Bufferoplossing

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

Bufferoplossing

Hoi,

ik ben een totale leek en ik vroeg me af of het zonder chemische kennis mogelijk is om bufferoplossingen te maken.

Ik heb hier topics over gezien, maar ik snap er helemaal niks van.

Waarom ik die bufferoplossing van doen heb?

Ik heb een spa (jacuzzi) en moet hiervan regelmatig de PH-waarde controleren en aanpassen. Omdat ik helemaal gek word van die teststrookjes waarvan het gokken is naar de juiste kleur en de corresponderende PH-waarde heb ik een "Pen Type PH-meter gekocht). Die moet ik nu gaan calibreren met twee van die bufferoplossingen,

zijnde :

- PH 6,86 (bij 25°C) , standaard bufferoplossing van fosfaat

- PH 4,01 of PH 9,18, standaard bufferoplossing van borax

Afbeelding

Alvast bedankt voor alle hulp!

Re: Bufferoplossing

Ik zou je aanraden om kant en klare buffers te bestellen dan weet je zeker dat ze goed zijn.

Om zelf de buffers te maken zul je ook nog een balans en wat glaswerk nodig hebben, bovendien de aanschaf van de chemicalieen om zelf buffers te maken zal ook geld kosten.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Bufferoplossing

Hoe precies moet je die pH hebben?? Op 2 cijfers achter de komma is dat niet zo heel heelbaar.

Maar lijkt me ook niet zo nodig trouwens; de pH-stripjes meten de pH ook niet zo nauwkeurig.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 2

Re: Bufferoplossing

Voor mijn spa moet een PH waarde kunnen 7 en 7,6 bereiken.

Dus idd, zo héél nauwkeurig moet het niet zijn denk ik. (ik bedoel, een speling van 0,2 op mijn calibratievloeistof kan geen zo'n ramp zijn)

Waar zou ik die bufferoplossingen kant en klaar kunnen kopen?

Berichten: 281

Re: Bufferoplossing

Labstuff heeft ze. Zie: Link

Even naar beneden scrollen, bij pH-bufferoplossing. En echt duur is het niet. Je calibreert zo'n elektrode niet elk uur en je hebt maar een kleine hoeveelheid per keer nodig (ca. 50 ml)

Reageer