verbranding hout

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 5

verbranding hout

Ik wil graag weten hoeveel water er ontstaat bij de verbranding van hout. Ik weet dat het uit te rekenen is als ik de molecuulformule heb, maar dat is het hem nou juist. Op internet vind ik de ene keer dat houtstof cellulose is, en dus alleen maar C, H en O bevat en de andere keer hebben ze het ook over allerlei andere bestanddelen. Mijn vraag komt voort uit het probleem dat ik met het stoken van een houtkachel heb. Omdat die hoogrendement is, en warm water naar de rest van het huis vervoerd, hebben de afvalgassen een lage tempratuur, waardoor condens ontstaat. Dat is naar mijn idee, heel erg veel. De schoorstaan slaat door, met roet en ....? Het ruikt niet naar zwavel, maar wat is het dan, het ruikt wel naar een dood dier. Dan verwacht ik toch de aanwezigheid van stikstof of zwavel, het lijkt niet alleen maar koolstof. Mijn (HBS-B scheikundekennis) roept alleen maar vragen op, kunnen jullie me uitleggen wat er gebeurt? En is de zwarte/bruine stinkende vloeistof giftig?

Berichten: 654

Re: verbranding hout

Dat verschilt nogal van hout tot hout. Zo zal eikenhout een andere verhouding aan producten geven dan dennenhout. Bovendien bevat hout nog veel meer stoffen dan alleen cellulose, zoals je al opmerkte, maar cellulose is de hoofdmoot.

Er ontstaat bij de verbranding van hout een heel complex mengsel van verschillende koolstofverbindingen. Hoe meer zuurstof je toevoegt, des te schoner de verbranding is. Ga er overigens maar vanuit dat die zwarte troep giftig is. Omdat je dat niet zeker weet moet je het als zodanig behandelen.

Re: verbranding hout

Hoeveel water er onstaat bij verbranding van hout is een ding maar zelfs droog hout bevat gauw 10-20% water over nat hout maar niet spreken.

Een goede droging van hout is absoluut noodzakelijk, kijk eens op de volgende link.

http://www.milieucentraal.nl/pagina.aspx?onderwerp=Hout stoken

Maar er is iets anders wat mijn inziens zorgelijker is, een HR kachel produceert condens en moet daarvoor een afvoer hebben en de schoorsteen moet zijn voorzien van een metalen binnenvoering. Een doorslag van roet en vocht zou niet mogelijk moeten zijn.

Door wie is de kachel geinstalleerd en zijn de installatie en veiligheidseisen wel nageleefd?

Berichten: 5

Re: verbranding hout

Bedankt voor jullie reacties. We stoken alleen droge houtbriketten met een restvocht van 7%. De kachel, een Buderus Blueline, is geïnstalleerd door een erkend installateur en de schoorsteen is goedgekeurd door een schoorsteenveger. Het gaat om een nieuwbouwhuis. Toch moet nu een binnenschoorsteen geplaatst worden om te voorkomen dat de te koude afvoergassen blijven doorslaan. Ook in de kachel ontstaat condens. Maar kan iemand mij zeggen hoeveel water er ontstaat bij de verbranding van 1 kilo droog hout? Naar mijn idee maakt de soort hout niet uit omdat het om dichtheid gaat en niet om volume. Alle hout bevat toch evenveel energie per kilogram? Ik vraag me af of er onder aan de schoorsteen nog een aftappunt voor condenswater moet komen. De kachel is naast een zonnepaneel de enige verwarmng die we hebben en wordt dus 's winters de hele dag gestookt, dat is ongeveer 15 kilo per dag. De installateur en schoorsteenveger denken steeds dat we nat hout stoken, maar al het water komt echt alleen maar als reactieproduct van de verbranding vrij.

Re: verbranding hout

Ga voor berekeningen maar uit van de volgende reactieformule, er komt wel meer bij kijken maar de getallen die je vindt zullen indicatief genoeg zijn.

2 C65H82O24(s) + 147 O2(g) →130 CO2(g) + 82 H2O(l)

7% vocht in je pellets alleen levert uit 15 kg al ruim 1 liter water op.

1 kg hout verbranden levert ongeveer 500 g water op, 15 kg.......

dat is veel :cry:

Berichten: 5

Re: verbranding hout

Ik heb even zitten rekenen met C65H82O24 en dan ontstaat er uit 15 kilo van die stof , 8.88 kilo water! Is de voornoemde formule cellulose? Heb ik goed gerekend (het is zo lang geleden). Of moet ik (C6H12O5)n hebben? Dan ontstaat er bij volledige verbranding van 15 kilo, 9,87 kilo water. Knap toch dat het vuur niet dooft bij het ontstaan van zoveel water ..., wat natuurlijk damp zou moeten zijn, gezien de temperatuur... Dus als we kunnen voorkomen dat er condensatie optreedt, is er niets aan de hand. Voor de veiligheid lijkt een aftappunt niet overbodig.

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: verbranding hout

Dit kun je ook hebben bij aardgasgestookte HR ketels.

Door de lage temp van de afgassen stijgen ze niet meer in de schoorsteen. Een HR cv kan dus bijna nooit in een apartementengebouw met lange rookkanalen.

Je kunt een ventilator in het rookkanaal plaatsen (maar dat is binnen no-time kapot met dat stof en roet) of zorgen dat je afgassen minimaal 140 graden zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: verbranding hout

Dit kun je ook hebben bij aardgasgestookte HR ketels....zorgen dat je afgassen minimaal 140 graden zijn.
Bij een HR ketel wordt juist gebruikt dat de energieopbrengst van de verbranding van aardgas met het proces:

CH4(g) + 2O2(g) -> CO2(g) + 2H2O(l)

beduidend meer energie oplevert dan:

CH4(g) + 2O2(g) -> CO2(g) + 2H2O(g)

Dit is het verschil tussen "bovenwaarde" en "onderwaarde". Een HR ketel met afgassen van minimaal 140 graden bestaat dus niet.

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: verbranding hout

Dat zeg ik ook niet.... goed lezen!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: verbranding hout

Dat zeg ik ook niet.... goed lezen!
Niet zo snel op je teentjes getrapt zijn... niks aan de hand ;)
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: verbranding hout

Ook aan jou: Goed lezen! Zie jij tenen?

Er wordt hier een quote van mij verdraaid, op zijn minst verwarrend voor de TS.

Verder slaap ik er niet minder van.

Reageer