: [scheikunde] Analyse van zeewater

Ik zie de zin van de halfreakties bij de electrolyse van zeewater ook niet goed in. Ik begrijp niet hoe het zoutgehalte van zeewater via de twee halfreakties berekend moet worden.

1. De kathodische halfreaktie is de waterstofgas vorming.

2. De anodische halfreaktie is de chloorvorming, samen met wat

zuurstofvorming als het zoutgehalte heel laag is. De chloorvorming kun je

ruiken.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Analyse van zeewater

Weer uitgaande dat alle zout als NaCl aanwezig is: gasmeetspuit bevestigen aan de anode. Dit is natuurlijk wel heel erg onnauwkeurig omdat je niet weet of je alle chloorgas hebt, en of het alleen chloorgas is dat je meet.

Berichten: 3

Re: [scheikunde] Analyse van zeewater

Dus er komt een redoxreactie met Chloor, als ik het goed begrijp? :)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Analyse van zeewater

Er ontstaat chloor uit het chloride ja, als je dat bedoelt.

Reageer