[scheikunde] Stromingsleer

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 9

[scheikunde] Stromingsleer

Een goedenavond allemaal,

Ik ben aan het leren voor mijn tentamen Stromingsleer morgen, en ik hoopte dat jullie me konden helpen met een soort vraag waar ik niet uit kwam. De vraag is als volgt:

Er is een tank van 2 meter breed en 1 meter lang. Op de bodem van de tank zit een slang bevestigd. Het verschil in hoogte tussen het water en de spuitmond van de slang is 1,5 meter. Nu moet ik berekenen met welke snelheid het water begint te stromen als de kraan in de spuitmond open word gezet, dus op t=0. H is het waterniveau in de tank en dH/dt is de snelheid waarmee het niveau daalt.

Gegeven:

p(H2O) = 1000 kg/m3

g = 9,81 m/s2 (duh)

Diameter slang en spuitmond: 4cm

Dit heb ik al berekend bij a en b:

Snelheid van het water uit de spuitmond: 25,1 m/s

Volumedebiet door de slang: 28,4 * 10-3

Ik kom er niet uit. Wie kan me helpen de snelheid van het dalen van het waterniveau uit te rekenen?

Alvast bedankt en vriendelijke groet,

Mr.Paplu

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Stromingsleer

Per seconde loopt er 28,4 * 10-3 m3 water uit de bak.

Oppervlakte bodem is 2 m2

28,4 * 10-3 m3/s / 2 m2 = 14,4 * 10-3 m/s

Zo simpel dat het bijna niet kan? Ja ;)

Berichten: 9

Re: [scheikunde] Stromingsleer

Lol, gaan ze moeilijk doen met dH/dt en ****. xD Bedankt man

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Stromingsleer

Mja, dat heb ik dus ook gedaan: verschil in hoogte over in dit geval 1 seconde. Dat is precies wat dH/dt betekent :P

Berichten: 180

Re: [scheikunde] Stromingsleer

misschien heel erg simpel gedacht, maar als de klep nog dicht zit dan is de snelheid 0,0000000m/s

wanneer je de klep open zet dan gaat het uiteindelijk stromen hoe fuzzwood het zegt. (heb het niet nagerekend, maar geloof het toch :P )

maar in de allereerste fractie van tijd dan is de snelheid toch nog steeds 0??

dat is de eerste wet van Newton als ik me niet vergis.

Maar met de vraag bedoelen ze iets anders neem ik aan, maar ik wilde het toch even zeggen

Berichten: 9

Re: [scheikunde] Stromingsleer

Massatraagheid ja. Maar dat bedoelden ze niet. Had gewoon over iets heel simpels heengekeken. Maar ik had een 6,5 op mijn tentamen dus ik ben tevreden. :D

Reageer